Κι έτσι, δίχως να το αντιλαμβανόμαστε πλήρως, ζούμε στην εποχή των μεγάλων εφευρέσεων, των θαυμάτων της τεχνολογίας. Από την κατάκτηση του διαστήματος στην κατάκτηση του ήχου και στο σκάφος Hermeus που θα «σβήσει» τις απόστάσεις.
Τους τελευταίους μήνες έχουμε γίνει θεατές των οραματιστών που κάνουν πράξη όσα θα φαίνονταν τρελά πριν από 15-20 χρόνια. Μπέζος και Μασκ διαγωνίζονται για την κατάκτηση του διαστήματος. Μάλιστα, η Space-X να ετοιμάζει την πρώτη τουριστική πτήση μιας εβδομάδας σε ύψος πάνω από τον διαστημικό σταθμό.
Ενόσω αυτοί κονταροχτυπιούνται στο χάος, μια άλλη εταιρεία από την Ατλάντα επιχειρεί εδώ και ενάμιση χρόνο να σπάσει το φράγμα του ήχου, όχι μία, όχι δύο, αλλά πέντε φορές.
Το Hermeus Mach 5 είναι ένα όραμα της ομώνυμης εταιρείας, το οποίο θα είναι έτοιμο προς πτήση το 2029 και θα μπορεί να κάνει την απόσταση Νέα Υόρκη-Λονδίνο σε 90 λεπτά, αντί για 7-8 ώρες που είναι μέχρι σήμερα. Πώς θα το καταφέρει; Ξεπερνώντας την ταχύτητα του ήχου κατά 5 φορές και πιάνοντας τα 3.000 μίλια ανά ώρα!
Ο AJ Piplica, CEO της Hermeus, εξηγεί στο CNN ότι το παράδειγμα του Concorde που έκανε πτήσεις από το 1976 μέχρι το 2003 σε ταχύτητα διπλάσια του ήχου, είναι κάτι που αποτελεί έναν μπούσουλα για την τεχνολογία που φτιάχνουν.
«Δε θα μπορούσαμε να κάνουμε ένα σκάφος 100 επιβατών, δε θα ήταν εφικτό. Έπρεπε πρώτα να φτιάξουμε ένα επιχειρηματικό πλάνο σαν να είμαστε μια αεροπορική εταιρεία. Εστιάσαμε σε θέσεις business class και first class. Καθώς εφαρμόζαμε διάφορες παραμέτρους όπως την ταχύτητα και επιχειρησιακά κόστη, καταλήξαμε σε μια καμπίνα 20 επιβατών».
Γιατί δε μπορεί να χρησιμοποιηθεί το Hermeus σε πτήσεις εντός ηπείρου
Ακούγοντας κάποιος για μια τέτοια ταχύτητα, θα φαντάζεται πως το εισιτήριο θα κοστίζει μια περιουσία. Ο Piplica εξηγεί πως στόχος είναι οι τιμές να μην απέχουν παρά ελάχιστα απ΄αυτές που υπάρχουν ήδην στην αγορά. Υπάρχει όμως και μια παράμετρος που δεν μπορεί να ελεγχθεί. Πόσοι θα πλήρωναν εισιτήριο για να μπουν σε ένα σκάφος που έχει τέτοια ταχύτητα; Πόσοι θα ένιωθαν ασφαλείς;
«Δε μπορείς να ξέρεις αν δεν υπάρχουν αληθινά δεδομένα και αυτά θα υπάρξουν μόνο όταν το προϊόν είναι έτοιμο» τονίζει ο Piplica.
Το εύρος ταξιδιού του Hermeus θα είναι στα 4.000 ναυτικά μίλια. Ιδανικό δηλαδή για υπερατλαντικά ταξίδια, όχι όμως και για υπερειρηνικά, όπου χρειάζεται να υπάρξει ανεφοδιασμός.
Επιπλέον, οι πτήσεις εντός της ηπείρου, είναι εκτός συζήτησης. Αυτό συμβαίνει καθώς το Mach 5 έχει τέτοια ταχύτητα που ακούγεται σαν τεράστια έκρηξη και δε μπορεί να γίνει πέρα από εναέρια περιοχή ωκεανών.
Μέχρι σήμερα, τα αεροσκάφη που έχουν σπάσει το φράγμα του ήχου σε μεγαλύτερη ένταση από το Hermeus, είναι:
- το X-43A της NASA το 2004 που είχε ταχύτητα 6.800 μίλια ανά ώρα, δηλαδή ένταση Mach 9.1, αλλά χωρίς πλήρωμα μέσα και για ελάχιστα δευτερόλεπτα
- ένα Boeing X-51 που πέταξε για 3 λεπτά σε ταχύτητα 3.400 μιλίων ανά ώρα (Mach 5.1) και εκτοξεύτηκε από έναν B-52 bomber και έναν πύραυλο
- ένας μονοθέσιος πύραυλος X-15 που το 1967 σχεδιάστηκε αποκλειστικά για να σπάσει το φράγμα του ήχου πάνω από 5 φορές, με ταχύτητα 4.520 μίλια ανά ώρα (Mach 6.2)
- ένα SR-71 Blackbird, στρατιωτικό αεροσκάφος, το μόνο που είχε μηχανές τζετ και όχι πύραυλο, που το 1976 πέταξε με πλήρωμα και είχε ένταση Mach 3.3 (2.200 μίλια ανά ώρα)
- και το Concorde με ένταση Mach 2.04 (1.350 μίλια ανά ώρα), που είναι το ένα από τα δύο που έκαναν εμπορική πτήση
Πώς αλλάζει η αίσθηση του επιβάτη
Οι πρώτες δοκιμές της Hermeus ξεκίνησαν τον Φεβρουάριο του 2020. Ξεκίνησαν με μηχανή που ετοίμασε και προσαρμόζει η General Electrics και συνδυάζει δύο γνώριμες τεχνολογίες, αλλά για πρώτη φορά σε τέτοια υβριδική κατάσταση. Είναι η turbojet που έχουν τα αεροπλάνα και η ramjet που χρησιμοποιείται για υπερηχητικές ταχύτητες. Δύο τεχνολογίες 50 ετών που έχουν ιδιαίτερη τεχνική στη σύζευξή τους.
Συνήθως, με turbojet έχουμε μια πίεση του αέρα στη μηχανή και στη συνέχεια την ανάμειξή του με το καύσιμο. Σε ταχύτηρες έντασης Mach 3 ως Mach 6, χρησιμοποιείται η ramjet, η οποία δεν διαθέτει λεπίδες περιστρεφόμενες. Εδώ ο αέρας δεν χρειάζεται να συμπιεστεί κατά την είσοδο στη μηχανή. Οι ταχύτητες Mach 3+ θα κάνουν τη δουλειά.
Πώς θα λειτουργεί λοιπόν και τι θα νιώθει ο επιβάτης; Κατά την προσγείωση και απογείωση, αλλά και σε ταχύτητες χαμηλότερες αυτής του ήχου, θα χρησιμοποιείται η turbojet μηχανή. Όταν η ταχύτητα θα υπερβεί τον ήχο και θα πάει μεταξύ Mach 3 και Mach 5, η μηχανή θα αναπροσαρμοστεί σε ramjet.
Στις κανονικές πτήσεις, ο επιβάτης νιώθει μια πίεση από την επιτάχυνση για 30 δευτερόλεπτα ή 1 λεπτό μέχρι να φτάσει το αεροπλάνο σε ένα ύψος. Εδώ θα αυξηθεί ο χρόνος. Η πίεση θα είναι για 10 με 12 λεπτά. Όταν όμως το σκάφος φτάσει στα 100.000 πόδια, τότε η αίσθηση θα είναι ίδια με μια κανονική πτήση.
Η Hermeus έχει εξασφαλίσει 60 εκατομμύρια δολάρια χρηματοδότηση και συνεργάζεται με την αμερικανική αεροπορία.