Όταν πριν μερικά χρόνια ξέσπασε στο Χόλιγουντ το διαδικτυακό κίνημα Metoo, διάφορες ταυτόχρονες συζητήσεις προέκυψαν. Προφανώς, η βασική είχε να κάνει με τη διαπίστωση πως στο Χόλιγουντ -αλλά και όπως εύκολα μπορεί να υποθέσει κανείς σε κάθε χώρο που έχει να κάνει με την βιομηχανία του θεάματος- ήταν πολλοί οι άντρες που έκαναν κατάχρηση εξουσίας παρενοχλώντας σεξουαλικά ένα σωρό άλλα άτομα. Η αποστροφή και η καταδίκη αυτής της πραγματικότητας ήταν και η πιο εύκολη και αυτονόητη συζήτηση γύρω.
Πιο περίπλοκη ήταν -παραδόξως- εκείνη που επισήμαινε πως όσο αναμφισβήτητες και αν ήταν οι γενικές αλήθειες του Metoo, καλό θα ήταν να μην στιγματίζονται άνθρωποι ως παρενοχλητές χωρίς να υπάρχουν ξεκάθαρες αποδείξεις. Ότι, με άλλα λόγια, μια δημόσια καταγγελία ή ένας ισχυρισμός δεν φτάνει. Αυτός ο ουσιαστικός αστερίσκος ωστόσο θάφτηκε κάτω από μια ανεξέλεγκτη ανάγκη απομυθοποίησης σημαντικών μορφών. Σύντομα η καταπολέμηση του φαινομένου της παρενόχλησης έμοιαζε μικρότερο διακύβευμα από την «πτώση των τοτέμ». Ακόμα και αν αυτή δεν «πατούσε» επί της ουσίας πουθενά.
Θύμα αυτης της χαζής τάσης έπεσε για λίγο ο Φράνσις Φορντ Κόπολα. Ο κορυφαίος δημιουργός που απέχει εδώ και πολλά χρόνια από τις κινηματογραφικές παραγωγές μεγάλου βεληνεκούς επιστρέφει μέσα στο 2024 με μια ταινία που αποτελούσε διακαή του πόθο εδώ και δεκαετίες. Το «Megalopolis» του αυτονόητα είναι μια από τις πιο πολυαναμενόμενες ταινίες της χρονιάς και το πιθανότερο, το κύκνειο άσμα του στο σινεμά. Όμως ένα βίντεο που δημοσιεύτηκε από τα στούντιο γυρισμάτων της ταινίας λίγο έλειψε να «λερώσει» την κυκλοφορία της.
Το βίντεο υποτίθεται πως έδειχνε τον Κόπολα να είναι υπερβολικά διαχυτικός, σε βαθμό παρεξήγησης, με ορισμένες γυναίκες του επιτελείου. Βέβαια, αυτός ο ισχυρισμός δεν μπορούσε να στοιχειοθετηθεί ούτε κατά διάνοια από το βίντεο αλλά αυτό ελάχιστη σημασία είχε: εφόσον προέκυψε η φήμη, ο Κόπολα βρέθηκε σε δύσκολη θέση. Ευτυχώς δεν ψάρωσαν όλοι: το «Variety» που δημοσίευσε την επίμαχη «είδηση» δέχθηκε πολλά σχόλια πως δημοσιεύει «κιτρινισμούς». Στη συνέχεια, ήρθε και η διάψευση από ανθρώπους της ταινίας.
Η Ρέινα Μεντζ, δηλαδή η άμεσα εμπλεκόμενη ηθοποιός του συγκεκριμένου στιγμιότυπου που υποτίθεται πως «παρενοχλήθηκε» από τον Κόπολα, ήταν ξεκάθαρη μιλώντας στο Deadline για το θέμα: «Δεν έκανε τίποτα που να κάνει εμένα, ή όποιον στο πλατό, να αισθανθεί άβολα. Μου προκαλεί αηδία, και είναι πλήρως αντιεπαγγελματικό, ότι σε κλειστό σετ κάποιος τραβούσε βίντεο. Είναι επίσης αηδιαστικό διότι ο άνθρωπος μιλούσε διαρκώς για την σύζυγό του, η οποία και βρισκόταν στο σετ σχεδόν κάθε μέρα. Αποκρουστικό το ότι θέλουν να περάσουν ένα μήνυμα με αυτό το βίντεο. Απλά αποκρουστικό».
Για να συνεχίσει: Στην πραγματικότητα ήμουν εγώ που του ζήτησα να χορέψουμε. Και το έκανα μπροστά σε όλους.[…] Κι εκείνος μου είπε ότι ‘είμαι τζέντλμαν, δεν θα έλεγα ποτέ όχι σε μια κυρία’ και μετά χορέψαμε. Ήταν πάντοτε κύριος, σαν ένας χαριτωμένος Ιταλός παππούς που γυρνούσε το σετ, ένας καλός, γενναιόδωρος άνθρωπος».
Είναι προφανές: δεν χρειάζεται να συνεχίσουμε να συζητάμε τίποτα αναφορικά με το συγκεκριμένο ζήτημα. Ευτυχώς, το ότι το «Megalopolis» είναι η ταινία της χρονιάς -και αυτό ανεξάρτητα από το αν θα αρέσει ή όχι- δεν έχει τον παραμικρό αστερίσκο στο πλάι του…