Ένας δάσκαλος ή ένας καθηγητής που διορθώνει γραπτά, καλείται να βαθμολογήσει βάσει κάποιων αποδεκτών από όλους δεδομένων. Ότι ένα κι ένα κάνει μόνο δύο. Δεν κάνει τρία ή τέσσερα. Τι συμβαίνει όμως όταν τα πράγματα αποχωρίζονται την αντικειμενική τους φύση; Τι συμβαίνει όταν όλα εναπόκεινται καθαρά και μόνο στο συναίσθημα και την ικανοποίηση που σου προσφέρει κάτι. Οι οσκαρικές ταινίες που θα διαγωνιστούν το βράδυ της 4ης Μαρτίου για το βραβείο Best Picture ή πρακτικά αυτό της Καλύτερης Ταινίας, δεν μπορούν να μπουν σε καλούπια όπου υπάρχουν σταθερά κριτήρια. Είναι το Get Out; Ή μήπως το Lady Bird; Ή τίποτα απ΄αυτά και όλα αυτά μαζί;
Αφήνοντας στην άκρη το τετριμμένο μα αρκετά κοντινό στην πραγματικότητα «κάθε καλλιτεχνική έκφραση έχει την αξία της», ας δούμε τι μπορεί να σημαίνει αυτό το «η καλύτερη ταινία της οσκαρικής σεζόν». Εν όψει κιόλας της 90ης Απονομής των βραβείων που θα μεταδώσει αποκλειστικά η Cosmote TV.
Πριν από μερικά χρόνια σε αυτή την κατηγορία θα έβρισκε κανείς 5 ταινίες. Όπως συμβαίνει σε κάθε άλλη κατηγορία. 5 υποψηφιότητες. Μόνο που στην Ακαδημία αντιλήφθηκαν ότι δεν γίνεται αυτό. Ότι δε μπορούν να αφήνουν στην απ΄έξω τόσες και τόσες άλλες περιπτώσεις; Γι΄αυτό πήραν τη σοφή απόφαση να τις αυξήσουν.
Κάποιες χρονιές έμοιαζαν πολλές. Φέτος μοιάζουν ιδανικές. Get Out, Shape of Water, Call Me By Your Name, Three Billboards Outside Ebbing Missouri, Lady Bird, Phantom Thread, Darkest Hour, I Tonya, Dunkirk και The Post. Με εξαίρεση το τελευταίο, όλα τα υπόλοιπα έχουν την ίδια δυναμική.
Ορισμένα σαφώς προπορεύονται, άλλα βρίσκονται στη δεύτερη γραμμή, όμως μιλάμε για 8 πιθανούς νικητές. Όχι απλώς πιθανούς, μα και δίκαιους. Δηλαδή αν κερδίσει το Call Me By Your Name, μπορεί κανείς να μιλήσει για αδικία; Από αυτό το κριτήριο και μόνο αντιλαμβάνεται κανείς πόσο λανθασμένη είναι η κατηγορία φέτος. Και άλλες χρονιές, αλλά κυρίως φέτος. Θα υπήρχε μια λογική πίσω απ΄αυτό αν και οι 8 περιπτώσεις κινούνταν στην ίδια λογική και είδος.
Όμως εδώ μιλάμε για διαφορετική εικόνα, διαφορετική αισθητική, διαφορετικές συγκινήσεις και συναισθήματα. Το I, Tonya φερ΄ειπείν μιλάει για την ευκολία με την οποία καταδικάζει η κοινωνία έναν άνθρωπο και δεν του συγχωρεί λάθη που δεν προξένησαν κακό. Στο Shape of Water βλέπουμε ένα ισχυρό μήνυμα για την αγάπη, την δίχως όρια. Στο Lady Bird τη μαγεία και την θλιμμένη ευτυχία του να μεγαλώνεις και να αφήνεις πίσω σου τους ανθρώπους που σε μεγάλωσαν. Γιατί έτσι συμβαίνει συνήθως. Το Get Out ποντάρει σε πιο πρακτικά χαρακτηριστικά. Τη δύναμη του κειμένου, το είδος που εκπροσωπεί, την σπανιότητα του περιεχομένου του, τη χρονική στιγμή που κυκλοφόρησε. Το Dunkirk αφήνεται στη μουσική και τον ήχο, αφήνεται στις ευφυείς ιδέες του σπουδαίου σκηνοθέτη του, του Nolan. Τρομερής καλλιτεχνικής αξίας αυτή η ταινία.
Το πρωταρχικό ερώτημα δεν πρόκειται να απαντηθεί με μαθηματική ακρίβεια. Δεν είναι μια μαθηματική πράξη ακέραιων αριθμών. Είναι μεταβλητές, είναι εξισώσεις δευτέρου βαθμού και διλήμματα που ίσως να μην έχουν καμία χρηστική αξία. Καλύπτουν μόνο την τάση μας να ιεραρχούμε τα πράγματα.
Στο τέλος της ημέρας, καμία από τις 8 δεν θα υπερισχύει καταφανώς της άλλης. Θα είναι μια κλωστή από την οποία θα κρέμονται οι εκτιμήσεις. Και δε θα είναι αόρατη σαν την ταινία…
* Η φετινή απονομή των Oscar θα μεταδοθεί στις 4 Μαρτίου από τα κανάλια της COSMOTE TV. Μέχρι τότε μπορείς να παρακολουθείς το αποκλειστικό κανάλι COSMOTE CINEMA OSCARS HD, όπου θα βρεις 85 οσκαρικές ταινίες που ξεχώρισαν και έλαβαν υποψηφιότητα ή κέρδισαν το χρυσό αγαλματίδιο.