Τα λέγαμε τις προάλλες για το κυβερνητικό αφήγημα περί «Ελλήνων που πήγαν μαζικά διακοπές από νησί σε νησί, άρα έχουν λεφτά». Το να ερμηνεύεις την πραγματικότητα όπως σε βολεύει είναι μιας κάποιας μορφής τέχνη. Που κατά βάση και για να μην το εξωραΐζουμε, λέγεται προπαγάνδα. Καθότι η (πικρή) αλήθεια είναι πως για να μπορέσουμε οι περισσότεροι εξ ημών να «ξεκλέψουμε» λίγες μέρες μακριά από την καθημερινότητα αυτό το καλοκαίρι, έγιναν πολλές εκπτώσεις στο όνειρο, στα «θέλω».
Μία εξ αυτές ήταν οι Έλληνες να προτιμήσουν προορισμούς της ηπειρωτικής χώρας, προκειμένου να γλιτώσουν τα ακτοπλοϊκά – φαρμάκι. Ή (να προτιμήσουν) νησιά που βρίσκονται κοντά στην Αθήνα, άρα το κόστος του πήγαινε – έλα είναι πολύ πιο προσιτό συγκριτικά. Και κάπως έτσι εξηγείται το γιατί η Αίγινα αναδείχτηκε το νησί – σταρ της καλοκαιρινής διακοποσεζόν του 2025. Με δύο λέξεις – κλειδιά να εξηγούν τα πάντα: Φθηνό και κοντινό.
Δεν λέμε πως είναι άσχημο ως μέρος, μην παρεξηγηθούμε. Αλλά όσο να το πεις, τα προηγούμενα χρόνια δεν ήταν δα και (η) πρώτη επιλογή των περισσότερων όταν αναζητούσαν σε ποιο νησί θα πάνε να… λιάσουν τα κορμιά τους. Ήταν πιο πολύ επιλογή του ΣΚ ή της μονοήμερης εκδρομής από την πρωτεύουσα, το εύκολο και ωραίο.Όμως η νέα πραγματικότητα (της ακρίβειας) ανέτρεψε δεδομένα και συσχετισμούς ετών, άλλαξε τις επιλογές των Ελλήνων, οι οποίοι αναγκάστηκαν να στραφούν, σε μεγάλο βαθμό, σε κοντινούς προορισμούς προκειμένου να περιορίσουν όσο γίνεται περισσότερο τα έξοδα.
Η Αίγινα είναι το νησί που ανέβηκε περισσότερο σε σχέση με πέρυσι. Καταγράφοντας αύξηση επισκεψιμότητας κατά 12.65%%. Παρόμοια η κατάσταση και σε άλλους “value for money” προορισμούς με το Αγκίστρι να καταγράφει άνοδο 13,46%, την Κύθνο 5,5% και την Κέα 2,05%. Στην πρώτη 5άδα πάντως και σύμφωνα με τα στοιχεία της Ferryscanner για το διάστημα Ιουνίου–Αυγούστου, πλην της Αίγινας (4η), βρέθηκαν κατά σειρά η Τήνος, η Πάρος, η Μύκονος και η Νάξος. Όσο για τους χαμένους της σεζόν; Η Σαντορίνη παρουσίασε μείωση 5,33% – οι σεισμοί του χειμώνα σίγουρα άφησαν μεγάλο αποτύπωμα. Την μεγαλύτερη μείωση πάντως την κατέγραψαν τα Χανιά, της τάξης του 26,54%! Την ίδια στιγμή, το Ηράκλειο κατέγραψε άνοδο, είχε ανατροπές το σκηνικό στην Κρήτη, αν μη τι άλλο.
Στα (πικρά) διδάγματα αυτού του καλοκαιριού και ότι ο κόσμος έχει αναγκαστεί να μειώσει τη διάρκεια του διαστήματος που (μπορεί να) πηγαίνει διακοπές. Σχεδόν ένας στους δύο (49,2%) έφυγαν για 1–3 ημέρες, ενώ τα ταξίδια 4–6 ημερών περιορίστηκαν στο 35,6%. Διακοπές διάρκειας 7+ ημερών μπόρεσε να κάνει μόνο το 15,2% των ταξιδιωτών. Κάτι μας λέει πως όλα τα παραπάνω δεν ήταν ένα φαινόμενο του 2025 και τέλος. Κάτι μας λέει πως αυτή θα είναι η πραγματικότητα από εδώ και πέρα και χωρίς άμεσο ορίζοντα αλλαγής δεδομένων. Φθηνά και κοντινά, δηλαδή. Και για λίγο…