Αθόρυβο αλλά θαυματουργό: Το νησί-έκπληξη που «ενοχλεί» Μύκονο και Σαντορίνη στο παιχνίδι της κρουαζιέρας
Βρείτε μας στο

Δεν θα προλαβαίνουμε το φετινό καλοκαίρι να μετράμε νησιά που σημείωσαν άνοδο στην τουριστική κίνηση. Πέρα από τα 5-6 προφανή, υπάρχει μια 10άδα από πίσω, με νησιά που έδειξαν πέρσι τις προθέσεις τους. Ένα από αυτά είναι και το νησί της Πάτμου.

Αν μπορούσαμε να περιγράψουμε την προοπτική που παρουσιάζει η Πάτμος σε επίπεδο τουριστικό και επενδυτικό, θα λέγαμε πως είναι το πιο «καυτό» νησί στα Δωδεκάνησα, αφήνοντας πίσω του τη Ρόδο και την Κω, πάντοτε αναλογικά με το μέγεθός του.

Η Πάτμος είναι ένα νησί με ανοδική πορεία μετά τα καλοκαίρια του Covid και είναι χαρακτηριστικό πως μετά τις Μύκονο-Σαντορίνη-Πάρο-Νάξο-Ίο, δηλαδή την 5άδα των νησιών στις Κυκλάδες όπου σημειώνεται πάντα σώρευση επενδύσεων και τουριστών, η Πάτμος ακολουθεί σε επίπεδο ξενοδοχειακής επέκτασης.

Δεν είναι τυχαίο ότι δύο κολοσσοί της φιλοξενίας παγκοσμίως, η Marriott και η Accor, έχουν κάνει κινήσεις για να ενισχύσουν την παρουσία τους στην Πάτμο, η πρώτη με 5αστερο ξενοδοχείο, το Patmos Aktis που είχε μπει σε παύση και επαναλειτουργεί με τη μπράντα των Marriott, και η δεύτερη με ξενοδοχείο που θα λειτουργήσει το 2025.

Η Πάτμος είναι ούτως ή άλλως ένα νησί που συγκεντρώνει καλά πορτοφόλια, όχι αυτά με τα αμύθητα πλούτη, αλλά αυτά που θέλουν το εστιατόριό τους, τρώνε το καλό φαγητό, που κάνουν βόλτες με τα σκάφη στα γύρω νησιά. Έχει έναν πιο upper και πολύ συγκεκριμένο τουρισμό.

Για να το πούμε σχηματικά, η Πάτμος είναι ένα νησί στο οποίο πάνε πλέον αυτοί που πήγαιναν στη Μύκονο μέχρι το 2018 και έπαψαν να πηγαίνουν γιατί η Μύκονος πια δεν τους άντεχε, αλλά κυρίως δεν την άντεχαν.

Τα παραπάνω επιβεβαιώνονται κι από τα στοιχεία που δημοσίευσε η Ένωση Λιμένων Ελλάδος για τις κινήσεις στα κρουαζιερόπλοια το 2023 και την πρόβλεψη για το 2024.

Να πούμε σε αυτό το σημείο πως τα τελευταία χρόνια, η Ελλάδα κάνει τα βήματα που απαιτούνται για να έχει περισσότερες κρουαζιέρες στα νερά της, κυρίως περισσότερες που να έχουν κάποιο λιμάνι μας ως εναρκτήριο σταθμό ή ως τερματικό και όχι ως στάση.

Είχε δίκιο ο Πετράκος: Τα ντοκουμέντα που αποκαλύπτουν τι πραγματικά ήταν η αφρικανική σκόνη (Pics)
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ Είχε δίκιο ο Πετράκος: Τα ντοκουμέντα που αποκαλύπτουν τι πραγματικά ήταν η αφρικανική σκόνη (Pics)

Για χρόνια, λόγω του καμποτάζ, αυτό δεν υπήρχε. Πριν χρόνια μάλιστα, η Dianeosis είχε βγάλει μια έρευνα στην οποία φαινόταν πως ακόμα και το μεγαλύτερο λιμάνι, ο Πειραιάς, δεν έκανε τσεκ σε πολλά από τα 32 περίπου προαπαιτούμενα για να κάνει ένα κρουαζιερόπλοιο έναρξη ή τερματισμό στο ταξίδι του.

Η άρση του καμποτάζ τα άλλαξε αυτά και ο Πειραιάς είναι φυσικά κυρίαρχος στο κρουαζιερικό πάρε-δώσε και προπορεύεται ως homeporting λιμάνι, να αποτελεί δηλαδή και εναρκτήριο και τερματικό σταθμό στις κρουαζιέρες.

Σε επίπεδο αριθμού επιβατών, ο Πειραιάς είναι πρώτος με περίπου 1.500.000. Και πίσω του συναντά κανείς Σαντορίνη-Μύκονο-Κέρκυρα-Ρόδο-Ηράκλειο.

Εκεί που συναντά κανείς την Πάτμο, είναι στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων για στάσεις μερικών ωρών. Με τη Σαντορίνη να προπορεύεται εδώ και τον Πειραιά να ακολουθεί, η Πάτμος είναι 5η από τα νησιά, με περίπου 500 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων.

Αν σκεφτεί κανείς πως το 2023 ήταν χρονιά-ρεκόρ για τις κρουαζιέρες στην Ελλάδα, με άνοδο 9,41% σε σχέση με το 2022 και 14,4% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά-ρεκόρ, το 2011, τότε αντιλαμβάνεται για τι μέγεθος τουριστικής κίνησης μιλάμε για ένα νησί που δεν είναι καν στα 15 πιο δημοφιλή της χώρας.

Η Πάτμος θα διαγράψει σίγουρα πορεία ανόδου το φετινό καλοκαίρι και από το 2025 θα την συμπεριλαμβάνουμε στη συζήτηση για τα κοσμοπολίτικα νησιά, εκείνα που μαζεύουν πλήθος εγχώριου και ξένου τουρισμού.

* Photo credits: Unsplash/Anastasia Dimitriadi