21 Δεκέμβρη: Η νέα ταινία του Netflix θα κάνει ηλεκτροσόκ στο μυαλό σου (Vid)

Το 2018 θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ένα πάρα πολύ καλό έτος για τις science fiction ταινίες. Το Annihilation του Άλεξ Γκάρλαντ ήταν το καλύτερο του mainstream κινηματογράφου. Το Ready Player One εξίσου πολύ καλό. Στο κλείσιμο του έτους το Netflix (σε 5 μέρες για την ακρίβεια) φέρνει ακόμα ένα δικό του science fiction, το οποίο δεν αποκλείεται να ξεπεράσει τα απόνερα του Annihilation.

Το Bird Box μοιάζει από το trailer και την υπόθεσή του να μπορεί να αποτελέσει ένα τρομερό αφήγημα για το science fiction storytelling της φετινής κινηματογραφικής παραγωγής.

Αρκετοί κάνουν λόγο για μία αντίθετη περίπτωση, για έναν αντικατοπτρισμό του Quiet Place, ένα horror που μπήκε στα highlights για φέτος. Αν και διαφορετικά είδη, υπάρχει μια αντιστρόφως ανάλογη συνάφεια. Στο Bird Box έχουμε να κάνουμε με μια εξωγήινη δύναμη. Μην περιμένεις όμως ότι θα έχεις τρομερή οπτική επαφή με αυτή τη δύναμη.

Απ΄αυτό που βλέπουμε στο trailer αντιλαμβάνομαι ότι η ταινία κινείται σε αυτή τη νέα τάξη, που πλέον δεν είναι τόσο νέα. Να αφήνεις δηλαδή το κακό, το τρομακτικό, το ανοίκειο ως εικόνα να κινείται αόρατα. Να υπάρχει μόνο μέσω των συνεπειών του. Δεν βλέπεις την δράση, βλέπεις την αντίδραση. Κι η αντίδραση είναι μια ευφυής ιδέα που αν έχει αποτυπωθεί τόσο καλά. 

Οι εξωγήινοι εντοπίζονται μέσα από έναν δομικό γνωστικισμό. Μέσα από ένα πλέγμα σχέσεων, συμπεριφορών κι ερεθισμάτων. Δεν έχουν έρθει για να σκοτώσουν με τα χέρια τους ή με φυσική επαφή. Έχουν έρθει για να σκοτώσουν με το κοίταγμα. Όποιος έρχεται σε οπτική επαφή μαζί με αυτή την άμορφη ύπαρξη, οδηγείται στην αυτοκτονία. Ο εξωγήινος εισάγει τον κάθε άνθρωπο σε μια πλαστή πραγματικότητα.

Αδόκιμος συνδυασμός, αλλά έτσι το βιώνουν. Μπροστά στα μάτια τους εμφανίζεται ο εξωγήινος με τη μορφή του μεγαλύτερου φόβου τους. Στο μεγάλο outbreak διαλύεται μια ολόκληρη κοινωνία και έχουμε την survival περίπτωση ελάχιστων που πρόλαβαν να γλιτώσουν στον χαμό. Δεν γλίτωσαν όμως οριστικά. Γιατί πλέον οι εξωγήινοι δεν κρύβονται. Κυνηγούν.

Η Μαλόρι είναι μια από αυτούς που επιβίωσαν. Μαζί με τα παιδιά της κιόλας. Οι τρεις τους έχουν μεταφερθεί σε ένα οίκημα στο δάσος, όπου γίνονται ομάδα με μερικούς ακόμα. Κάποια στιγμή όμως πρέπει να πάρουν την απόφαση να βγουν και να αναζητήσουν άλλο μέρος, αφού αυτή η απροσδιόριστη και τερατώδης ύπαρξη τους έχει μυριστεί και τους κυκλώνει.

Τότε σκέφτεται ότι μόνο ένας τρόπος υπάρχει να βγουν και να διατηρήσουν μια κάποια ασφάλεια. Να δέσουν τα μάτια τους. Κι έτσι συμβαίνει. Η Μαλόρι καταλήγει μόνη μαζί με τα δύο παιδιά της και τους πάει κυριολεκτικά στα τυφλά. Το μόνο της πλεονέκτημα ότι το κακό προδίδει την παρουσία του με τον ήχο. 

Η Σάντρα Μπούλοκ στον πρωταγωνιστικό ρόλο κάνει μια πιο δυναμική επιστροφή από το Ocean’s 8 και αφήνει υποσχέσεις στην πρώτη της συνεργασία με το Netflix, το οποίο ενσωματώνει όλο και περισσότερους ηθοποιούς από το πάνω ράφι.

Το εξαιρετικά ελπιδοφόρο με το Bird Box είναι ότι τη βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Τζος Μάλερμαν ταινία σκηνοθετεί κινηματογραφικό τέκνο της Δανίας. Η Σούζαν Μπίερ προέρχεται από μια σχολή, την σκανδιναβο-ευρωπαϊκή που έχει αποδείξει πολλές φορές στο παρελθόν ότι γνωρίζει να διαχειριστεί τέτοιας μορφής sci-fi.

Αυτό που δεν έχει ανάγκη τα εφέ. Αυτό που διαθέτει ισχύ στα «αναλογικά» του χαρακτηριστικά. Το σενάριο, τη σκηνοθετική αντίληψη και την πειστικότητα.