Αδικία. Μια έννοια πολύ περίεργη με πολλές γκρίζες ζώνες. Τι είναι αδικία με την μη νομική πλευρά του όρου; Δικανικά είναι σαφές και ορίζεται. Αλλά όταν μιλάμε για υποκειμενικές προεκτάσεις, ποιος λέει τι είναι άδικο και τι δίκαιο; Συνήθως είναι η συνένωση πολλών ομοειδών απόψεων. Για να θεωρηθεί κάτι ως αδικία, θα πρέπει να συμφωνηθεί ότι η κατάσταση που δεν την προξένησε δεν είχε κάτι δίκαιο. Ορισμένες φορές αυτό δεν είναι αναγκαίο. Όταν μιλάμε για παράδειγμα για μεγάλους σκηνοθέτες που εξέλιξαν το σινεμά, αρκεί απλώς να ορίσουμε το άδικο.
Στη φετινή 90η απονομή των Oscar που θα μεταδώσει αποκλειστικά η Cosmote TV, θα δούμε τον Paul Thomas-Anderson, έναν από τους καλύτερους σκηνοθέτες του σύγχρονου σινεμά – όχι μόνο του Χόλιγουντ – να επιχειρεί στην 2η του υποψηφιότητα να πάρει το βραβείο σκηνοθεσίας. Το πιο πιθανό όμως είναι ότι δεν θα το πετύχει. Απέναντι του έχει πολλούς που το αξίζουν εξίσου. Άρα εδώ δεν υπάρχει δίκαιο ή άδικο. Υπάρχει μόνο η εκτίμηση μας ότι κάποια στιγμή θα το πετύχει. Το ίδιο ισχύει και για τον Wes Anderson που έχει μόλις 1 υποψηφιότητα.
Σε αντίθεση με τους ακόλουθους σκηνοθέτες που δεν έχουν άλλες ευκαιρίες ή δεν φαίνεται ότι θα έχουν.
Alfred Hitchcock – 5 υποψηφιότητες
Rebecca, Lifeboat, Spellbound, Rear Window και Ψυχώ είναι οι 5 ταινίες που τον έφεραν σε θέση διεκδίκησης. Ένας σκηνοθέτης για τον οποίο έχουν πει ότι είναι μια σκιά που σκέπασε τις αναπτυξιακές περιόδους του σινεμά, έχει φτάσει 5 φορές στην πηγή και δεν έχει πιει νερό. Όσο κι αν λέμε ότι δεν υπάρχει δίκαιο και άδικο, άμα μιλάμε για 5 φορές όλο και κάποια θα «καπέλωσε» τον Alfred.
Stanley Kubrick – 4 υποψηφιότητες
Περίπτωση αντίστοιχης βαρύτητας με την από πάνω. Κουρδιστό Πορτοκάλι, Spacetime Odyssey, Dr. Strangelove, Barry Lyndon είναι τέσσερις ταινίες που τον έκαναν υποψήφιο, αλλά θα μπορούσαν να είναι άλλες 3-4. Ειδικά για το Κουρδιστό Πορτοκάλι και το Strangelove είναι κραυγαλέα τα πράγματα.
Federico Fellini – 4 υποψηφιότητες
Ένας από τους σκηνοθέτες που διαμόρφωσαν το ευρωπαϊκό σινεμά. Όχι μόνο την Cinecitta. Ο ονειρικός του κόσμος υφάρπαξε τα ηνία μπροστά στο πανί και ταξίδεψε τους θεατές στα μύχια του υποσυνειδήτου τους. Το Dolce Vita, το 8 1/2, το Satyricon και το Amarcord τον έκαναν τον μοναδικό μη Αμερικάνο σκηνοθέτη με τόσες υποψηφιότητες. Δυστυχώς, καμία δεν καρποφόρησε.
David Lynch – 3 υποψηφιότητες
Άλλη περίπτωση βλάβης του συστήματος. Για το Mulholland Drive τα λόγια είναι μάλλον περιττά. Για το Blue Velvet και το Elephant Man το ίδιο. Ο Lynch είναι πια στις εσχατιές του ως προς το σινεμά και δεν είναι πολύ πιθανό να διεκδικήσει μια ακόμα ευκαιρία. Εκτός κι αν έχει πάρει την απόσταση για να αποκτήσει μεγαλύτερη φόρα. Μακάρι.
Quentin Tarantino – 2 υποψηφιότητες
Το 2016 που βρέθηκε στη σκηνή για να παραλάβει με τον Zimmer το βραβείο για τη μουσική του H8ful Eight, ο Tarantino φάνηκε ενοχλημένος. Τον πείραξε που δεν τον συμπεριέλαβαν καν στο βραβείο σκηνοθεσίας. Αυτό ήταν λογικό. Εξάλλου το συγκεκριμένο γουέστερν ήταν μια μάχη με τον εαυτό του στην οποία έχασε. Αντιθέτως, με το Inglourious Basterds και το Pulp Fiction τα πράγματα μοιάζουν ανώμαλα και παράδοξα. Αν σκεφτούμε ότι έχει βάλει το τέρμα στο κοντέρ του στον αριθμό 10, τότε ο Q έχει ακόμα 2 ευκαιρίες. Θα γίνει άραγε ένας από τους σκηνοθέτες της άλλης μεριάς;
David Fincher – 2 υποψηφιότητες
Ο σκηνοθέτης του Fight Club. Ο σκηνοθέτης του Seven. Κι όμως γι΄αυτά τα 2 δεν ήταν καν υποψήφιος. Αντιθέτως, έγινε για τα Benjamin Button και Social Network. Χωρίς τελική ανταπόκριση. Από τους παραπάνω είναι αυτός που έχει ακόμα ζωντανές ελπίδες για να πετύχει τον στόχο.
Η ειδική περίπτωση του Orson Welles
Ο ηθοποιός Orson Welles δε θα έμπαινε στη λίστα. Έχει πάρει Oscar για το Citizen Kane. Ο σκηνοθέτης όμως μπαίνει. Γιατί δεν πήρε Oscar για το Citizen Kane.
* Η φετινή απονομή των Oscar θα μεταδοθεί στις 4 Μαρτίου από τα κανάλια της COSMOTE TV. Μέχρι τότε μπορείς να παρακολουθείς το αποκλειστικό κανάλι COSMOTE CINEMA OSCARS HD, όπου θα βρεις 85 οσκαρικές ταινίες που ξεχώρισαν και έλαβαν υποψηφιότητα ή κέρδισαν το χρυσό αγαλματίδιο.