Νίκος Βέρτης παντελόνια

Έλεος ρε παιδιά με τον Βέρτη...

Κι αν το είχε πει όντως σήμερα αυτό..;

Αφήνοντας στην άκρη την κατάντια του να αναπαράγεται μια δήλωση που έκανε ο Νίκος Βέρτης το 2014 και να παρουσιάζεται ως κάτι που ειπώθηκε σήμερα, έχουμε αρκετά μαθήματα να πάρουμε ως άνθρωποι και digital habitants με όσα ειπώθηκαν.

Για όσους δεν το γνωρίζουν, μέσα στο σαββατοκύριακο αναπαράχθηκε μια δήλωση που έκανε ο Βέρτης το 2014 στο περιοδικό People, το οποίο έκλεισε οριστικά το 2020. Εκεί ο τραγουδιστής μιλούσε κατά της ομοφοβίας, στήριζε την γκέι κοινότητα, έκανε όμως το λεκτικό σφάλμα να πει αυτή την περίφημη ατάκα για τα παντελόνια που πρέπει να τα τιμάει ο άντρας.

Τότε, το 2014, κανείς σχεδόν δεν είχε ασχοληθεί. Ή, είχαν ασχοληθεί με το αναχρονιστικό και σεξιστικό αυτής της ατάκας πολύ λίγοι.

Η πλειοψηφία όλων αυτών που θίχτηκε στο σήμερα, εκείνη την εποχή που δεν ξέραμε πού μας πάνε τα τέσσερα στα gender και social issues, οι ίδιοι που είχαν πάρει σταυρό, καρφιά και καλέμι για να τον καρφώσουν τον Βέρτη και να ξεκινήσουν μια νέα Ιερά Εξέταση, ούτε που θα είχαν σκεφτεί ότι αυτή η φράση με τα παντελόνια αποτελεί ένα κατάλοιπο του παρελθόντος.

Ο Αργύρης Αγγέλου και όσοι έσπευσαν να χτυπήσουν πρώτοι το σφυρί στο καρφί, έκριναν τον Βέρτη και τον κάθε Βέρτη που μπορεί να πει την φράση «εγώ είμαι άντρας και τα τιμάω τα παντελόνια μου», λες και γεννήθηκαν με την απόλυτη γνώση, την απόλυτη ενσυναίσθηση, την απόλυτη κοινωνική ευσυνειδησία.

Δεν υπήρξαν όλοι αυτοί ποτέ «ξενιστές» του σεξισμού, του ρατσισμού, αυτής της πατριαρχίας που την έχουν κάνει πιπίλα σήμερα. Όχι ηθελημένα, άθελα, μη γνωρίζοντας.

Θυμίζει πολύ η όλη υπόθεση αυτό που είχε γίνει το 2019 με τον Κέβιν Χαρτ. Του είχαν αναθέσει από την Ακαδημία να παρουσιάσει τα Όσκαρ, βγήκαν στη φόρα κάτι tweets του για τους γκέι από το 2011, για τα οποία ο ίδιος είχε ζήτησει συγγνώμη από καιρό πριν, μετά του είπαν να ζητήσει ξανά συγγνώμη κι άλλη δουλειά δεν είχε, να απολογείται διαρκώς για κάτι που έχει ήδη αναγνωρίσει ως λάθος του.

Και μιλάμε για τον Κέβιν Χαρτ, έναν άνθρωπο που δεν θα ήταν ποτέ ομοφοβικός συνειδητά, άρα, ακόμα κι αν έλεγε κάτι ομοφοβικό, θα μπορούσε να μπει στη διαδικασία να το σκεφτεί και να αναγνωρίσει το λάθος του.

Δεν έχω καμία προσωπική επαφή με τον Βέρτη, αλλά δε μου κάνει για άνθρωπος που σε τέτοια ζητήματα δεν θα έβγαινε να πει «μου ξέφυγε μια μπαρούφα, αναγνωρίζω τι συμβολίζει, σόρι παιδιά».

Θα μου πείτε, πολλοί δεν είναι αυτό που φαίνονται. Οκ, αλλά άμα πάμε με αυτό το βιολί, να τους βλέπουμε όλους καχύποπτα πριν το δείξουν, την κάτσαμε τη βαρκούλα και δε θα ξαναμιλήσουμε ποτέ σε άνθρωπο.

Ας πούμε όμως ότι για το βόλεμα της συζήτησης, για να καλυφθεί η ανάγκη των πυρομανών του cancel culture, ότι έλεγε κάτι τέτοιο ο Βέρτης σήμερα. Και τι με αυτό;

Να κάνουμε ένα μίνι μάθημα. Η λέξη «τύραννος», όταν πρωτοβγήκε, δεν είχε αρνητική χροιά. Ακόμα και στο ξεκίνημα των Τριάκοντα, θετική χροιά είχε. Στην πορεία απέκτησε αρνητική χροιά.

Οι λέξεις και οι φράσεις έχουν τη χροιά που αποφασίζουμε εμείς να τους δώσουμε. Αν κάποιος πει «τίμα τα παντελόνια σου σαν άντρας», αν εμείς το πάρουμε τόσο σοβαρά, τότε η φράση θα είναι και ομοφοβική και ό,τι άλλο θέλετε. Αν τη χιουμορίσουμε, τότε την αποδυναμώνουμε και μπορούμε να την αλλάξουμε.

Δείτε για παράδειγμα πως άλλαξαν οι εποχές. Πριν 10 χρόνια, αν έλεγες «ο μαύρος», σε έστελναν στο απόσπασμα. Τώρα, αν πεις οτιδήποτε άλλο εκτός από «μαύρος», πες αντίο στην κοινωνική σου ζωή.

Κι αν έλεγε, λοιπόν, ο Βέρτης κάτι τέτοιο, γιατί θα έπρεπε σώνει και ντε να το κάνουμε διάλεξη σε πανεπιστήμιο και να κατεβάζουμε λογύδρια επί λογυδρίων; Γιατί να μη συμφωνούσαμε ότι ήταν απλώς μια κουτουράδα, που έλεγε κι ο παππούς μου, και να πηγαίναμε παρακάτω;

Πάντοτε, από τη στιγμή που συμφωνούμε πως ο Βέρτης δεν έχει δώσει δείγματα ανθρώπου εξτρεμιστή στην ιδεολογία του. Στη χειρότερη των περιπτώσεων μου μοιάζει με ευέλικτο συντηρητικό. Στη χειρότερη.

Επίσης, που είναι όλοι αυτοί οι δημόσιοι κατήγοροι όταν σε τόσα Survivor, γυναικεία στόματα βγαίνουν και λένε σε άντρες «φέρσου αντρίκια, τίμια, τίμα τα παντελόνια σου»; Εκεί γιατί δεν μιλάει καμία ψυχούλα; Μάλλον θα παθαίνει καμία κράμπα η γλώσσα. Να σας βοηθήσω εγώ παιδιά, αν κομπλάρετε. Να σας φέρω ένα ποτήρι νερό, κατιτίς.

Αφήνοντας στην άκρη όλα τα εξτρεμιστικά, την επόμενη φορά που θα ακούσουμε αντίστοιχη φράση, ας μην την αφαιρέσουμε από το πλαίσιο.

Δηλαδή, ο Βέρτης λέει τόσα για τους γκέι σε αυτή την απάντηση, είναι τόσο υποστηρικτικός, που θα κάτσουμε να ασχοληθούμε με ένα σχήμα λόγου; Ναι, δημιουργήθηκε σε εποχές φανατικής πατριαρχίας αυτό το σχήμα λόγου. Ε, ας του αλλάξουμε το νόημα. Ας έχει μόνο σχηματική χρήση.

Στο σχολείο δημοφιλείς ήταν οι πιο κουλ. Πώς μεγαλώνοντας χάνουμε αυτό το πράγμα και παύουμε να είμαστε κουλ και τα παίρνουμε όλα τοις μετρητοίς και ετοιμαζόμαστε να ξεκινήσουμε πόλεμο, δεν θα το κατανοήσω ποτέ…