105 λεπτά στα κόκκινα: Το Netflix κρατά καλά κρυμμένη την κορυφαία στιγμή του Τζόνι Ντεπ

Ή, έστω, μια από τις κορυφαίες...

Ο Γούντι Άλεν και η Νταιάν Κίτον, ο Τζον Κάρπεντερ και ο Κερτ Ράσελ, ο Μάρτιν Σκορτσέζε και ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο (αρχικα), ο Μάρτιν Σκορτσέζε και ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο (αργότερα), ο Ζαν Λικ Γκοντάρ και η Άννα Καρίνα: πολλοί σκηνοθέτες έχουν την (αρσενική ή θυληκή) μούσα τους, το πρόσωπο το οποίο νιώθουν πως απελευθερώνει όλη τη δημιουργικότητά τους. Καμία από αυτές τις περιπτώσεις δεν μπορεί να συναγωνιστεί τη σχέση ανάμεσα στον Τζόνι Ντεπ και τον Τιμ Μπάρτον.

Πολύ πριν ο τελευταίος γίνει σκηνοθέτης της Disney και προσαρμόσει αντίστοιχα το ύφος του στις εμπορικές επιταγές της τελευταίας, υπήρξε ένας πολύ ιδιαίτερος δημιουργός, ένας σκηνοθέτης με γκόθικ αισθητική και με μια μακάβρια τρυφερότητα απέναντι στους κοινωνικά αποκλεισμένους αυτού του κόσμου. Και αν ο «έρωτάς» του με τον Τζόνι Ντεπ άνθισε κατά βάση στη δεύτερη περίοδό του, υπήρξαν και δυο δημιουργίες του με τον σούπερσταρ ηθοποιό που κατατάσσονται στην πρώτη, σκοτεινή εποχή του.

Η δεύτερη εξ’ αυτών (η πρώτη ήταν το αριστουργηματικό «Εντ Γουντ») βρίσκεται κρυμμένη κάπου στο Netflix και μιας και την ανακαλύψαμε πρόσφατα ήρθε η ώρα να πούμε μερικά λογάκια για αυτή. Ο λόγος για τον «Μύθο του Ακέφαλου Καβαλάρη», μια ταινία του 1999 που αποτελεί τυπικό δείγμα της πρώιμης δουλειάς του Τιμ Μπάρτον: ένα έργο που ακροβατεί ανάμεσα στο παραμύθι και την ιστορία τρόμου, μυθικό και τρομακτικό αλλά ταυτόχρονα με μια χροιά παιδικότητας που συνδυάζεται τόσο αρμονικά με τα υπόλοιπα στοιχεία που δεν γίνεται να μην υποκλιθείς στο όραμα του δημιουργού του.

Βασισμένη στο διήγημα «Ο μύθος της κοιμισμένης κοιλάδας» που έγραψε το 1820 ο Ουάσινγκτον Ίρβινγκ και με τον Τζόνι Ντεπ να πρωταγωνιστεί στον ρόλο του ιδιόρρυθμου επιθεωρητή Ίκαμποντ Κρέιν, ο «Μύθος του Ακέφαλου Καβαλάρη» έκανε κόσμο και κοσμάκη να ανατριχιάσει εκείνο τον Δεκέβρη που κυκλοφόρησε στις αίθουσες, μόλις λίγες μέρες πριν το ερχομό του 21ου αιώνα.

Το στόρι πάει κάπως έτσι: ο επιθεωρητής Ίκαμποντ Κρέιν από την Νέα Υόρκη, πρωτοπόρος ερευνητικών τεχνικών όπως δακτυλικά αποτυπώματα και αυτοψίες, επισκέπτεται μια μικρή κωμόπολη για να διαλευκάνει μια σειρά από βίαιες δολοφονίες, στις οποίες όλα τα θύματα βρίσκονται αποκεφαλισμένα. Οι φήμες λένε πως έχει έρθει στην πόλη το μυθικό πλάσμα του Ακέφαλου Καβαλάρη και σκορπάει τον φόβο και τον θάνατο. Αλλά ο Κρέιν δεν πιστεύει σε τέτοιου τύπου δεισιδαιμονίες. Αντίθετα, είναι πεπεισμένος πως πίσω από τους φόνους βρίσκεται μια εντελώς ανθρώπινη πλεκτάνη.

Σύντομα, θα γίνει κατανοητό στον ιδιότροπο αυτόν ερευνητή πως το ένα δεν αποκλείει το άλλο. Το αντίθετο: o πέρα για πέρα ορθολογιστής επιθεωρητής θα καταλάβει πως προκειμένου να εξυπηρετηθεί το ανθρώπινο συμφέρον μέχρι και… πλάσματα από τον άλλο κόσμο μπορεί να σκάσουν μύτη.

Με τον Μπάρτον να είναι μάλλον για τελευταία φορά στην καριέρα του ο δημιουργός που υπέγραψε ανεξίτηλα το Χόλιγουντ στα 80s και στα 90s, τον Ντεπ σε μια από τις καλύτερες ερμηνείες της καριέρας του και την Κριστίνα Ρίτσι και Κρίστοφερ Γουόκεν να ξεχωρίζουν μέσα σε ένα έτσι κι αλλιώς εντυπωσιακό καστ, ο «Μύθος του Ακέφαλου Καβαλάρη» είναι ό,τι πρέπει για όσους γουστάρουν να τρομάζουν από τα horror και να μαγεύονται από τα παραμύθια. Ταυτόχρονα.