Godless: Η σειρά που έρχεται να μας θυμίσει τη μαγεία του Sergio Leone

Μην ψάχνεις για πίστη εδώ.

Η επιστροφή σε παλιές αξίες και ιδανικά είναι ένα δίκοπο μαχαίρι. Μπορεί να σε αιχμαλωτίσει και να μην μπορείς να εκτιμήσεις το παρόν και το μέλλον. Μπορεί όμως να σε γεμίσει με τέτοια ικανοποίηση ώστε να βρεις κίνητρο για να προχωρήσεις το παρόν σου στο μέλλον. Το Godless, η νέα σειρά του Netflix, μπαίνει στην δεύτερη κατηγορία, μιας και μιλάμε για ένα είδος σινεμά που βρήκε καινούργιες αναπνοές στην «τηλεόραση».

Αν είσαι φαν του γουέστερν τότε δεν γίνεται να μην αγάπησες τον Sergio Leone. Το Once Upon A Time In The West είναι από τα κινηματογραφικά αριστουργήματα γενικότερα του σινεμά του 20ου αιώνα.

Το Godless έρχεται να μας υπενθυμίσει, να επαναφέρει στην μνήμη πολλά από εκείνα που πρέσβευε το γουέστερν του κορυφαίου στο είδος του Leone. Και το κάνει σε μια εποχή που έχει πολλά συμπαρομαρτούντα για να συνδέσεις με τη σειρά. Ένα χρόνο μετά το γουεστερνικό Westworld που ήταν ξεκάθαρα άλλη φάση. Ένα χρόνο μετά από την αναβίωση των Magnificent 7 ή της ταινιάρας Bone Tomahawk. Δύο χρόνια μετά το H8ful Eight του Tarantino.

Όλα τα παραπάνω δεν μπορούν να αυτονομηθούν. Είναι μια ροή πραγμάτων που αξίζει να την δούμε ως συνέχεια για να μπορέσουμε να εκτιμήσουμε καλύτερα το Godless. Ένα δημιούργημα που έχει τα πάντα από το είδος του. Πλάνα τύπου spaghetti, σερίφηδες, πιστολέρο ολκής, επικηρυγμένους, συμμορίες ληστών που σκοτώνουν χωρίς σταματημό και καβαλούν τα άλογα τους για να πάνε στον επόμενο στόχο, ιθαγενείς. Μια πλήρης παλέτα. Α, και οι τεχνικές. Σκηνές που ξεκινούν με γενικό πλάνο και έρχονται σε ένα close up.

Στο Godless το κέντρο των εξελίξεων είναι η πόλη La Belle στο Νέο Μεξικό. Μια πόλη με παράξενη σύνθεση. Εκτός από τον σερίφη, τον βοηθό του και έναν άγνωστο άντρα, δεν υπάρχει άλλο αρσενικό. Υπήρχαν άλλοι 83 οι οποίοι σκοτώθηκαν σε ένα δυστύχημα στο ορυχείο. Μια δουλειά από την οποία ζούσε όλη η πόλη. Οι γυναίκες που απέμειναν κατάφεραν να κρατήσουν όρθια την κοινωνία τους.

Και να αποκρούουν τα αρπακτικά ανδρών που εμφανίζονται από άλλες πόλεις και πολιτείες. Στο La Bell εμφανίζεται ένας 4ος άνδρας. Ο Roy Goode. Ένας αποστάτης από την συμμορία του ξακουστού Frank Griffin. Ο Roy ήταν προστατευόμενος του Griffin. Κάτι σαν πνευματικό του παιδί. Και τώρα ο Frank έχει ορκιστεί να αφανίσει οτιδήποτε έχει απομείνει στο La Belle που τον περιέθαλψε. Ο Frank έχει ήδη καταλύσει κάθε έννοια σεπτού και ηθικής σε αυτές τις εκτάσεις που έχουν περισσότερα άγονα σημεία παρά πνοή.

Εξ ου και το Godless. Ποιος θεός; Θεός είναι η ξηρασία, η σαύρα, το φίδι. Πρόκειται για μια χώρα δίχως Θεό. Το μόνο που φέρει εξαγνισμό είναι το αιματοκύλισμα. Τίποτα άλλο. Κανένας μανδύας καλοσύνης και χαρμόσυνων πραγμάτων. Ο Jeff Daniels αποδεικνύει πως ο ρόλος του Πανηλίθιου δεν είναι ούτε κατ΄ελάχιστο ενδεικτικό του τι μπορεί να κάνει. Μετά τον Will McAvoy στο Newsroom, τώρα υποδύεται τον Griffin με απαράμιλλη ευθύτητα και πειθαρχία σε κάθε κίνηση και έκφραση που απαιτεί ο ήρωας.

Η σειρά του Netflix όμως είναι κάτι ακόμα περισσότερο. Πάντοτε τα πράγματα κρίνονται στο χρονικό και χωρικό πλαίσιο που λαμβάνουν χώρα. Αυτή η χώρα είναι πρωτίστως οι ΗΠΑ. Και πιο συγκεκριμένα οι συντηρητικές νότιες-δυτικές πολιτείες όπως το Νέο Μεξικό ή το Τέξας. Εκεί γίνεται το glorification της σκλαβιάς και του κυρίαρχου λευκού έναντι του ιθαγενή. Ο πόλεμος και το όπλο είναι μια ένδειξη θεοκρατισμού. Πάνω σε αυτά χτίστηκε η συλλογική εικόνα των Αμερικάνων για την Δύση. Η δημόσια αντιπαράθεση για τα αγάλματα των δουλεμπόρων ακόμα δεν έχει κοπάσει.

Αυτά φυσικά είναι στοιχεία που δεν είναι απαραίτητο να τα «πιάσεις» και να σε βάλουν σε σκέψεις για να δεις το πόσο μεγαλειώδης είναι η σειρά. Αυτά έρχονται σε δεύτερη ανάγνωση. Το κυριότερο απ΄όλα είναι ότι δοξάζει το γουέστερν. Με κάθε πιθανό τρόπο. Ζωντανεύει μια κουλτούρα της αμερικανικής κοινωνίας με στόχο να της αφαιρέσει πια όλα τα θετικά περιβλήματα που την έντυσαν οι άνθρωποι.

Κάπως έτσι, το μέλλον προσκαλεί το παρόν!