samiblod

Sameblod: Ένα σκανδιναβικό διαμάντι με πανίσχυρα μηνύματα

Ευρωπαϊκός διαποτισμός στα τσινεμάς αυτή την εβδομάδα.

Με τρία πολύ όμορφα δράματα του ευρωπαϊκού σινεμά και ένα horror καλής πάστας κάνουν πρεμιέρα οι ταινίες της εβδομάδας στις αίθουσες. Σκανδιναβία, Ουγγαρία και Ισπανία ταξιδεύουν μαζί προς Σαν Φρανσίσκο μεριά. Το Sameblod είναι η ταινία που ξεχωρίζει για πολλούς λόγους. Είναι η πρώτη της σκηνοθέτιδος, έχει την αύρα μιας πολύ μακρινής εποχής που βρισκόταν στο μέσο των κλυδωνισμών της Ευρώπης, πραγματεύεται αυταρχικές και ανεπιθύμητες έννοιες και είναι ένας πνευματικός χείμαρρος. Από κοντά και το Jupiter’s Holdja, ένα δεύτερο δείγμα της ουγγρικής κινηματογράφησης που το 2017 βρέθηκε στα καλύτερα της.

Sameblod (Sami Blood)

2016/ Δράμα/ 110′

Σκηνοθεσία: Αμάντα Κερνέλ

Με τους: Λένε Σεσίλια Σπάροκ, Μία Έρικα Σπάροκ

Η Αμάντα Κερνέλ κάνει ένα εμφατικό ντεμπούτο στις ταινίες μεγάλου μήκους ακολουθώντας την διαδρομή που έχουν ακολουθήσει πολλοί στο παρελθόν. Πήρε δηλαδή την μικρού μήκους ταινία της Stoerre Vaerie και την μετεξέλιξε στο Sameblod ή αλλιώς Κοινό Αίμα.

Η ιστορία που αφηγείται έχει πολλά να διδάξει. Μια 14χρονη κοπέλα την δεκαετία του 1930 θα δεχτεί την «βία» της υποχρεωτικής εκμάθησης του πολιτισμού της χώρας που την φιλοξενεί. Η νεαρή ανήκει στην φυλή των Sami, μια εθνοτική μειονότητα στην Σουηδία και η πρόνοια την παίρνει από την οικογένεια της για να την βάλει σε ένα σχολείο και να αναπτυχθεί σαν κανονική Σουηδή. Στο σχολείο την περιμένει σε κάθε γωνιά ο ρατσισμός και ακόμα χειρότερα η λήθη της καταγωγής της. Κάθε άνθρωπος ορίζει μόνος του το παρελθόν του. Αν κάποιος πάει να του το επιβάλλει τα πράγματα δεν εξελίσσονται ποτέ καλά.

Πολλές καταλυτικές ερμηνείες στο Sameblod, πολλά ισχυρά μηνύματα που εκπορεύονται από την ιδιαίτερη οπτική της Κερνέλ. Το Sameblod είναι ένα καταπληκτικό coming of age story που συνταράσσει κάθε δομή του εαυτού.

Το φεγγάρι του Δία (Jupiter’s Moon / Jupiter holdja)

2017/ Δράμα/ 123′

Σκηνοθεσία: Κορνέλ Μουντρούκτσο

Με τους: Μεράμπ Νινίντζε, Σζόμπορ Τζέγκερ, Γκιόργκι Τσερχάλμι, Μόνικα Μπαλσάι 

Ένας Σύρος πρόσφυγας και οι ομοεθνείς του επιχειρούν να περάσουν στην Ουγγαρία από τη Σερβία. Τα όσα συμβαίνουν στα σύνορα με τους πρόσφυγες είναι πράγματα που δεν υπάρχουν λόγια να τα περιγράψουν. Το άντρο της διαφθοράς, του κυνισμού και της τυφλής βίας. Ο Αριάν είναι αυτός που θα δει την πιο σκληρή πλευρά αυτών των επώδυνων λέξεων. Μια σφαίρα που τρώει καθώς περνάει παράνομα τα σύνορα του ανοίγει ένα νέο μονοπάτι. Ξαφνικά μπορεί να αιωρείται. Αυτή η ειδική ικανότητα είναι το μυστικό του. Για όσο μπορεί να το κρατήσει δεν κινδυνεύει. Όταν όμως αρχίζει να μαθεύεται, τα πράγματα γίνονται περίπλοκα.

Από το Φεστιβάλ των Καννών ο Μουντρούκτσο είχε κερδίσει το χειροκρότημα κοινού και κριτικών. Πολύ εύστοχες αλληγορίες και οι μεταφορές για ένα έργο που διαπλέκει αριστοτεχνικά το κοινωνικό-ρεαλιστικό με το υπερρεαλιστικό. Σαν ένας μαγικός ρεαλισμός.



Η κόρη της Άπριλ (Las hijas de Abril)

2017/ Δράμα/ 103′

Σκηνοθεσία: Μισέλ Φράνκο

Με τους: Έμα Σουάρεζ, Άνα Μαρία Μπετσερίλ, Ενρίκε Αριζόν, Τζοάνα Λαρεκούι

Με την υπογραφή του σκηνοθέτη του From Afar, το Las Hijas de Abril είναι μια ιστορία με το βλέμμα στραμμένο προς την ομορφιά των τεχνικών του σινεμά. Με μια μόνο κάμερα και μάλιστα σε σταθερά πλάνα, ο Φράνκο εκφράζει όλες τις μύχιες σκέψεις του για την οικογένεια ως δεσμό του ενός. Δεσμό όχι μόνο με το γύρω περιβάλλον, αλλά και με τον ίδιο του τον εαυτό.

Η Βαλέρια και η Κλάρα είναι δύο αδερφές που ζουν στο Πουέρτο Βαγιάρτα. Η Βαλέρια είναι 17 ετών και έγκυος. Η δυσκολία να αναθρέψεις ένα παιδί χωρίς οικονομική άνεση αναγκάζει την Κλάρα να μιλήσει στην μητέρα τους την Αμπρίλ. Μια μητέρα με την οποία δεν θέλουν να έχουν καμία επαφή. Αναγκάζονται όμως. Με το μονοκάμερο καταφέρνουμε να δούμε όλες τις εσωτερικές αγκυλώσεις και τις εξυμνήσεις των χαρακτήρων. Ο λόγος που η Βαλέρια ήθελε να μείνει κρυφή η εγκυμοσύνη, αλλά και η μάνα της βρίσκεται σε ώριμη συνθήκη για να μαθευτεί. Κι αυτό δεν το θέλει καθόλου η Βαλέρια.

Το Σπίτι των Φαντασμάτων (Winchester)

2018/ Τρόμου/ 99′

Σκηνοθεσία: Μάικλ Σπίριγκ, Πίτερ Σπίριγκ 

Με τους: Τζέισον Κλαρκ, Έλεν Μίρεν, Σάρα Σνουκ

Η Dame Έλεν Μίρεν είναι η μοναδική επιζών του οίκου των Winchester. Ζει σε έναν πύργο 7 ορόφων και εκατοντάδων δωματίων λίγο έξω από το Σαν Φρανσίσκο. Ο κόσμος νομίζει πως πρόκειται για μια παρανοϊκή goth γυναίκα που θέλει να κάνει επιβλητικό το παρελθόν της στους άλλους. Μόνο που η σκληρή πραγματικότητα είναι πως ο πύργος είναι το πιο στοιχειωμένο σπίτι στον κόσμο. Τα δωμάτια αποτελούν το καταφύγιο των φαντασμάτων και κάθε φορά που εμφανίζεται ένα νέο φάντασμα προστίθεται και ένα δωμάτιο. Φυσικά αυτό δεν φαίνεται στον έξω κόσμο. Μεταξύ των φαντασμάτων είναι και ένα που αποτελεί την μαύρη πληγή που έχει χρωστούμενα με τους Winchester.