Είναι δύσκολο για κάποιον νεότερο να κατανοήσει πως δεν ήταν πάντα έτσι τα πράγματα σε επίπεδο προσφοράς τηλεοπτικών σειρών εκεί έξω. Πως υπήρξε δηλαδή μια εποχή που οι επιλογές για τον τηλεθεατή ήταν αυστηρά μετρημένες, στα όρια της… απελπισίας με τα σημερινά δεδομένα. Ό,τι είχε η κρατική τηλεόραση – τέλος.
Στο φινάλε του 1989, η ιδιωτική τηλεόραση, πρώτα το MEGA (τον Νοέμβριο) και μετά ο ΑΝΤ1 (την παραμονή της Πρωτοχρονιάς) ήρθαν στη ζωή μας και όρισαν την ανατολή της νέας, ριζικά διαφορετικής, εποχής. Τίποτα δεν θα ήταν το ίδιο ξανά…
Το 1990 συνεπώς συνιστά μια σημαδιακή χρονιά. Ο κόσμος καταναλώνει εντυπωσιασμένος τα νέα προϊόντα που έχει φέρει «ο θαυμαστός καινούριος κόσμος» και η ως τότε μονοπωλιακή ΕΡΤ χάνει την πρωτοκαθεδρία που προφανώς απολάμβανε.
Αυτός είναι μάλλον ο λόγος που θα βρεις ελάχιστους αναλογικά να θυμούνται τη σειρά «Το Φάντασμα» που προβλήθηκε εκείνη τη χρονιά από την ΕΡΤ2. Όμως όσοι την είδαν, δεν την ξέχασαν ποτέ. Ούτε τους εφιάλτες που τους προξένησε ένα θέαμα και μια υπόθεση πολύ «προχώ» για το τότε (ελληνικά) τηλεοπτικά δεδομένα.
Μπορεί σήμερα να μοιάζει παρωχημένο ή ενδεχομένως και απλό με τόσα που έχουμε δει, αλλά τότε μόνο έτσι δεν ήταν. Η υπόθεση ήταν ανατριχιαστική, οι εικόνες σε στοίχειωναν, σε ακολουθούσαν για ώρες ολόκληρες.
Γίνεται πιο… κάπως, αν αναλογιστούμε πως είναι based on a true story. Συνέβη στη Ζάκυνθο την περίοδο της Βενετοκρατίας. Συγκεκριμένα, ένας ξένος περιηγητής στα ελληνικά νησιά, το 1795, καταγράφει μια ιστορία με βρικόλακα.
Η Ελένη Ματαράγκα παρότι αγαπούσε κάποιο συγχωριανό της, αναγκάστηκε να παντρευτεί μα κάποιον άλλον που της επέβαλαν με το ζόρι οι γονείς της. Ο αγαπημένος της πέθανε μερικές μέρες μετά το γάμο της και από τότε εκείνη τον έβλεπε σαν φάντασμα.
Για να απαλλαγεί από αυτόν, πήγε στο νεκροταφείο, τον ξέθαψε και τον κάρφωσε με τέσσερα καρφιά. Ο συγγραφέας Γρηγόριος Ξενόπουλος έχοντας ακούσει αυτό το φρικιαστικό περιστατικό, άντλησε έμπνευση και το έκανε μυθιστόρημα…
Με ένα εκλεκτό καστ στο οποίο ξεχώριζε η Λυδία Κονιόρδου την οποία πλαισίωναν ηθοποιοί όπως οι Μάρθα Βούρτση, Τασσώ Καββαδία, Γιάννης Καρατζογιάννης, Ντίνα Κώνστα, Διονύσης Ξανθός και Σταύρος Παράβας, το «Φάντασμα» ήταν σίγουρα μια αξιόλογη προσπάθεια αν την κρίνουμε με βάση τα δεδομένα του καιρού που γυρίστηκε. Το στόχο σίγουρα τον πετύχαινε. Αδικήθηκε καθώς συνέπεσε με την έκρηξη της ιδιωτικής τηλεόρασης, με την αλλαγή του τοπίου.
Για να πούμε και μερικά στοιχεία για τους συντελεστές, τη σκηνοθεσία της σειράς υπογράφει ο Γιάννης Διαμαντόπουλος, το σενάριο είχε προσαρμόσει για τη μεταφορά η Αλίκη Γεωργούλη, ενώ τη μουσική είχε επιμεληθεί ο Διονύσης Τσακνής.
Το «Τραγούδι της Έλενας» που ερμηνεύει η Λυδία Κονιόρδου συμπεριλήφθηκε μάλιστα στο δίσκο «Φώτα Παρακαλώ!» του μουσικοσυνθέτη, που κυκλοφόρησε την ίδια χρονιά.
Το ωραίο είναι πως όποιος επιθυμεί να δει (ή να θυμηθεί) το «Φάντασμα» της ΕΡΤ2, η σειρά είναι ολόκληρη διαθέσιμη, πλην του 2ου επεισοδίου που η κόπια είχε καταστραφεί λόγω τεχνικού προβλήματος, στο YouTube.
Βλέπει βέβαια με… δική του ευθύνη. Δεν θα φταίμε αν μετά δεν τον παίρνει ο ύπνος ή θέλει να κοιμηθεί με τα φώτα ανοικτά, εμείς προειδοποιήσαμε και αμαρτία ουκ έχουμε!