Αν έχετε δει την ταινία τότε μπορείτε πανεύκολα να καταλάβετε για ποια μιλάμε μόνο και μόνο από τον τίτλο: σε πόσες ταινίες ένα κεφάλι βρίσκεται σε ένα κουτί, άλλωστε;
Αν πάλι δεν έχετε δει την ταινία τότε σταματήστε ό,τι κάνετε, κλείστε άμεσα αυτό το κείμενο- διότι έτσι κι αλλιώς θα σας γίνει spoiler (για την ακρίβεια, ήδη σας έχει γίνει)- και βάλτε επειγόντως να δείτε το «Seven» του Ντέιβιντ Φίντσερ.
Όπως και να το κάνουμε, είναι ανεπίτρεπτο εν έτει 2018 να μην έχετε δει αυτό το αριστούργημα.
Και τώρα που ξεμπλέξαμε από τους κινδύνους των spoilers ας προχωρήσουμε: το «Seven» είναι μια από τις μεγαλύτερες δημιουργίες των 90s, ένα από τα καλύτερα αστυνομικά θρίλερ όλων των εποχών και ένα πραγματικό σκηνοθετικό κατόρθωμα για τον Φίντσερ.
Όπως όλοι μπορούμε να επιβεβαιώσουμε, ωστόσο, αυτό που το μετατρέπει σε τόσο μεγάλη ταινία είναι το τελευταίο μισάωρό του.
Είναι άλλωστε σε αυτό το τελευταίο μισάωρο όταν ο Κέβιν Σπέισι, που δεν αναφέρεται καν στους επίσημους τίτλους της ταινίας, εμφανίζεται στην ταινία και τα σαρώνει όλα στο διάβα του κλέβοντας με χαρακτηριστική ευκολία την παράσταση. Πρόκειται για τον ιδιοφυή δολοφόνο που καθ’ όλη τη διάρκεια του φιλμ έχει ταλαιπωρήσει τους Μπραντ Πιτ και Μόργκαν Φρίμαν, έχει αφήσει ήδη πέντε πτώματα στο διάβα του και εμφανίζεται λέγοντας στους δυο ντετέκτιβ πως θα δηλώσει επίσημα ένοχος και θα τους υποδείξει τα δυο εναπομείναντα πτώματα.
Ο Τζον Ντο (ο χαρακτήρας του Σπέισι δηλαδή) οδηγεί τους δυο ντετέκτιβ σε μια ερημική τοποθεσία όπου έχει κανονίσει να φτάσει ταχυδρομικά το κομμένο κεφάλι της γυναίκας του ντετέκτιβ που ερμηνεύει ο Μπραντ Πιτ.
Στη συνέχεια, αφού γίνει κατανοητό πως έχει σκοτώσει τη γυναίκα, ευελπιστεί πως ο ντετέκτιβ θα «αδειάσει» πάνω του όλη την οργή του, θα τον σκοτώσει και έτσι και οι εφτά φόνοι θα έχουν ολοκληρωθεί. Έτσι και γίνεται: ο δολοφόνος ουσιαστικά νικάει και ένα απίστευτο φινάλε μόλις έχει κλείσει την ταινία.
Και όμως: αρχικά τα πράγματα ήταν διαφορετικά. Αυτή η εκδοχή του σεναρίου είχε απορριφθεί διότι θεωρήθηκε πως θα είναι πολύ σκληρή για τους θεατές. Μάλιστα, υπήρξε απαίτηση του Τζερεμάια Σ. Σέτσικ, ο οποίος είχε αρχικά επιλεχθεί να σκηνοθετήσει την ταινία, να αλλάξει άμεσα το τέλος διότι θεώρησε δεδομένο πως θα είναι «αβάσταχτο» για το κοινό. Αντ’ αυτού επιλέχθηκε κάτι πιο «βατό» ως φινάλε.
Το σενάριο άλλαξε αλλά ευτυχώς για την ίδια την ιστορία του σινεμά, από ένα λάθος επαναφέρθηκε η αρχική εκδοχή.
Ο Σέτσικ δεν τα βρήκε με την παραγωγή και η τελευταία αναγκάστηκε να ψάξει νέο σκηνοθέτη. Υπήρξε μια επαφή με τον Φίντσερ και κατά λάθος του στάλθηκε το αρχικό σενάριο. Όταν το κατάλαβαν, επικοινώνησαν μαζί του και του είπαν πως κατά λάθος έφτασε στα χέρια του η λάθος εκδοχή αλλά ο Φίντσερ διαφώνησε μαζί τους:
«Αυτή είναι η σωστή εκδοχή», τους απάντησε.
Ο Φίντσερ συγκλονίστηκε από το σενάριο που του στάλθηκε και κόντρα στους φόβους της παραγωγής επέμεινε να σκηνοθετήσει την ταινία με βάση το αρχικό φινάλε της. Όπως γίνεται κατανοητό και από τις κομμένες σκηνές που περιλαμβάνονται στην ειδική έκδοση του DVD, εξετάστηκαν και άλλοι, πιο χαλαροί επίλογοι, οι οποίοι πάντως συνέχισαν να συμπεριλαμβάνουν το κομμένο κεφάλι μέσα στο κουτί.
Σε ένα από τα εναλλακτικά φινάλε, είναι ο Φρίμαν που πυροβολεί τον Σπέισι θυσιάζοντας τον εαυτό του για να προστατέψει τον Πιτ και όταν το τελευταίος φωνάζει :«Τι διάολο κάνεις;», ο Φρίμαν απαντά: «Παίρνω σύνταξη».
Ευτυχώς το επίσημο τέλος της ταινίας ήταν ακριβώς αυτό που ήθελε ο Φίντσερ και έτσι αντί το «Seven» να αποτελεί μια από τις άπειρες χαμένες ευκαιρίες του Hollywood που όμως δεν τόλμησαν, έγινε τελικά αυτό που έχουμε όλοι στο μυαλό μας όταν ακούμε τον τίτλο του: ένα αληθινό αριστούργημα.
Ένα αληθινό, τολμηρό αριστούργημα.