Της έκοψε το δάχτυλο γιατί ήθελε αληθινό αίμα: 7 αμφιλεγόμενες τακτικές σε ταινίες
Longdocs

Της έκοψε το δάχτυλο γιατί ήθελε αληθινό αίμα: 7 αμφιλεγόμενες τακτικές σε ταινίες

Η υπέρβαση δεν επιτυγχάνεται με καλά λόγια και στήριξη. Κάποιες φορές θέλει να εφαρμοστούν τακτικές που θα πονέσουν, που ίσως ξεπεράσουν έννοιες όπως σεβασμός και αξιοπρέπεια.

Για να μπορέσεις να δημιουργήσεις μια ταινία που να μείνει, στις μέρες μας τουλάχιστον, πρέπει να ακολουθήσεις το αντισυμβατικό. Πρέπει να εφαρμόσεις εκείνο που δεν θα τολμούσε κανείς να εφαρμόσει από φόβο. Στον τρόπο που διαμορφώνεται το σινεμά τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, αυτή η θέση ενέχει πολύ μεγαλύτερο κίνδυνο. Κίνδυνο να στιγματιστείς για πάντα.

Πλέον ο σκηνοθέτης δεν πράττει με βάσει το τι οραματίζεται. Πράττει με βάση το πως να είναι σωστός και να συμπεριφέρεται σωστά. Αυτό όμως αφαιρεί αυτομάτως τακτικές που ωθούν τους ηθοποιούς έξω από τα όρια τους. Γιατί, ας είμαστε ειλικρινείς. The road to hell is paved with good intentions. Δεν το πε τυχαία η Μαντόνα.

Πολλές υπερβατικές ερμηνείες γεννήθηκαν πάνω στο απάνθρωπο, στο ανήθικο. Στο εσκεμμένα ανήθικο. Αυτό που είχε στόχο την καλύτερη δυνατή ερμηνεία. Ο ίδιος ο ηθοποιός που καλείται να υποστεί το ακραίο, δεν είναι σε θέση να το αποδεχτεί αδιαμαρτύρητα την εκάστοτε στιγμή.

Σε πολλές από τις παρακάτω ταινίες, ο σκηνοθέτης ακολούθησε μια πολύ αμφιλεγόμενη τακτική για να προκαλέσει τα ενδότερα των πρωταγωνιστών του.

«Ο Χίτσκοκ με έχωσε σε μια πνευματική φυλακή»

Last Tango In Paris

Η περίφημη σκηνή του βιασμού που μιλάει όλο το σινεμά και έχει στήσει στον τοίχο τον Μπερτολούτσι και τον Μάρλον Μπράντο. Εκτός του ότι δεν υφίσταται τέτοια αλήθεια, αλλά είναι μύθος, αυτό που έγινε στην ταινία είναι μια ακραία επιλογή του Μπερτολούτσι να μην ενημερώσει πλήρως την Μαρία Σνάιντερ για το τι πρόκειται να συμβεί στην επίμαχη σκηνή.

Αυτό στο οποίο συμφωνούν και ομολογούν οι πρωταγωνιστές, είναι πως η Μαρία δεν είχε ιδέα τι θα της κάνει ο Μπράντο. Ο Μπερτολούτσι ήθελε να απαθανατίσει μια αυθόρμητη αντίδραση. Το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα τον δικαίωσε. Το ηθικό και ψυχικό μάλλον τον καταδίκασε. Το 2013 ο Μπερτολούτσι δήλωσε ότι στόχευε στην αντίδραση της Σνάιντερ ως κορίτσι κι όχι ως ηθοποιός.

Μαζί με τον Μπράντο σκέφτηκαν να μην πουν τίποτα στην 19χρονη τότε Σνάιντερ και απλά ο Μπράντο να επιχειρήσει να την «βιάσει» με ένα βουτυρωμένο ξύλο. Οι δηλώσεις της Σνάιντερ το 2007 ότι ένιωσε να ξεφτιλίζεται και «λίγο βιασμένη» μεγέθυναν ακόμα περισσότερο την κατακραυγή προς τον Μπερτολούτσι, ο οποίος εκ των υστέρων αποκάλεσε άθλια την επιλογή του, αλλά σκηνοθετικά δεν μετανιώνει καθόλου.

The Birds

Ο Άλφρεντ Χίτσκοκ δεν έχει τυχαία αυτή την υστεροφημία. Για να γίνει σπουδαίος σκηνοθέτης και να τον θυμούνται έτσι, έπρεπε να κάνει κάτι ανορθόδοξο. Όπως στην ταινία Πουλιά, όπου η Τίπι Χέντρεν τα είδε κωλυόμενα αρκετές φορές. «Ο Χίτσκοκ με έχωσε σε μια πνευματική φυλακή» θα υποστήριζε χρόνια μετά.

Δεν είναι μόνο ότι της έκανε σεξουαλικές προτάσεις που εκείνη αρνήθηκε. Είναι ότι την εκδικήθηκε γι΄αυτό και την είχε απομονώσει από το υπόλοιπο καστ, παροτρύνοντας τους να μην της μιλάνε καθόλου.

Είναι και ότι στη σκηνή με τον τηλεφωνικό θάλαμο υπήρχαν αρχικά μηχανικά πουλιά και έριξε επίτηδες ένα πάνω στο τζάμι για να βρει αργότερα δικαιολογία να βάλει πραγματικά πουλιά. Εκτός του ότι τα γυαλιά από τη σύγκρουση στο τζάμι τραυμάτισαν την Χέντρεν, ένα από τα αληθινά παραλίγο να της δαγκώσει το μάτι και πέρασε μια βδομάδα στο νοσοκομείο.

Η ίδια θέλησε πολλάκις να σπάσει το συμβόλαιό της. Αλλά ο Χίτσκοκ την απείλησε ότι θα της διαλύσει την καριέρα. Το έκανε ούτως ή άλλως. Ο Χίτσκοκ βέβαια υποστήριξε ότι στόχος του ήταν να την μετατρέψει από μια απλή ηθοποιό, σε μια θρυλική ηθοποιό.

Shining

Η Σέλι Ντιβάλ επιτυγχάνει μια καταπληκτική και συνταρακτική θα έλεγα ερμηνεία. Αυτό δεν το πέτυχε μόνο λόγω ταλέντου. Το κατάφερε και γιατί ο Στάνλι Κιούμπρικ την έφερε ηθελημένα στο μη παρέκει. Για 13 μήνες η Σέλι έκλαιγε κάθε μέρα 5 με 6 φορές. Και γιατί το ζητούσε ο ρόλος, αλλά και γιατί η ίδια δεν άντεχε. Χρόνια μετά η Σέλι ευγνωμονούσε τον Κιούμπρικ για την αντιμετώπισή του, αλλά εκείνες τις ημέρες γλίτωσε πολλές φορές την παράκρουση.

Κάποιοι μιλούν για την πιο αδυσώπητη ταινία που γυρίστηκε. Το γεγονός ότι οι συμμετέχοντες βρέθηκαν πολλές φορές σε κατάσταση υποθερμίας και παραλίγο να χάσουν δάχτυλα, την κάνει ισχυρό διεκδικητή αυτού του τίτλου.

Dancer In The Dark

Ο Λαρς Φον Τρίερ είναι γνωστός και μη εξαιρετέος στον κόσμο των σκηνοθετών. Κανείς δεν ξεχνάει το πως αποχώρησε από το Φεστιβάλ των Καννών πίσω στο 2011 όταν και θεωρήθηκε Persona non Grata.

Πολλοί θα σταθούν στον τρόπο που αποτύπωσε τα Nymphomaniac. Μία διάσημη τραγουδίστρια όμως θα σταθεί σε κάτι άλλο. Η Μπγιορκ, η Ισλανδή τραγουδίστρια, δήλωσε πως η συμπεριφορά του Τρίερ την οδήγησε να φάει ολόκληρο το φόρεμά της, το φόρεμα του χαρακτήρα της στην ταινία Dancer In The Dark.

Ο Τρίερ δεν έκανε κάτι συγκεκριμένο. Απλώς την τοποθέτησε σε μια πνευματική κατάσταση επικείμενου βιασμού ή σεξουαλικής παρενόχλησης. Όχι μόνο με θύμα τον ρόλο της. Αλλά και την ίδια. Όταν έλεγε cut για τη λήψη, το άγχος για την Μπγιορκ συνεχιζόταν. Εκείνη δεν έχει πάψει να τον κατηγορεί ανοικτά εδώ και μια δεκαετία.

Texas Chainsaw Massacre

Και τι δεν βίωσαν οι ηθοποιοί στην ταινία που σκηνοθέτησε ο Τόμπι Χούπερ. Πρώτο εμπόδιο που κλήθηκαν να υπερβούν ήταν το ότι λόγω χαμηλού μπάτζετ, τα γυρίσματα γίνονταν για ένα μήνα, κάθε μέρα επί 16 ώρες. Κανένα ρεπό. Πραγματική εξάντληση. Εξάντληση που επιτεινόταν από την οσμή στο πλατό.

Το κουστούμι του Leatherface δεν πλύθηκε ποτέ υπό το φόβο να χαθεί το χρώμα του ή να χαλάσει κάτι. Φτιαγμένο από δέρμα, κόκαλα και αίμα νεκρών ζώων, έμεινε απείραχτο και ο Γκούναρ Χάνσεν έπρεπε να το υποστεί. Κι αν αυτά τα δύο σου φαίνονται ήδη too much, που να ακούσεις και τι τράβηξε η Μέριλιν Μπερνς.

Στην σκηνή του δείπνου τα φαγητά είναι σε αυτή τη θέση μέρες και έχουν σαπίσει. Κυρίως όμως, το δάχτυλο που κόβεται είναι το δικό της, γιατί ο Χούπερ δε μπορούσε να βρει καλύτερη λύση για αίμα. Κι ήθελε κάτι αυθεντικό.

The Revenant

Κάποιος θα έλεγε ότι ο λόγος που ο Ντικάπριο πήρε το πολυπόθητο ως τότε Όσκαρ, ήταν οι τακτικές του Γκονζάλο Τζ. Ινιάριτου. Όλοι μας έχουμε στις μνήμες μας τις σοκαριστικές περιγραφές του Λίο. Μόνο και μόνο το γεγονός ότι γύριζαν σε πραγματικό χρόνο στις χιονισμένες εκτάσεις της Αλμπέρτα στον Καναδά, περιμένοντας τα τερτίπια του ηλιακού φωτός, είναι αρκετό.

Για να μπορέσει όμως ο Ντικάπριο να γίνει κάτι παραπάνω ως ηθοποιός, έπρεπε να νιώσει πράγματα στο πετσί του. Ή να ζήσει μέσα σε κάποιο πετσί. Όπως το κουφάρι ενός αλόγου μέσα στο οποίο μπήκε για την περίφημη σκηνή. Εκεί όπου για να ξεφύγει από τους Ινδιάνους πέφτει από γκρεμό με το άλογο, αυτό πεθαίνει, εκείνος τρώει το κρέας του και κρατά το κουφάρι για σκηνή.

Το κρέας το έφαγε ο ρόλος του. Αλλά κανείς δεν βάζει το χέρι του στη φωτιά ότι δεν το έκανε και στην πραγματικότητα. Γενικά η διατροφή του στο διάστημα των γυρισμάτων ήταν εξοντωτική. Αυτή είναι νομίζω η πιο σωστή λέξη. Μέχρι και βίσονα αναγκάστηκε να φάει για να μη χάσει τις αισθήσεις του και την αντοχή του. Κάποιοι μιλούν για την πιο αδυσώπητη ταινία που γυρίστηκε.

Το γεγονός ότι οι συμμετέχοντες βρέθηκαν πολλές φορές σε κατάσταση υποθερμίας και παραλίγο να χάσουν δάχτυλα, την κάνει ισχυρό διεκδικητή αυτού του τίτλου.

Predator

Είναι η ταινία που μας έδωσε το έναυσμα. Μια σκηνή βιασμού του χαρακτήρα της Ολίβια Μαν, οδήγησε τον σκηνοθέτη Σέιν Μπλακ να φέρει στην ταινία τον φίλο του Στίβεν Στρίγκλερ για τον επίμαχο ρόλο του βιαστή. Η σκηνή γυρίστηκε κανονικά. Μόνο που λίγο μετά αποκαλύφθηκε πως ο Στρίγκλερ είχε μια καταδίκη στο παρελθόν για παρενόχληση ανηλίκου. Μιας 14χρονης κοπέλας για την ακρίβεια.

Παρά το ότι ο Στρίγκλερ έχει παίξει σε άλλες δύο ταινίες του Μπλακ, το Iron Man 3 και το Nice Guys, κανείς δε γνώριζε μέχρι τώρα το ιστορικό του. Όταν το έμαθε η Ολίβια Μαν απαίτησε η σκηνή να κοπεί από την ταινία. Οπότε μην περιμένεις να δεις τη σκηνή στην ταινία που κυκλοφορεί στις αίθουσες από την Odeon από τις 13/9. Τα πράγματα έγιναν ακόμα πιο άβολα μετά.

Η Μαν είναι ολομόναχη στο promo της ταινίας, ο σκηνοθέτης δεν έδωσε καν το παρών στο Τορόντο στο Φεστιβάλ, ενώ ο Μάικλ Κίγκαν-Κι ακύρωσε όλες τις συνεντεύξεις του και συνεχάρη τηλεφωνικά την Μαν για τη στάση της. Ο Στέρλινγκ Μπράουν, έτερος πρωταγωνιστής, στάθηκε στο πλάι της και ζήτησε συγγνώμη από εκείνη που ήταν η μόνη που αντέδρασε και το βίωσε αυτό.

Παρά το γεγονός ότι κόπηκαν σημαντικά στοιχεία από το τελικό μοντάζ, η ταινία δεν παρουσιάζεται «αδυνατισμένη» γι΄αυτό μια επίσκεψη στις αίθουσες Oden θα σε πείσει για το πόσο λογικό είναι το buzz που δημιουργήθηκε στο Φεστιβάλ του Τορόντο.