Το όνομα Joel Kinnaman ίσως να μην σε διαφωτίζει πολύ. Το πρόσωπο του όμως σου λέει πολλά. Και σπας το κεφάλι σου να θυμηθείς που τον έχεις ξαναδεί. Σε πολλά πράγματα βασικά. Αλλά το πιο πρόσφατο είναι ο 4ος και 5ος κύκλος του House of Cards όπου ως ο υποψήφιος των Ρεπουμπλικάνων, ο Conway, έχει ρίξει στα σχοινιά τον Frank Underwood. Εκεί ο Kinnaman είναι ένας έξτρα ρόλος που συμβάλλει στην εξέλιξη της ιστορίας των Underwood. Είναι ο υποκόπανος. Τώρα, στο Altered Carbon, τη νέα σειρά του Netflix, είναι ο πρωταγωνιστής. Σκληρός, πεισιθάνατος, ανίκητος. Ένας σωστός Χαϊλάντερ που κινεί τα νήματα στο cyberpunk στόρι της Laeta Kalogridis.
Ένα στόρι που σαφώς βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Βρετανού Richard K. Morgan. Όπως συμβαίνει πάντοτε δηλαδή με τέτοιου είδους σειρές. Το σενάριο δεν είναι ένα αυτόφωτο δημιούργημα, αλλά επίπεδα που έχουν σταθεί πάνω σε άλλα θεμέλια. Το είδαμε στο Westworld, στο Handmaid’s Tale, στο Blade Runner. Αυτό το τελευταίο δεν το αναφέρουμε ως απλό παράδειγμα. Αντιθέτως. Οι εικόνες και τα εφέ θυμίζουν απόλυτα το αριστούργημα του Villeneuve και το γεγονός ότι είναι τόσο κοντά χρονικά, δημιουργεί μια αρνητική αίσθηση ως προς την σειρά.
Αίσθηση η οποία ξεπερνιέται σχετικά γρήγορα, αφού μιλάμε για μια πολυπλόκαμη μεν, κατανοητή δε δομή. Το Altered Carbon δεν είναι με τίποτα ένα κοντινό μέλλον. Τουλάχιστον όχι όσο κοντινό φανταζόμαστε. Δεν είναι καν κοντινό για τον πρωταγωνιστή, τον Takeshi Kovacs. Το όνομα είναι από Ιαπωνία μεριά και μια εύλογη απορία είναι γιατί δεν τον κατέχει κάποιος Ιάπωνας ηθοποιός.
Αυτό δικαιολογείται από το γεγονός ότι σε εκείνον τον κόσμο που μας μεταφέρει η αφήγηση, οι άνθρωποι δεν είναι τα σώματα τους. Η ύλη έχει διασπαστεί από την ψυχή. Το βουδιστικό δόγμα περί σώματος-δοχείου εδώ παίρνει πολύ πιο βαθιά σημασία. Οι άνθρωποι δεν πεθαίνουν ως ψυχές. Ως επί το πλείστον. Πεθαίνουν μόνο τα σώματα τους και έχουν το δικαίωμα να επιστρέψουν ως μνήμη, συνείδηση και όλα τα συναφή μέσα σε ένα νέο σώμα. Περίβλημα το λένε.
Ο Takeshi έχει βρει το περίβλημα ενός αστυνομικού, ενός σώματος που η μνήμη των ινών του θέλει ετοιμότητα μάχης, αντοχή, απαράμιλλη ικανότητα στις σώμα με σώμα καταστάσεις. Καθώς βρίσκεται 250 χρόνια μετά το τέλος του σώματος, μπαίνει στο νέο του περίβλημα και αναλαμβάνει μια αποστολή. Να βρει τον δολοφόνο του Bancroft, ενός μεγαλοαστού.
Παρένθεση εδώ. Ο όρος μεγαλοαστός εδώ δεν είναι μόνο χρηματικός. Είναι και γεωγραφικός. Οι μεγαλοαστοί ζουν σε πανύψηλες πολιτειακές δομές που υπερβαίνουν τα σύννεφα. Ένα κοινωνικό κράτος που κοιτά αφ΄υψηλού σα να λέμε.
Ο Takeshi βρίσκεται μπλεγμένος σε καταστάσεις για τις οποίες δεν έχει απολύτως κανένα στοιχείο. Πρέπει να ανασύρει την μνήμη του σώματος, πρέπει να πάρει μαρτυρίες από άλλους, πρέπει πρώτα απ΄όλα να διακρίνει αν το σώμα που έχει μπροστά του ταυτίζεται και με την φωνή.
Στο ενδιάμεσο έχει να διαχειριστεί και τις δικές του επώδυνες αναμνήσεις, οι οποίες σχετίζονται με την γυναίκα-μέντορα του, αυτή που του έμαθε να ελέγχει την αντοχή του και τον εγκέφαλο του. Εγκέφαλος ο οποίος μπορεί εύκολα να εκτεθεί μέσα από εικονικές συνθήκες, όπου κάποιος προσπαθεί να σπάσει τη συνείδηση του και να την ξεψαχνίσει.
Το Altered Carbon είναι ένα από τα άψογα δείγματα του είδους της μυθιστορίας που εκπροσωπεί. Σίγουρα πατάει πάρα πολύ στα εφέ και στο cgi για να το καταφέρει. Είναι αυτή η φύση του όμως. Και ο Joel Kinnaman «παρουσιάζει για πρώτη φορά τα δικά του έγγραφα πρωταγωνιστικής θέσης». Στο House of Cards είχε απλώσει στο τραπέζι τα μισά απ΄αυτά και τώρα τα δείχνει εξ ολοκλήρου.
Εξίσου ενδιαφέρουσα είναι η οπτική της σειράς γύρω από την αθανασία του ανθρώπου. Σε έναν κόσμο που αυξάνεται αριθμητικά καθημερινά, η κοινωνία του Altered Carbon έχει ανακαλύψει τον τρόπο για να αντιμετωπίσει τον υπερπληθυσμό. Τα σώματα ανακυκλώνονται. Οι ψυχές το ίδιο. Δεν υπάρχουν γεννήσεις. Υπάρχουν καλοδιατηρημένες ύλες που φιλοξενούν για όσο χρειαστεί τις ως και αιώνιες ψυχές.
Ο θάνατος είναι μια συνάντηση που έχουν όλοι πολλές φορές στη ζωή τους. Και σε αντίθεση με τα ρηθέντα στον Μύθο του Ηρός στην Πολιτεία, τα κρίματα και οι αναμνήσεις δεν καθάρονται από τα πνεύματα. Παραμένουν εκεί. Και ντύνονται με διαφορετικά σώματα.
Σε κάθε περίπτωση το Altered Carbon έρχεται να επιβεβαιώσει πως το science fiction δεν θα χάσει την πρώτη θέση. Είναι κυρίαρχο στο σινεμά και την τηλεόραση, ανακαλύπτει εκφάνσεις που ενσωματώνουν το διαφορετικό, έστω και σε μικρότερο βαθμό και έχει πάντοτε τον τρόπο να ικανοποιεί το βλέμμα. Η βασικότερη ανάγκη όλων των αναγκών για κάθε θεατή.