Μία από τις πιο θρυλικές ιστορίες του εμβληματικό μπλοκμπάστερ και ίσως η μεγαλύτερη «τι θα γινόταν αν…» περίπτωση του σινεμά, ήταν το χρονικό του Έρικ Στολτζ ως πρωταγωνιστής του Back to the future. Ο μύθος είναι γνωστός στους φαν της ταινίας αλλά πρέπει να ξαναγραφτεί για όσους δεν τον γνωρίζουν.
Παρότι ο Μάικλ Τζ. Φοξ ήταν αυτός που είχε επιλεγεί να παίξει τον ρόλο του Μάρτι Μακφλάι, ήταν τελικά ο ανερχόμενος Στολτζ που τελικά πήρε τον ρόλο. Και δεν έφταιγε ότι τελικά οι υπεύθυνοι του κάστινγκ άλλαξαν γνώμη. Ο Ρόμπερτ Ζεμέκις και το συνεργείο γύριζαν 5 εβδομάδες το Back To the Future με τον Στολτζ ως Μάρτι Μακφλάι, έως ότου αποφάσισαν να πάρουν την σκληρή απόφαση να αλλάξουν τον πρωταγωνιστή και να ξαναγυρίσουν την ταινία από την αρχή με τον Φοξ. Την περίοδο των γυρισμάτων με τον Στολτζ, ο Φοξ είχε υποχρεώσεις και γεμάτο πρόγραμμα γιατί έπαιζε στην τηλεοπτική κωμική σειρά Family Ties. Ακόμα και ο παραγωγός Στίβεν Σπίλμπεργκ συμφώνησε όταν είδε το πρώτο αμοντάριστο υλικό. Ο Στολτζ δεν έφερνε τα γέλια που όλοι περίμεναν σύμφωνα με όσα έγραφε το σενάριο.
Ενώ η ιστορία έχει συζητηθεί πολλές φορές μέσα σε αυτά τα 32 χρόνια, συμπεριλαμβανομένης της αισιόδοξης ματιά του ίδιου του Στολτζ, νέες λεπτομέρειες βγήκαν στην επιφάνεια. Το 2015 το τότε νέο βιβλίο του Κάσιν Γκέινς We Don’t Need Roads: The Making of the Back to the Future Trilogy και πολλές άγνωστες πληροφορίες ανέκυψαν. Ένα απόσπασμά του δημοσιεύτηκε στο Vulture και περιείχε κάποιες νέες και πρωτάκουστες ανέκδοτες ιστορίες. Η σημαντικότερη από αυτές; Οι ηθοποιοί και το συνεργείο ήξεραν ότι ο Στολτζ στο τέλος θα απολυόταν. Γιατί όμως;
Οι δύο κυριότεροι παράγοντες μοιάζουν να είναι οι εξής. Ο Στολτζ πήρε πάρα πολύ σοβαρά τον ρόλο του και ακολούθησε τη μέθοδο Στανισλάφσκι. Έκανε δηλαδή μία βιωματική προσέγγιση του ρόλου, ενώ ο ίδιος ο ρόλος δεν το χρειαζόταν ποτέ. Το απόσπασμα αναφέρει ότι «Ο Στολτζ εφάρμοσε κατά γράμμα τις οδηγίες της μεθόδου και αρνιόταν να απαντάει στο πραγματικό του όνομα, κάτι που ενοχλούσε πολλά μέλη του συνεργείου».
https://www.youtube.com/watch?v=GpXXwtIL5zs
«Σχεδόν πάντα έπρεπε να τον φωνάζουμε Μάρτι» αναφέρει ο παραγωγός και συνσεναριογράφος του Back to the Future Μπομπ Γκέιλ. «Πιστεύαμε ότι ήταν ανόητο αλλά αν αυτό τον βοηθούσε στη δουλειά του ήταν άκακο. Υπήρξαν μέλη του συνεργείου που είχαν δουλέψει μαζί του στο Mask και τον φώναζαν Ρόκι, το όνομα του χαρακτήρα του σε εκείνη την ταινία.»
Κάποιοι το περιέγραφαν σαν κακό μπελά. Σε μία άλλη περίπτωση γέμισε μελανιές τον συμπρωταγωνιστή του Τόμας Γουίλσον (έπαιζε τον Μπιφ) στην σκηνή της καφετέριας. Ο Στολτζ είχε πάρει πάρα πολύ σοβαρά τα σπρωξίματα και τις σκηνές αντιπαραθέσεων. Στο βιβλίο αναφέρεται μάλιστα ότι δεν ήταν καθόλου αστείος. Δεν μπορούσε να περάσει την παλαβή ενέργεια που χρειαζόταν η ταινία.
«Ο Έρικ είναι ένας τόσο διαφορετικός ηθοποιός και μπορεί να γίνει πολύ δύσκολος» αναφέρει η συμπρωταγωνίστριά του Λία Τόμπσον. Την ίδια ώρα τονίζει ότι ήταν πολύ καλή φίλη με τον Στόλτζ. «Υπήρξε η εποχή που τελείωναν τα 70s. Όλοι οι νέοι ηθοποιοί ήθελαν να γίνουν σαν τον Ντε Νίρο και τον Πατσίνο, το οποίο ήταν καλό σε γενικές γραμμές. Αλλά αυτή δεν ήταν μία ταινία που έπρεπε να συμπεριφέρεσαι έτσι. Έβλεπε το δράμα σε πολλά πράγματα. Δεν ήταν στην πραγματικότητα κωμικός και χρειάζονταν κωμικό».
Ο Ζεμέκις και ο παραγωγός Μπομπ Γκέιλ είχαν καταλάβει ότι το πράγμα δε θα δούλευε με τον Στόλτζ. Έπρεπε να αντικατασταθεί. Πήγαν στον επικεφαλής της Universal Σιντ Σέινμπεργκ και του ζήτησαν μία αλλαγή. Στη θέση του Στολτζ να έπαιρναν τον Μάικλ Τζ. Φοξ, τον κωμικό που ήθελαν εξ αρχής. Ο Σείνμπεργκ δέχτηκε να τους αφήσει να απολύσουν τον Στολτζ, αλλά όχι αμέσως. Έτσι ο ηθοποιός αναγκάστηκε να δουλεύει κανονικά σε μία ταινία που κάποιοι ήξεραν ότι στο τέλος θα έπαιρνε πόδι. Όταν ο Στολτζ έμαθε τα νέα το πήρε πάρα πολύ βαριά. Και πώς να μην γινόταν αυτό; Ίσως άλλαζε τελείως τον ρου της καριέρας του. Ίσως να βλέπαμε μία πολύ χειρότερη τανία που θα αποτύγχανε εμπορικά. Και μπορεί αυτό να έκοβε τον δρόμο στα δύο σίκουελ. Κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος.