Στο εξωτερικό σαρώνει, οι Έλληνες το «ξεχνάνε»: Το γεύμα που τρώγεται μόνο το καλοκαίρι είναι εθνικός θησαυρός
Βρείτε μας στο

Καταρχήν να ξεκαθαριστεί ένα πολύ-πολύ σημαντικό ζήτημα. Αν δεν είσαι φαν της γεύσης που έχουν τα ψαρικά, τότε το θέμα δεν θα σε συναρπάσει. Αν βέβαια δεν κατάγεσαι από την Κεφαλονιά, άρα δεν γνωρίζεις, πιθανότατα να βρεις ενδιαφέρον το όλο στόρι.

Η βάση του αφιερώματος (και της συνταγής που θα διαβάσεις παρακάτω) είναι ο βακαλάος. Ανεξαρτήτως αν καταναλώνεις ή όχι όσα φαγώσιμα βγάζει ο θαλάσσιος πλούτος, τα οφέλη αυτού του είδους της διατροφής δεν συγκρίνονται με οτιδήποτε άλλο.

Το μουρουνέλαιο περιλαμβάνει σημαντικές ποσότητες από βιταμίνη A (χρησιμεύει ως αντι-οξειδωτικό και είναι σημαντική για την όραση και την ανάπτυξη των οστών), βιταμίνη D (συμβάλλει στη διατήρηση του ασβεστίου και του φωσφόρου στα σωστά επίπεδα στο αίμα), βιταμίνη K (βοηθά στην πήξη του αίματος) και ωμέγα-3 λιπαρά οξέα.

Πρόσφατες βιοχημικές μελέτες έδειξαν ότι περιέχει ανά μονάδα βάρους μεγαλύτερες ποσότητες βιταμινών A και D από κάθε άλλο τρόφιμο.

Ειδικότερα, 100 γραμμάρια μουρουνέλαιου παρέχουν στον οργανισμό τρεις φορές περισσότερη βιταμίνη A από το μοσχαρίσιο κρέας (την επόμενη πλουσιότερη πηγή της A) και τέσσερις φορές περισσότερη βιταμίνη D από το λαρδί.

Αρκεί μια μόνο κουταλιά, δηλαδή περίπου 15 γραμμάρια, για να λάβει κανείς τη συνιστώμενη ημερήσια δόση και για τις δυο βιταμίνες.

Επιπροσθέτως, το μουρουνέλαιο περιέχει και τα πολυακόρεστα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα EPA (εικοσιπεντανοϊκό οξύ) και DHA (εικοσιδυοπεντανοϊκό οξύ).

«Ποιος μπορεί να σκέφτηκε, κάτι τόσο άθλιο;»: Η χειρότερη ερώτηση στην ιστορία του «Εκατομμυριούχου» που έκανε έξαλλο το κοινό
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ «Ποιος μπορεί να σκέφτηκε, κάτι τόσο άθλιο;»: Η χειρότερη ερώτηση στην ιστορία του «Εκατομμυριούχου» που έκανε έξαλλο το

Έρευνες που έγιναν στους Εσκιμώους ανέδειξαν τις ιδιότητες των ω-3 λιπαρών οξέων ως πιθανά αντιθρομβωτικά και τη συμβολή τους στη μείωση των τριγλυκεριδίων στο αίμα.

Γιατί αναφέρονται όλα αυτά; Διότι από το συκώτι των βακαλάων παρέχεται το μουρουνέλαιο, το οποίο εν ολίγοις έχει συμβολή στην καταπολέμηση των καρδιοπαθειών, της παχυσαρκίας, της υπέρτασης, του διαβήτη, των εγκεφαλικών επεισοδίων και της αρτηριοσκλήρυνσης.

Στο εξωτερικό σαρώνει, οι Έλληνες το «ξεχνάνε»: Το γεύμα που τρώγεται μόνο το καλοκαίρι είναι εθνικός θησαυρός

Βακαλαόπιτα, φίλες και φίλοι! Μία γευστική απόλαυση για όλους όσοι αγαπούν οτιδήποτε εκπέμπει θάλασσα. Χρειάζεται τεράστια υπομονή και προσήλωση, αλλά το αποτέλεσμα θα δικαιώσει τους… τολμηρούς.

Μισή ώρα η προετοιμασία, 45 λεπτά το ψήσιμο και 12 ώρες η αναμονή, Πάνω από μισή μέρα δηλαδή! Για να γεμίσει ένα ταψί διαμέτρου 30 εκατοστών.

Καταρχάς ο μπακαλιάρος πρέπει να ξεπλυθεί σχολαστικά κάτω από τρεχούμενο νερό.

Εν συνεχεία να τον τοποθετήσεις με το δέρμα προς τα πάνω σε μια μεγάλη λεκάνη με κρύο νερό.

Ο μπακαλιάρος πρέπει να παραμείνει εντελώς βυθισμένος και σκεπασμένος με ένα πιάτο για 24 ώρες.

Έπειτα, ανά 4-6 ώρες, να γέρνεις τη λεκάνη προσεκτικά, κρατώντας το πιάτο, να αδειάζεις το νερό και να γεμίζεις ξανά με φρέσκο.

Για τα φύλλα χρειάζεσαι: 300 γρ. αλεύρι + λίγο επιπλέον για το ζύμωμα, 4 κουτ. σούπας ελαιόλαδο + λίγο επιπλέον για το ταψί, 2 κουτ. σούπας ελαφρώς μαλακωμένο βούτυρο αγελαδινό, 1 αυγό, περίπου 200 ml χλιαρό νερό, 2 κουτ. σούπας ξίδι.

Για τη γέμιση χρειάζεσαι: 400 γρ. (ξαλμυρισμένο, με το δέρμα, κομματιασμένο) φιλέτο παστού μπακαλιάρου, 2 φρέσκα ψιλοκομμένα κρεμμυδάκια, 1/2 μάτσο ψιλοκομμένος μαϊντανός, 1/2 μάτσο ψιλοκομμένος άνηθος, 2 μέτριες πατάτες (καθαρισμένες & κομμένες σε πολύ μικρά καρέ), 6 κουτ. σούπας ελαιόλαδο, 1 ψιλοκομμένη πιπεριά Φλωρίνης, 1 κουτ. γλυκού ξερή & τριμμένη ρίγανη, 80 ml λευκό ξηρό κρασί, χυμός από 1 λεμόνι, ελάχιστο αλάτι και πιπέρι.

Η διαδικασία για τη γέμιση: Τοποθετείς σε μπολ όλα τα υλικά εκτός από το κρασί και τον χυμό.

Η διαδικασία για τα φύλλα: Βάζεις στον κάδο του μίξερ το αλεύρι, το ελαιόλαδο, το βούτυρο, το αυγό και το ξίδι. Τα ανακατεύεις με τον γάντζο μέχρι να αναμειχθούν. Ρίχνεις σταδιακά το χλιαρό νερό και ζυμώνεις. Συνεχίζεις για αρκετά λεπτά ακόμη, έως ότου η ζύμη γίνει ιδιαίτερα μαλακή και εύπλαστη, με λεία, πολύ απαλή υφή. Την καλύπτεις με μεμβράνη και την αφήνεις σε θερμοκρασία περιβάλλοντος, δηλαδή εκτός ψυγείου, για τουλάχιστον τρεις ώρες.

Η διαδικασία για την πίτα: Προθερμαίνεις τον φούρνο στους 180°C, λαδώνεις καλά το ταψί, χωρίζεις τη ζύμη σε δύο μέρη (2/3 και 1/3 αντίστοιχα).

Ανοίγεις σε αλευρωμένη επιφάνεια το μεγαλύτερο κομμάτι ζύμης σε λεπτό φύλλο με διάμετρο περίπου 40 εκ., στρώνεις το φύλλο στο ταψί, καλύπτεις τον πάτο και τα τοιχώματα, αφήνοντας τις άκρες να προεξέχουν.

Αδειάζεις τη γέμιση, την απλώνεις ομοιόμορφα, τη ραντίζεις με κρασί & χυμό λεμονιού και τη μισοκαλύπτεις με τις άκρες του φύλλου που περισσεύουν.

Ανοίγεις το δεύτερο κομμάτι ζύμης σε φύλλο με διάμετρο όση του ταψιού, καλύπτεις τη γέμιση, ραντίζεις την επιφάνεια με λίγο νερό και λίγο ελαιόλαδο, προτού τρυπήσεις την επιφάνεια σε διάφορα σημεία με ένα μαχαιράκι.

Ψήνεις την πίτα για περίπου 45 λεπτά, μέχρι να ροδίσει, ώσπου -επιτέλους- σερβίρεις τη βακαλαόπιτα, αφού κρυώσει ελαφρά.