Για να μην πάει για σκραπ: Το σπάνιο αεροπλάνο που «προσγειώθηκε» στο δρόμο του Λαυρίου (Vid)
Βρείτε μας στο

Το Λαύριο είναι γνωστό για το λιμάνι του, όμως εκτός από καράβια έχει τώρα αποκτήσει και το δικό του αεροπλάνο! Όποιος αποφασίσει να επισκεφτεί το Δήμο Λαυρεωτικής θα έχει πλέον την ευκαιρία να θαυμάσει από κοντά ένα από τα πιο σπάνια αεροπλάνα που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στον κόσμο.

Ο λόγος για το BAC1-11, το οποίο κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 60′ και πετούσε βαμμένο στα ελληνικά χρώματα, για την Hellenic Air. Πώς όμως το συγκεκριμένο αεροπλάνο βρέθηκε από την εγκατάλειψη του Ελληνικού στο Λαύριο, έχοντας πια αποκτήσει θέση ιστορικού εκθέματος;

Όλα ξεκίνησαν το 2022, όταν η κυπριακή εταιρία μεσιτείας αερομεταφορών, Zela Aviation, με επικεφαλής τον Ανδρέα Χριστοδουλίδη, πληροφορήθηκε για την ύπαρξη του εν λόγω αεροσκάφους.

Το BAC1-11 είχε παροπλιστεί και σάπιζε στο παλιό αεροδρόμιο του Ελληνικού πάνω από 20 χρόνια. Όλα έδειχναν ότι θα γίνει σκραπ και θα πάει για ανακύκλωση, καθώς έπρεπε να… αδειάσει τη γωνιά, προκειμένου να προχωρήσουν τα έργα ανάπλασης στην περιοχή.

Ο Χριστοδουλίδης όμως, είχε διαφορετική άποψη και προχώρησε στην αγορά του, καθαρά για συναισθηματικούς λόγους, καθώς από μικρός ταξίδευε στην Ελλάδα με τους γονείς του με έναν τέτοιου τύπου αεροπλάνο της Cyprus Airways.

Το BAC1-11 έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη στήριξη της κυπριακής οικονομίας μετά την τουρκική εισβολή το 1974 και δικαίως θεωρείται σήμερα αντικείμενο ιστορικής κληρονομιάς, αφού μας θυμίζει την τεχνολογική εξέλιξη και πόσο σημαντικό ρόλο έχει παίξει στη ζωή μας η αεροπορία.

Μετά από αρκετά αδιέξοδα, το 2023 ο Χριστοδουλίδης σύναψε συμφωνία με τον Δήμο Λαυρεωτικής και τον Δήμαρχο, Δημήτρη Λουκά, προκειμένου το αεροσκάφος να εκτεθεί δίπλα σε έναν από τους κεντρικούς δρόμους της περιοχής, τη Λεωφόρο Μίκη Θεοδωράκη. Η μονάδα αποσυναρμολογήθηκε, μεταφέρθηκε στο Λαύριο και από τον Ιανουάριο του 2024 στέκεται περήφανη εκεί.

Είχε δίκιο ο Πετράκος: Τα ντοκουμέντα που αποκαλύπτουν τι πραγματικά ήταν η αφρικανική σκόνη (Pics)
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ Είχε δίκιο ο Πετράκος: Τα ντοκουμέντα που αποκαλύπτουν τι πραγματικά ήταν η αφρικανική σκόνη (Pics)

Μάλιστα, ο Χριστοδουλίδης φρόντισε ώστε να γίνει ένα γερό λίφτινγκ στο αεροσκάφος, καθώς όλα αυτά τα χρόνια που ήταν παρατημένο στο Ελληνικό, βανδαλίστηκε ουκ ολίγες φορές. Τώρα, έχει πάρει τη θέση που του αρμόζει και για όσους έχουν την περιέργεια, μπορούν να κατηφορίσουν μέχρι την νοτιοανατολική Αττική για να δουν ένα από τα 5-6 τέτοιου τύπου αεροπλάνα που υπάρχουν αυτή τη στιγμή σε όλον τον κόσμο.

Σημειώνεται, πως ο Χριστοδουλίδης, εκτός από το BAC1-11 αγόρασε επίσης από το Ελληνικό και ένα Boeing 727, ωστόσο προς το παρόν δεν έχει καταφέρει να το απομακρύνει από εκεί και τα περιθώρια έχουν στενέψει επικίνδυνα, αφού πρέπει να προχωρήσουν οι εργασίες.

Για όσους δεν το γνωρίζουν, ο Χριστοδουλίδης ήταν ιδιοκτήτης της αεροπορικής εταιρίας Helios, την οποία είχε πωλήσει τον Δεκέμβριο του 2004, λίγους μήνες πριν το τραγικό δυστύχημα, τον Αύγουστο του 2005, όπου χάθηκαν 121 ψυχές.

Μετά την τραγωδία στο Γραμματικό, ο Χριστοδουλίδης ομολόγησε πως έπεσε σε κατάθλιψη. Παρόλα αυτά, η… τρέλα του για τα αεροπλάνα ποτέ δεν έπαψε και έτσι, το 2006 ίδρυσε τη Zelia Aviation, συνεχίζοντας μέχρι και σήμερα να ασχολείται με τη μεγάλη του αγάπη.