Είναι πολύ εύκολο να κρίνεις ένα έργο τέχνης. Ειδικά αν είσαι ένας από αυτούς τους κρετίνους «κριτικούς κινηματογράφου» που συρρέουν στο τζαμπατζιλίκι στις Κάννες και πουλάνε μούρη στον κόσμο και διαλύουν ταινίες.
Το δύσκολο είναι να μπεις στη διαδικασία να κατανοήσεις, να δεις το δάσος και να μη σταθείς στο δέντρο, στο αποτέλεσμα που βλέπεις σε μια οθόνη. Προφανώς, όταν βλέπεις 10 ταινίες την εβδομάδα, δεν είναι εύκολο να γίνει αυτό, θα ξεφύγεις, θα φτάσεις να μηδενίσεις ή να αποθεώσεις, χωρίς να το εννοείς πραγματικά.
Μας έχει συμβεί και μας εδώ σε αρκετά κείμενα. Μόνο που εμείς δεν είμαστε και ευχόμαστε να μη γίνουμε κριτικοί κινηματογράφου. Είμαστε απλοί θεατές που μοιραζόμαστε αυτό που νιώθουμε βλέποντας μια ταινία.
Αυτό που συμβαίνει στις Κάννες από την πρώτη μέρα του φεστιβάλ, είναι μια αλλοίωση της πραγματικότητας για τους δημιουργούς και τους ηθοποιούς, γιατί το χειροκρότημα πέφτει σύννεφο και για πολλά λεπτά και αναδύεται ένας παράδεισος αποδοχής και ευδαιμονίας.
Ο Φράνσις Φορντ Κόπολα, που στο Megalopolis ποντάρει την υστεροφημία του, πήρε ένα σχεδόν 10λεπτο χειροκρότημα, αλλά η ταινία του χαρακτηρίζεται ως αμφιλεγόμενη.
Ο Κέβιν Κόστνερ είναι ο δεύτερος στις Κάννες που σε μια ταινία, σε ένα πρότζεκτ για την ακρίβεια, τζογάρει μια ολόκληρη καριέρα, ίσως και παραπάνω από τον Κόπολα.
Στο Horizon: An American Saga, ο Κόστνερ έβαλε ενέχυρο το ράντσο του αξίας 100 εκατομμυρίων, έβαλε ό,τι λεφτά είχε και θέλει να παραδώσει στο κοινό, το αμερικάνικο πρωτίστως, ένα γουστερνικό έπος, μια αφήγηση που δίνει νέα πνοή στο γουέστερν.
Αποτελείται από δύο μέρη αυτό το πρότζεκτ, το ένα θα κυκλοφορήσει στις αίθουσες τέλη Ιουνίου, το άλλο μετά τον 15αυγουστό, δηλαδή μέσα σε ένα καλοκαίρι μπορεί να έχει χαντακώσει όλη του την ως τώρα πορεία ή μπορεί να έχει πετύχει το όραμά του.
Αυτή είναι μια συνθήκη που το απλό κοινό τη λαμβάνει υπ’ όψιν του και που οι κριτικοί κινηματογράφου οφείλουν να την συνεκτιμήσουν σε αυτό που θα γράψουν για το Horizon. Οι πρώτες κριτικές για την ταινία δεν είναι ενθαρρυντικές για τον Κόστνερ.
Στο Rotten Tomatoes έχει 27%. Στο IMDB όμως 8,3. Όταν το Horizon βγει στις αίθουσες, εικάζουμε πως θα συναντηθούν αυτά τα δύο κάπου στη μέση ή θα έχουν μια μικρότερη απόσταση. Ακραίο να παίρνει 3/10 η ταινία. Ίσως too much να παίρνει και 8,3/10.
Τα reviews που έχουν γραφτεί στα μέσα από τους απεσταλμένους, κυρίως στο εξωτερικό, αντιμετωπίζουν με μια…δυσκοιλιότητα αυτό που είδαν. Κάποιοι λένε πως αν κριθεί ως το πρώτο μέρος ενός saga, τότε υπάρχουν πολλά ζητήματα. Αν όχι, είναι λίγο καλύτερα τα πράγματα.
Ο Κέβιν Κόστνερ έχει βγει στις Κάννες εν τω μεταξύ και κυνηγάει επενδυτές για να μπορέσει να κάνει άλλες τρεις ταινίες γύρω από τη θεματική του Εμφυλίου Πολέμου στις ΗΠΑ. Από άποψη timing, οι δύο ταινίες πάντως έχουν πετύχει άριστα.
Στην αίθουσα του Palais στις Κάννες, το χειροκρότημα για τον Κόστνερ ήταν επίσης ένα 10λεπτο. Standing ovation από το κοινό που συμπεριέλαβε στην αντίδραση της στιγμής και όλες αυτές τις συνθήκες. Δεν έκρινε μόνο αυτό που είδε, αλλά και όσα οδήγησαν σε αυτό, το κίνητρο, τον αγώνα του δημιουργού.
Το Horizon, ακόμα κι έτσι, έχει προκαλέσει μια απορία, έχει ίντριγκα για να δούμε τελικά αν είναι επικό όπως το φανταζόμασταν και θα θέλαμε ή αν δεν άγγιξε καν τον πήχη στο άλμα του. Το feedback από το πρώτο άνοιγμα του στις ΗΠΑ, στις 28 Ιουνίου, θα καθορίσει σχεδόν τα πάντα.