Το φύκι είναι το μέλλον της παγκόσμιας βιομηχανίας και μια ελληνική start up πρωτοστατεί

Η αλαζονεία του ανθρωπίνου είδους βρίσκεται σήμερα στο απόγειο της και η ανταπόδοση της φύσης το ίδιο. Όσο εμείς αδιαφορούσαμε για το περιβάλλον, τόσο αυτό θύμωνε. Σήμερα βλέπουμε τα αποτελέσματα τόσο με τον Αμαζόνιο και τη Σιβηρία, αλλά και με τις εν γένει κλιματικές συνθήκες.

Κι όμως, αν υπάρχει κάποιος που μπορεί να τα ανατρέψει όλα και να βάλει τον πλανήτη ξανά σε ένα πλέγμα ασφάλειας, αυτός είναι ο άνθρωπος. Αρκεί να αποκτήσει προοπτική, αρκεί να εντοπίσει τα σημεία που μπορεί να αλλάξει και να επιφέρουν την αλλαγή.

Ένας βασικός τομέας είναι η αντικατάσταση μη βιώσιμων υλικά με φυσικές ύλες. Το χαρτί και το πλαστικό για παράδειγμα είναι μη βιώσιμα. Το αλουμίνιο επίσης. Κάποια χημικά συστατικά επίσης στις τροφές και τα ποτά έχουν οδηγήσει σε ένα μεγάλο αδιέξοδο. Τι μπορεί να γίνει με αυτά;

Έχει ήδη ξεκινήσει να γίνεται. Υπάρχει ήδη ένα υλικό που μας προσφέρει απλόχερα ο πλανήτης και μας φωνάζει ότι είναι μέρος της σωτηρίας. Το φύκι δεν είναι απλά κάτι για να τυλίγουμε το σούσι ή για τη σπιρουλίνα. Είναι ένα υλικό που έχει ήδη μια σημαντική εφαρμογή σε πολλούς τομείς και αναμένεται να αποκτήσει ακόμη περισσότερες εφαρμογές.

Πρόκειται για ένα υλικό που η θάλασσα ξεβράζει κατά μυριάδες. Για το νερό και τη ζωή είναι μια νεκρή ύλη. Για τον άνθρωπο όμως είναι το μέλλον της ζωής. Κι αυτό γιατί όχι μόνο απορροφά το διοξείδιο του άνθρακα από την ατμόσφαιρα σε μεγάλες ποσότητες. Όχι μόνο φιλτράρει το νερό. Όχι μόνο απορροφά την ηλιακή ακτινοβολία.

Μπορεί να αντικαταστήσει με επιτυχία και καμία αλλοίωση τα μη βιώσιμα υλικά που αναφέρθηκαν παραπάνω. Όπως το φοινικέλαιο για παράδειγμα που είναι η νούμερο ένα αιτία αποψίλωσης των δασών στην Ινδονησία κυρίως, μα και αλλού.

Το φύκι εξελίσσεται σταδιακά σε παγκόσμια κλίμακα σε μια βιομηχανία. Μια βιομηχανία που το 2021 οι εκτιμήσεις λένε πως θα έχει ένα μερίδιο 4 δισεκατομμυρίων δολαρίων της αγοράς και το 2024 θα αγγίξει τα 9 δισεκατομμύρια. Μάλιστα, η Βόρεια Αμερική, η Ασία και τα νησιά του Ειρηνικού Ωκεανού αναμένεται να αποτελέσουν τις περιοχές με τη μεγαλύτερη στροφή.

Οι παρακάτω πίνακες είναι ενδεικτικοί.

Το φύκι είναι το μέλλον της παγκόσμιας βιομηχανίας και μια ελληνική start up πρωτοστατεί

Το φύκι είναι το μέλλον της παγκόσμιας βιομηχανίας και μια ελληνική start up πρωτοστατεί

Αυτή τη στιγμή, σε παγκόσμιο επίπεδο, υπάρχει μια εταιρεία που δραστηριοποιείται στον τομέα του φυκιού και επιχειρεί να το κάνει κανόνα στον αισθητικό και διακοσμητικό τομέα για αρχή, αλλά με ένα πολύ μακρόπνοο πλάνο.

Κι αυτή η εταιρεία είναι ελληνική, λέγεται Phee και φέτος μπαίνει στον 5 χρόνο λειτουργίας της, αλλά στην ουσία είναι ο δεύτερος χρόνος μιας πραγματικής υπόστασης και εποχής.

Ο CEO της, ο Σταύρος Τσομπανίδης είναι ένας νέος, οραματιστής, που πιστεύει πολύ στην αγορά ως προς το φύκι, αλλά κυρίως πιστεύει στην αλλαγή. Προσφάτως είχε συμπεριληφθεί στις ετήσιες λίστες του Forbes (30u30) που δημοσιεύει για το leadrship και την καινοτομία στην γεωγραφική ζώνη της Ευρώπης και συγκεκριμένα στον κλάδο του industry για το οικονομικό έτος 2018. Έχοντας πλέον τη διεθνή αναγνώριση, άρα και την ευχέρεια να αντλήσει πόρους και το λεγόμενο awareness, μας μιλάει για την Phee, το PHEEboard και ποιοι είναι οι μέσο και μακροπρόθεσμοι στόχοι του και της εταιρειας.

Το φύκι είναι το μέλλον της παγκόσμιας βιομηχανίας και μια ελληνική start up πρωτοστατεί

– Θέλω αρχικά να μου πεις πώς ξεκίνησε η ιδέα για την Phee και τι σας έδειξε η έρευνα που κάνατε στο εξωτερικό σχετικά με την συγκεκριμένη στροφή της αγοράς που διαβάζω ότι ως το 2030 θα μιλάμε για μια βιομηχανία 9 δισεκατομμυρίων;

Ένα απόγευμα πριν από έξι χρόνια, έκανα μια μοναχική βόλτα σε μια παραλία του Δήμου Μαραθώνα. Ήταν η στιγμή που άλλαξε τη δική μου πορεία, καθώς περπατώντας πάνω στα φύκια που είχε ξεβράσει η θάλασσα στην ακτή αναρωτήθηκα τι μπορεί να γίνονται και πως θα μπορούσα να τα χρησιμοποιήσω ως πρώτη ύλη…

Η ιδέα έφυγε γρήγορα μέχρι που άκουσα την ομιλία του Παύλου Ευμορφίδη σε ένα από τα πρώτα συνέδρια Ted που έγιναν στην χώρα μας. Ο κύριος Ευμορφίδης μίλησε για την δική του εμπειρία με την Ποσειδωνία και κάλεσε τον κόσμο να ασχοληθεί και να προσπαθήσεις να τους δώσει δεύτερη ζωή.

Σχεδόν αμέσως αντιλήφθηκα ότι τα φύκια που μέχρι σήμερα όλοι θεωρούσαμε κάτι όχι και τόσο χρήσιμο, ίσως και κατά κάποιο τρόπο ενοχλητικό όταν είμαστε στην παραλία ή όταν κολυμπάμε, είναι μια εξαιρετική πρώτη ύλη, που κάλλιστα μπορεί να αποκτήσει δεύτερη ζωή και να επανέλθει με ένα διαφορετικό και μοναδικό τρόπο στην καθημερινότητά μας, γεμίζοντας τη με την αίσθηση του ελληνικού καλοκαιριού και της θάλασσας που όλοι ξέρω ότι αγαπάμε. Την αμέσως επόμενη στιγμή,αποφάσισα,να δημιουργήσω την πρώτη εταιρεία παγκοσμίως που θα προτείνει την  επαναχρησιμοποίηση των νεκρών φύλλων της Ποσειδωνίας.

Τα φύλλα ή φύκια ,όπως είναι ευρέως γνωστά, που μέχρι σήμερα θεωρούνταν …απόβλητα και οδηγούνταν σε ΧΥΤΑ, δημιουργώντας σημαντικά οικονομικά και περιβαλλοντικά ζητήματα, μετατρέπονται ουσιαστικά σε χρηστικά προϊόντα και αντικείμενα μέσα από μια νέα πρώτη ύλη που αναπτύξαμε και παράγουμε στην μονάδα μας στο Ρίο Πατρών. Το PHEEboard!

Από την πρώτη στιγμή, πίσω στο 2014, που ορκίστηκα μέσα μου ότι θα ακολουθήσω το όραμα μου και θα δημιουργήσω ένα νέο καινοτόμο προϊόν, χωρίς πραγματικά να ξέρω τι μπορεί να είναι αυτό, με κυρίευσε η ιδέα ότι όποιο και να ήταν το προϊόν δεν υπήρχε καμία περίπτωση να μην καταφέρουμε να το πουλήσουμε αφού 1) θα μετέφερε την θάλασσα στην καθημερινότητα μας, 2) θα είχε σημαντικό περιβαλλοντικό και οικονομικό αντίκτυπο στην χώρα μου και 3) θα ερχόταν να υποκαταστήσει παραδοσιακές πρώτες ύλες που δεν είναι φιλικές προς τον πλανήτη και το άνθρωπο!

Η έρευνα αγοράς ήρθε πολύ αργότερα και σήμερα δεν μιλάμε για μια τάση αλλά για μια νέα πραγματικότητα που όλοι αναζητούν να εντάξουν στην αλυσίδα αξίας τους για να μπορέσουν να επιβιώσουν τα επόμενα χρόνια.

– Από τις λίγες γνώσεις που έχω από τη λειτουργία των φυτών, διόρθωσε με αν κάνω λάθος, τα φύκια είναι από τα πιο αποτελεσματικά στην απορρόφηση του διοξειδίου του άνθρακα. Η επιλογή σας να ασχοληθείτε με αυτή την πρώτη ύλη έχει σίγουρα πολλαπλά κίνητρα. Ποιο απ΄όλα υπερίσχυσε στο μυαλό σας; Η οικολογική προοπτική, η οικονομική ευκαιρία ή ένα μεγάλο όραμα να γίνει η Ελλάδα σημαίνον κομμάτι σε μια πρωτοποριακή αλλαγή παγκόσμιας κλίμακας;

Κύριο κίνητρο από την πρώτη στιγμή που συνειδητοποίησα κάνοντας μια απλή έρευνα στο διαδίκτυο, ότι τα απορριπτόμενα φύλλα της Ποσειδωνία είναι μια πρώτη ύλη μοναδικής αξίας και ιδιαίτερων τεχνικών χαρακτηριστικών, που δυστυχώς στις χώρες της Μεσογείου θεωρείται  απόβλητο και κατά κύριο λόγο συλλέγεται από τα παράκτια μέτωπα και οδηγείται σε ΧΥΤΑ, ήταν η αδήριτη ανάγκη να βρεθεί ένας βιώσιμος και αποδοτικός τρόπος επαναχρησιμοποίησης της που να δημιουργήσουμε αξία τόσο σε οικονομικό όσο και σε περιβαλλοντικό επίπεδο για όλα τα εμπλεκόμενα μέρη.

Το φύκι είναι το μέλλον της παγκόσμιας βιομηχανίας και μια ελληνική start up πρωτοστατεί

Υπάρχουν πολλές φορές πράγματα που κοιτάζουμε αλλά δεν βλέπουμε…Η απορριπτόμενη βιομάζα της Ποσειδωνίας αποτελεί πλούτο για την χώρα μας η φύση μας την δίνει απλόχερα και σε μεγάλες ποσότητες  χωρίς να δαπανά κανενός είδους ενέργεια και το όραμα μας είναι να την κάνουμε παγκοσμίως γνωστή βάζοντας την στην καθημερινότητα μας με αυτό τον πολύ ιδιαίτερο τρόπο που εμπνευστήκαμε και αναπτύξαμε σε παγκόσμια πρώτη!

Θα είναι τεράστια επιτυχία για το εγχείρημα μας αν κατορθώσουμε η λύση μας και η τεχνολογία μας να εφαρμοστεί και σε υπόλοιπες χώρες και να δημιουργήσει πολλαπλασιαστική αξία σε πολλά επίπεδα. Είναι πολύ απλό! Έχουμε αγαπήσει και πιστέψει στα φύκια και αισθανόμαστε το όλο εγχείρημα ως ένα κίνημα που έχει βασικό σκοπό να μεταλαμπαδεύσει την αξία και την σημασία χρήσης νέων βιώσιμων πρώτων υλών στην ζωή μας.

– Είναι αναμφίβολο πως όταν κάτι αντικαθιστά μια κραταιά δύναμη, αυτή η δύναμη θα προσπαθήσει να το πολεμήσει και να κρατήσει τα κεκτημένα. Έχετε αντιμετωπίσει τακτικές υποβάθμισης της Phee επειδή δείχνει έναν νέο δρόμο;

Η PHEE δεν είναι έτοιμη ούτε σε θέση την δεδομένη στιγμή να αντικαταστήσει πλήρως παραδοσιακές πρώτες ύλες..Δουλεύουμε προς αυτή την κατεύθυνση και θα είναι μεγάλη επιτυχία αν μπούμε έστω και λίγο στο radar των μεγάλων βιομηχανιών..Για να είμαι απολύτως ειλικρινής μέχρι σήμερα δεν έχω έρθει σε επαφή με κάποια εμφανή τακτική υποβάθμισης της προσπάθειας μας αν και είναι κάτι που ποτέ δεν πρέπει να αποκλείεις η να σκέφτεσαι σοβαρά όταν επιχειρείς σε έναν ιδιαίτερα δύσκολο κλάδο όπως αυτός των υλικών..

– Σε αυτό το χρονικό διάστημα της ζωής της Phee ποια είναι τα δεδομένα που έχετε ως τώρα για την ανάγκη διεύρυνσης της χρήσης του φυκιού;

Ξεκινώντας από την επεξεργασία και διαχείριση των ποσοτήτων των νεκρών φυκιών που φθάνουν στη μονάδα μας οδηγούμαστε, ακολουθώντας μια ιδιαίτερα καινοτόμα – κατοχυρωμένη με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας σε πανευρωπαϊκό επίπεδο –  διαδικασία παραγωγής σε μια νέα πρώτη ύλη.

Το PHEE-board, ένα επίπεδο πάνελ κατασκευασμένο από τα νεκρά φύλλα της Ποσειδωνίας και από βιολογικές ρητίνες, είναι ένα προϊόν βασισμένο στην κυτταρίνη, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την ανάπτυξη τελικών προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας.

Το πρώτο προϊόν που έκανε την παρθενική του εμφάνιση στην αγορά τον Ιούλιο του 2017, ήταν οι θήκες για κινητά iPhone και Samsung, συσκευασίες πολυτελείας, σε συνεργασία με την εταιρεία Παπαδερός Συσκευασία, είδη σπιτιού, ρακέτες θαλάσσης, σε συνεργασία με το εργαστήριο ξυλορακέτας StoHeri, ενώ βασικός μας στόχος είναι να παραγάγουμε κι άλλα προϊόντα βασισμένα στο PHEEboard. Τελευταίο μας προϊόν είναι γυαλιά ηλίου, σε συνεργασία με τους άλλους design aficionados από τη Σύρο, τους Zylo.

Αυτή τη στιγμή τα προϊόντα μπορεί κάποιος να τα βρει στο ηλεκτρονικό μας κατάστημα (www.phee.gr) , σε 30 επιλεγμένα boutique μαγαζιά σε όλη την Ελλάδα, κυρίως στα πιο δημοφιλή τουριστικά ελληνικά νησιά.

Επόμενο βήμα για την PHEE είναι η δημιουργία δικών της σημείων πώλησης σε Ελλάδα και εξωτερικό όπου θα καταφέρει να μεταλαμπαδεύσει τις αξίες και το όραμα της στους καταναλωτές παρουσιάζοντας νέα προϊόντα και παράλληλα εκπαιδεύοντας το κοινό στην ανάγκη στροφής της κατανάλωσης σε φυσικά προϊόντα που έχουν μια μοναδική ιστορία και εξυπηρετούν πολλούς σκοπούς.. Η PHEE, με έδρα την Ελλάδα,  έχει πολύ σημαντικό  ρόλο σε αυτό το νέο παγκόσμιο κίνημα της βιοοικονομίας!

Παράλληλα, σε συνεργασία με ξενοδοχειακούς ομίλους στην Ελλάδα και το εξωτερικό, το PHEEboard μετατρέπεται, βάση των σχεδιαστικών τους οδηγιών, σε χρηστικά αντικείμενα (σουβέρ, σουπλά, καταλόγους εστιατορίων, κασετίνες πολυτελείας), τα οποία αντικαθιστούν παραδοσιακές πρώτες ύλες και συμβάλλουν με το μοναδικό τους τρόπο στην απόφαση του κλάδου της φιλοξενίας να σεβαστεί το περιβάλλον και τους πόρους του!

Το φύκι είναι το μέλλον της παγκόσμιας βιομηχανίας και μια ελληνική start up πρωτοστατεί

Το όραμα μου για την PHEE είναι να αναπτύξουμε και τοποθετήσουμε το PHEEboard  σε περισσότερες εμπορικές εφαρμογές. Να μπει σε έπιπλο, να γίνει δάπεδο, τοίχος, να πάει γενικότερα σε πιο βιομηχανικές εφαρμογές. Γιατί; Γιατί οι ποσότητες είναι άφθονες και γιατί οραματιζόμαστε να δημιουργήσουμε νέα υλικά  που θα έχουν αποδεδειγμένα μία σημαντική επίδραση στο πρόβλημα που έχουμε εντοπίσει.

Ευελπιστούμε να απευθύνουμε το PHEEboard σε κλάδους (κατασκευή) με μεγαλύτερο αποτύπωμα στην ανθρώπινη ζωή και κυρίως στο περιβάλλον που ζούμε και αναπνέουμε! Η δραστηριότητα μας είναι παραπάνω από επίκαιρη αφού εμπίπτει απόλυτα με τους στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα υλικά του μέλλοντος που πρέπει να αναπτυχθούν σεβόμενα το περιβάλλον και τον άνθρωπο σε όλο τον κύκλο της ζωής τους.

Φυσικά, για να γίνει αυτό θα χρειαστεί εκ νέου χρηματοδότηση για έρευνα & ανάπτυξη, εγκαταστάσεις-μηχανήματα, εμπορική προώθηση και κυρίως ποιοτικό ανθρώπινο δυναμικό. Παράλληλα δεν μπορώ να βγάλω από το μυαλό μου το πώς θα καταφέρουμε μέσα από τη δική μας πρόταση επαναχρησιμοποίησης φυσικών πρώτων υλών να δώσουμε δεύτερη ζωή και σε άλλες πρώτες ύλες που βρίσκονται σε αφθονία γύρω μας. .Σκέψου τα απόβλητα του καφέ ή τις πευκοβελόνες!

– Στην επαφή που έχετε με τον καταναλωτή, είτε άμεσα σε επίπεδο πώλησης είτε σε επίπεδο ερευνών, ποιες είναι οι αντιδράσεις που έχετε καταγράψει απέναντι στα προϊόντα από φύκι; Σε μια αρχικά αρνητική τοποθέτηση απέναντι στο φύκι από τον καταναλωτή, ποιο είναι το επιχείρημα-κλειδί για να του αλλάξει τη γνώμη;

Έχουμε ανάγκη να μιλήσουμε πιο πολύ με τον τελικό καταναλωτή για να γνωρίσουμε βαθύτερα τον σκοπό που θα προτιμήσει ένα προϊόν της PHEE. Αυτή την περίοδο σκεφτόμαστε διαφορετικές δράσεις έτσι ώστε να καταγράψουμε με μεγαλύτερη λεπτομέρεια το προφίλ του πελάτη μας. Νομίζω πως σε αυτή την κατεύθυνση θα μας βοηθήσει και ένα φυσικό σημείο πώλησης. 

Οι αντιδράσεις από τους μέχρι σήμερα πελάτες είναι παραπάνω από ικανοποιητικές για όλη την γκάμα και το πιο ελπιδοφόρο στοιχείο είναι ότι το εμπορικό ενδιαφέρον είναι αυξανόμενο σε όλες τις εφαρμογές του PHEEboard. Σχετικά με την αρνητική τοποθέτηση από το κοινό είναι πάντα ευπρόσδεκτη. Όταν όμως ένα προϊόν σε φέρνει πιο κοντά στην θάλασσα αύρα και το Ελληνικό καλοκαίρι δύσκολα μπορείς να πεις όχι.

Το φύκι είναι το μέλλον της παγκόσμιας βιομηχανίας και μια ελληνική start up πρωτοστατεί

– Υπάρχει κάποιο πλάνο που να περιλαμβάνει μια εκστρατεία ενημέρωσης των μεσαζόντων, δηλαδή των ιδιοκτητών καταστημάτων και των εμπόρων ώστε να μην επιλέξουν για παράδειγμα την πλαστική θήκη, αλλά τη θήκη από φύκι;

Για να αλλάξει μια αγορά και κυρίως η νοοτροπία των ανθρώπων που την αποτελούν χρειάζεται κυρίως χρόνος, στοχευμένες κινήσεις,παιδεία αλλά πάνω από όλα θέληση .Προσπαθήσαμε και καθημερινά προσπαθούμε να βρούμε τους πιο κατάλληλους συνεργάτες για να προωθήσουμε τα προϊόντα του brand στην αγορά.

Ήταν και είναι δύσκολο τουλάχιστον σε εγχώριο επίπεδο να στήσουμε ένα δυναμικό δίκτυο καθώς είχαμε στα χέρια μας ένα προϊόν με μοναδικά χαρακτηριστικά που έπρεπε να γίνει γνωστό και να το εμπιστευτεί το καταναλωτικό κοινό.Όταν οι πόροι σου για προώθηση είναι ιδιαίτερα περιορισμένοι έως μηδενικοί επενδύεις στον άνθρωπο που βλέπεις και αισθάνεσαι ότι προσπαθήσει να πουλήσει κάτι γιατί το πιστεύει πραγματικά..

Θα μπορούσαμε να μιλάμε ώρα για αυτό το θέμα πάντως η μικρή μου εμπειρία με έχει οδηγήσει στο συμπέρασμα πως όλα είναι θέμα του ανθρώπινου παράγοντα, ειδικά στο εμπόριο…Όταν κάποιος θέλει να πετύχει θα βρει τους κατάλληλους συνεργάτες που θα μοιραστεί το όραμα και τις αξίες του και θα καταφέρει να πετύχει αποτέλεσμα.

Τέτοιες σχέσεις έχουμε στήσει με τα 20 σημεία πώλησης που έχουμε σε Ελλάδα και εξωτερικό. Κινούμαστε με κριτήριο τον άνθρωπό. Κάνουμε τον κόσμο να αγαπήσει το φύκια και να ανακαλύψει την άγρια ομορφιά τους…

Όσο για το άμεσο μέλλον το παγκόσμιο εμπόριο θα αναγκαστεί να δώσει έμφαση σε πιο φιλικά προς το περιβάλλον εμπορεύματα καθώς ήδη έχουν καταλάβει την νέα πραγματικότητα.Είναι αδήριτη ανάγκη να συνδεθούν οι επαγγελματίες που έχουν μπει από νωρίς σε αυτή την νέα πραγματικότητα και να δουλέψουν μαζί σε πολλά κρίσιμα ζητήματα έτσι ώστε να μην χαθεί περαιτέρω χρόνος και πολύ σύντομα να δούμε και άλλες προτάσεις βιώσιμων προϊόντων από πολλές άλλες πρώτες ύλες που κοιτάζουμε αλλά δεν βλέπουμε.Το μόνο που χρειάζεται είναι όραμα και σκληρή δουλειά!

– Εσύ προσωπικά πώς οραματίζεσαι το μέλλον ως προς το φύκι, αλλά και εν γένει ως προς την στροφή σε τέτοιες μορφές παραγωγικών μέσων;

Οραματίζομαι το PHEEκι και σε άλλες βιομηχανικές εφαρμογές μεγαλύτερης κλίμακας που θα απευθύνονται κυρίως στον κλάδο των κατασκευών! Υπάρχει όμως τεράστιος φυσικός πλούτος εκεί έξω ο οποίος έχει ανάγκη να βρει δεύτερη ζωή ,με καινοτόμες τεχνολογίες,οπως αυτή που αναπτύξαμε και κατοχυρώσαμε στην PHEE.Θέλουμε να έχουμε ρόλο σε αυτή την προσπάθεια και φυσικά είμαστε πάντα ανοιχτοί σε συνεργασίες προκειμένου να καταφέρουμε περισσότερα σε πιο σύντομο χρόνο!

– Καθαρά ως άνθρωπος Σταύρος κι όχι ως άνθρωπος του επιχειρείν, με τι συναισθήματα, φόβους και ελπίδες παρακολουθείς την ανθρώπινη αδιαφορία απέναντι στο περιβάλλον και ποιες αλλαγές θα τοποθετούσες ως top priorities αλλά και ως εφικτές για να αντιστραφούν οι λανθασμένες αντιλήψεις;

Προσωπικά πιστεύω πως για να πετύχεις αποτέλεσμα πρέπει να πηγαίνεις σε ολιστικές λύσεις που να ξεκινούν από την βάση.Για εμένα η καλλιέργεια της περιβαλλοντικής ευαισθησίας πρέπει να γίνεται αποκλειστικά και μόνο μέσα από το σύστημα Παιδείας μας.Μόνο έτσι μπορούμε να ελπίσουμε ότι θα υπάρξει αλλαγή από τις νέες γενιές.

* Μάθε περισσότερα για την Phee εδώ.