Αποτελεί πλέον σχεδόν… απαραίτητο συστατικό του ελληνικού καλοκαιριού. Η εικόνα τουριστών να επιβαίνουν ανέμελοι και χαμογελαστοί (φορώντας κράνος ή και όχι) πάνω σε μία «γουρούνα». Και δεν αναφερόμαστε –φυσικά- σε ζώο, αλλά στα τετράτροχα που «ευθύνονται» για δεκάδες ατυχήματα και δυστυχήματα τους θερινούς μήνες.
Βέβαια, για να είμαστε πιο δίκαιοι, την ευθύνη για το αίμα που κυλά στην άσφαλτο δεν την φέρουν τα ίδια τα οχήματα, αλλά εκείνοι που τις χρησιμοποιούν. Και πώς θα μπορούσε να μην συμβεί αυτό άλλωστε, όταν οι οδηγοί τους στην πολύ μεγάλη πλειοψηφία τους είναι άνθρωποι που μέχρι να τους βγάλει ο δρόμος τους στην Ελλάδα για διακοπές, δεν είχαν καβαλήσει ποτέ ένα τέτοιο… μαραφέτι.
Τα ATV , όπως είναι η συντομογραφία τους από το All Terrain Vehicle, είναι μια μίξη αυτοκινήτου και μοτοσυκλέτας, κουβαλώντας αρκετά από τα θετικά και τα αρνητικά και των δύο μέσων. Υπό φυσιολογικές συνθήκες και καταστάσεις αποτελούν ασφαλή οχήματα, όμως συχνά η οδήγησή του δεν γίνεται σύμφωνα με τους κανόνες.
Συνδεδεμένα με την χαλαρότητα και την ανεμελιά του καλοκαιριού, είναι ο αγαπημένος (και συχνά πιο οικονομικός) τρόπος μετακίνησης των τουριστών οι οποίοι μπορούν να νοικιάσουν μια «γουρούνα» έως 125 κυβικά έχοντας μόνο δίπλωμα οδήγησης αυτοκινήτου, όπως συμβαίνει άλλωστε και με τις κανονικές, δίτροχες μοτοσυκλέτες. Όμως τα ATV δεν είναι μηχανάκια και η ασφαλής οδήγησή τους προϋποθέτει τον σεβασμό κανόνων.
Εφόσον, δηλαδή, οδηγούνται σε χαμηλές ταχύτητες και χωρίς απότομες εναλλαγές πορείας και κατεύθυνσης, είναι ικανές να μπουν σε χωματόδρομους, σε μονοπάτια ή να σκαρφαλώσουν σε υψώματα και δύσκολα προσβάσιμα σημεία, γεγονός που εκτιμάται από τους τουρίστες που θέλουν να φτάσουν σε απομονωμένες παραλίες ή να απολαύσουν ένα ηλιοβασίλεμα.
Συχνά, όμως, αντί για το σημείο για την τέλεια «ινσταγκραμική» φωτογραφία με την γουρούνα τους, καταλήγουν στο νοσοκομείο ή και στον θάνατο, με τα δελτία ειδήσεων και τα ειδησεογραφικά σάιτ να έχουν σχεδόν σε καθημερινή βάση ένα ανάλογο θέμα που αφορά ατύχημα παραθεριστών σε κάποιο ελληνικό νησί όπου τα τετράτροχα κατακλύζουν τους δρόμους.
Στα χέρια απαίδευτων οδηγών-αναβατών, όπως η τεράστια πλειοψηφία των τουριστών που τις νοικιάζουν, οι γουρούνες μπορούν να είναι αδιανόητα επικίνδυνες. Οι δίχως την παραμικρή πρότερη εμπειρία χρήστες, απλά ακούν τις συστάσεις και τα… ταχύρρυθμα πεντάλεπτα ενημερωτικά μαθήματα και στη συνέχεια… όποιον πάρει ο χάρος. Κι αυτό διότι αν και παλιότερα επιχειρήθηκε να απαγορευτεί η κυκλοφορία τους, η απόφαση ανατράπηκε (με την ίδια άνεση που ανατρέπονται στις στροφές και οι γουρούνες).
Πλέον οι δήμοι είναι αυτοί που αποφασίζουν για τις άδειες και φυσικά στις τουριστικές περιοχές δεν λένε «όχι», από την στιγμή που τα «Rent-a-car» και «Rent-a-moto» είναι επιχειρήσεις και οι επιχειρηματίες είναι ψηφοφόροι…
Ποιο, όμως, είναι το πρόβλημα με τις «γουρούνες», πέρα φυσικά από το γεγονός ότι μπορεί να την καβαλήσει ο κάθε άσχετος; Είναι η ίδια η φύση του οχήματος. Μπορεί να δημιουργούν την εντύπωση δικύκλου λόγω της σέλας τους, αλλά δεν είναι τέτοια.
Με μονοκόμματο πίσω άξονα, εάν κάποιος επιχειρήσει να στρίψει με τρόπο που θα έκανε πάνω σε μια μοτοσυκλέτα ή με ένα αυτοκίνητο, είναι βέβαιο ότι θα βγει εκτός πορείας, γεγονός που είναι και ο πιο συχνή αιτία ατυχημάτων. Επιπλέον η κατάσταση δυσχεραίνει ακόμη περισσότερο εξαιτίας της μαλακής ανάρτησης, των μικρών τροχών και του γρήγορου τιμονιού. Μια απότομη στροφή σε οδηγεί εκτός δρόμου, καθώς απαιτούνται ήπιες και προοδευτικές κινήσεις, τις οποίες όμως σπανίως θα θυμηθεί να κάνει υπό καθεστώς πίεσης ένας αναβάτης χωρίς εμπειρία και σχετική εκπαίδευση.
Επίσης, σημαντικός λόγος για τα προβλήματα των ATV προκύπτει και από την διαδικασία φρεναρίσματος. Οι περισσότεροι είναι συνηθισμένοι στην ενεργητική ασφάλεια των αυτοκινήτων ή στους συνδυασμούς μπροστά-πίσω φρένου στις μηχανές. Οι γουρούνες, όμως, είναι μια εντελώς διαφορετική υπόθεση. Σχεδιασμένες να κινούνται σε μη υψηλές ταχύτητες, δεν διαθέτουν συστήματα όπως τα γνωστά μας ABS ή ESP, πράγμα που σημαίνει ότι ένα απότομο φρενάρισμα είναι αρκετό για να σε στείλει σε νοσοκομείο.
Όταν όλα τα παραπάνω συνδυάζονται με την κλασική εικόνα του τουρίστα με το… δίχαλο ή το σανδάλι και το κράνος να προστατεύει τον… αγκώνα αντί για το κεφάλι, τότε μιλάμε για ένα εκρηκτικό μείγμα που κυκλοφορεί χωρίς ουσιαστικό έλεγχο στα περισσότερα νησιά της Ελλάδας και σκορπίζει τον θάνατο.