Κάπου σε ένα προάστιο μιας αμερικάνικης πόλης μένει ένας μεσήλικας οικογενειάρχης. Το κρυφό του μυστικό είναι πως γουστάρει μια πιτσιρίκα. Για την ακρίβεια, γουστάρει μια φίλη της κόρης του. Μια ξανθιά 16χρονη. Την βλέπει και τρελαίνεται. Θέλει να κάνει έρωτα μαζί της. Όμως, αυτό είναι αδύνατο: είναι ανήλικη και μπορεί να κατηγορηθεί για αποπλάνηση ανηλίκου. Ο μεσήλικας της ιστορίας μας είναι υποχρεωμένος να καταπιέσει το πάθος του. Ή έστω να το κρύψει.
Στο απέναντι σπίτι μένει μια τριμελής οικογένεια: πατέρας, μητέρα, γιος. Ο ορισμός της πατριαρχικής οικογένειας. Ο λόγος του μπαμπά είναι ισχυρότερος και από νόμο. Ο μπαμπάς είναι ένας ναζιστής στρατιωτικός. Θαυμάζει τον Αδόλφο Χίτλερ και όπως κάθε καθίκι σαν αυτόν καταπιέζει την οικογένειά του. Κρύβει όμως και αυτός ένα μυστικό: είναι gay και πρέπει να το κρύψει μιας και σαν σωστός ναζιστής «πρέπει» να μισεί τους gay.
Ο γιος του είναι πανέξυπνος και μια μέρα θα φύγει από αυτό το κωλόσπιτο, είναι δεδομένο. Όμως μέχρι να το πετύχει είναι αναγκασμένος να υπομένει τον ναζιστή μπαμπά του, τους τραμπουκισμούς, την καταπίεση, το ξύλο απέναντι στον ίδιο και την μητέρα του.
Οι δυο ήρωές μας, ο καταπιεσμένος οικογενειάρχης που είναι ερωτευμένος με μια 16χρονη και ο γιος του σκληρού ναζιστή, θα γνωριστούν και θα γίνουν φίλοι. Για την ακρίβεια, θα γνωριστούν διανύοντας μια ταυτόχρονη πορεία απεγκλωβισμού από αυτά που τους καταπιέζουν.
Όσο ο μεσήλικας θα απενοχοποιεί το πάθος του για την πιτσιρίκα, όσο ο μικρός θα νιώθει πως ξεφεύγει από τον κακοποιητικό ναζί μπαμπά του, τόσο πιο πολύ θα κατανοούν ο ένας τον άλλο, τόσο περισσότερο φιλαράκια θα γίνονται.
Στα credits του American Beauty, το όνομα του Κέβιν Σπέισι δεν αναφέρεται στο πόστο του σεναριογράφου. Ο πασίγνωστος ηθοποιός είναι απλά το μεγάλο όνομα, ο σούπερ πρωταγωνιστής της ταινίας. Μόλις λίγα χρόνια μετά το μεγάλο του «μπαμ» με τους Συνήθεις Ύποπτους και το Seven, κεφαλαιοποιεί τη φήμη του παίζοντας στην ταινία του Σαμ Μέντεζ.
Όμως η ιστορία του Κέβιν Σπέισι έτσι όπως έχει γίνει γνωστή σήμερα μοιάζει να είναι η υλοποίηση στην πραγματική ζωή όσων έδειχνε το American Beauty. Το ότι ο Σπέισι δήλωσε για πρώτη φορά ανοιχτά πως είναι gay δεν είναι τόσο μεγάλη είδηση: στην πραγματικότητα όλοι το γνώριζαν. Το πραγματικό «μπαμ» είχε να κάνει με την είδηση περί σεξουαλικής παρενόχλησης.
Ο Σπέισι ομολόγησε πως έχει παρενοχλήσει σεξουαλικά ένα ανήλικο αγόρι στο παρελθόν. Σύντομα, έγινε γνωστό πως τα ανήλικα αγόρια που είχε παρενοχλήσει ήταν παραπάνω από ένα. Μια ολόκληρη καριέρα στιγματιζόταν εξαιτίας της δημοσιοποίησης ενός μεγάλου μυστικού. Ο Σπέισι έμοιαζε να το περιμένει ως πιθανότητα…
Μέσα στον όλο χαμό, μια ξεχασμένη συνέντευξη του αδερφού του Σπέισι που την είχε δώσει το 2004, επανήλθε στην επικαιρότητα. Τότε κανείς δεν της είχε δώσει σημασία. Σήμερα, της έδωσαν μπόλικοι. Η συγκυρία άλλωστε ήταν εντελώς διαφορετική.
Ο αδερφός του Σπέισι είχε αποκαλύψει ότι ο πατέρας τους ήταν ναζί και παιδεραστής και ότι κακοποιούσε τον ίδιο και τον αδερφό του συστηματικά μέχρι την εφηβεία του εν γνώσει μάλιστα και της μητέρας του.
Στην ίδια συνέντευξη είχε τονίσει πως ο πατέρας τους ήταν ενταγμένος στο Αμερικανικό Ναζιστικό Κόμμα, ήταν ένθερμος οπαδός του Χίτλερ και είχε κόψει το μουστάκι του στο ίδιο στιλ. Οι καθημερινές κακοποιήσεις γινόντουσαν από έναν τέτοιο τύπο.
«Υπήρχε τόσο σκοτάδι στο σπίτι μας, που δυσκολεύεται κανείς να το πιστέψει. Η δυστυχία ήταν διάχυτη. Ο Κέβιν προσπαθούσε να αποφύγει όλα όσα συνέβαιναν με το να κλείνεται σε έναν δικό του κόσμο, αποφεύγοντας κάθε συναίσθημα. Με τον καιρό έγινε πολύ ύπουλος και υπολογιστικός. Ήταν τόσο αποφασισμένος να αποφύγει το ξύλο και προσπαθούσε με τόση μανία να έχει άψογη συμπεριφορά που στο τέλος δεν έμεινε μέσα του κανένα συναίσθημα» ανέφερε ο αδερφός του Κέβιν Σπέισι.
«Ο μόνος λόγος που δεν αυτοκτόνησα ήταν επειδή φοβόμουν πως ο αδερφός μου θα έπεφτε στα νύχια του πατέρα μου. Η υποκριτική ήταν ένα είδος απόδρασης για εκείνον», κατέληξε.
Ναι, στα credits του American Beauty ο Σπέισι δεν αναφέρεται πουθενά ως σεναριογράφος. Όμως οι ομοιότητες με την πραγματική ιστορία είναι κάτι παραπάνω από προφανείς. Είναι τόσο προφανείς που μοιάζει αδύνατο να είναι σύμπτωση.
Ο νεαρός της ταινίας, ο γιος του ναζιστή gay στρατιωτικού, μοιάζει να είναι το alter ego του Σπέισι σε παιδική ηλικία. Ο χαρακτήρας που υποδύεται ο ίδιος ο Σπέισι μοιάζει να είναι το alter ego του Σπέισι ως ενήλικος (ειδικά μετά το σκάνδαλο περί σεξουαλικής παρενόχλησης σε ανήλικους). Οι δυο χαρακτήρες της ταινίας γνωρίζονται, συμπαθιούνται, αλληλοκατανοούνται.