Έλληνες youtubers. Αν είσαι 8-18 χρονών μπορεί να είναι οι διαδικτυακοί θεοί σου, αν είσαι πολύ μεγαλύτερος μπορεί να κουνάς το κεφάλι σου και να κάνεις το σταυρό σου σαν τις γιαγιάδεςστο βάθος των δεκαετιών όταν έβλεπαν γιεγιέδες, χίπιδες, φρικιά, πανκιά, ίμο και όλες τις άλλες εμφανισιακές κυρίως μόδες των νέων της κάθε εποχής. Από επάγγελμα του μέλλοντος, αν τελειώνεις τώρα το δημοτικό και δε θέλεις να βγεις ποτέ από το δωμάτιό σου, μέχρι και «καμιά δουλειά δεν είναι ντροπή» οι Έλληνες γιουτιούμπερς καλύπτουν όλα τα άκρα γιατί οι ίδιοι το επέλεξαν.
Για μένα ήταν τόσο αδόκιμος ο όρος αλλά με το πέρασμα των χρόνων κατάλαβα ότι είναι αναγκαίος. Κατά κύριο λόγο για να ξεχωρίσουν αυτοί που το κάνουν από χόμπι και για μεράκι και αυτοί που το κάνουν πιστεύοντας ότι είναι επαγγελματίες. Που κάποιοι είναι και καλοί μάλιστα, να μην γελιόμαστε. Γιατί όταν αποφάσισες να γίνεις partner στην google ουσιαστικά υπόγραψες μια συμφωνία που λέει «σταματάω απλά να παίζω μπροστά από μία κάμερα και ξεκινάω να βγάζω λεφτά παίζοντας μπροστά από μία κάμερα». Ακόμα και αν αυτά τα λεφτά είναι 75 σεντς τον μήνα.
Το κείμενο δεν είναι ούτε προσωπική επίθεση, ούτε άνοιγμα πολέμου. Εκτός αν το θέλετε οι ίδιοι να γίνει στο μυαλό σας οπότε δύσκολα μπορώ να σας αλλάξω γνώμη. Απευθύνομαι κυρίως στους φανατικούς θεατές των ελλήνων γιουτιούμπερς που γουστάρουν διαδικτυακές μανούρες και κατά μία αναλογία λειτουργούν σαν όλες τις άλλες κοινωνικές ομάδες όταν θίγεται η ομάδα τους και ο τρόπον τινά ηγέτης τους. Γιατί στο youtube έτσι ανδρώθηκαν οι θεατές. Δεν γίνεται πρώτη φορά στην ιστορία. Απλά το μέσο προσφέρει ταχύτητα, ευκολία, αμεσότητα και μια καλή κρυψώνα από την οποία μπορείς να εκδηλώνεις ενδόμυχες επιθυμίες σου ανώνυμα ή ψευδώνυμα (όχι ως ουσιαστικό αλλά ως επίρρημα).
Να μπορούν να βρίζονται ελεύθερα στα σχόλια και ο γιουτιούμπερ κερδίζει από αυτό, μια παράλογη λογική που ισχύει όμως. Σκεφτείτε μια ταβέρνα που κάθε βράδυ θα τα έσπαγαν οι πελάτες και ο ταβερνιάρης θα κέρδιζε από τους καβγάδες χωρίς να έχει υλικές ζημιές αλλά αθροίζοντας μπουνιές, κλωτσιές και βρισιές να έβγαζε χρήματα. Οι psofoi και οι ευχές για καρκίνο δίνουν και παίρνουν στα σχόλια του ελληνικού γιουτιούμπ και η απάντηση του μαγαζότορα γιουτιούμπερ είναι να υπενθυμίζει να κάνει το κοινό του σχόλια χωρίς να μπαίνει στον κόπο να φιλτράρει τους διαδικτυακούς καβγάδες.
Το αναφέρω από τώρα ότι το κείμενο αυτό θα υπερβεί τις 150-200 λέξεις ώστε να μην διαβαστεί από τους μπαχαλάκηδες οπαδούς των ελλήνων γιουτιούμπερς. Πουτανιά;
Ας κάνω μια προσπάθεια όμως να κατηγοριοποιήσω τον έλληνα επαγγελματία γιουτιούμπερ ανάλογα με τα βασικά χαρακτηριστικά του. Είτε θεματικά, είτε της περσόνας που βγάζει προς τα έξω, ανεξάρτητα του πόσο κοντά ή όχι στον αληθινό του χαρακτήρα είναι. Οι κατηγορίες που μου έρχονται στο μυαλό, για όσο από το ελληνικό γιουτιούμπ έχω παρακολουθήσει (πιστεύω ότι είναι πολύ) είναι οι παρακάτω. Σε πολλούς έλληνες γιουτιούμπερς όπως αντιλαμβάνεστε μπορεί να αντιστοιχούν παραπάνω από μια κατηγορία. Ο συνδυασμός πολλών κατηγοριών κάνει στην Ελλάδα επιτυχημένους του γιουτιούμπερς.
Ο κόπι πάστε
Ο κόπι πάστε είναι ο έλληνας γιουτιούμπερ που έχει αντιγράψει από την κορυφή ως τα νύχια τον ξένο γιουτιούμπερ που θαύμαζε ή βρήκε πιο ελκυστικό το πρότζεκτ του για να μεταφέρει αυτούσιο μέχρι την τελευταία τελεία του σεναρίου στο ελληνικό κοινό. Πολλοί πιστεύουν ότι όλες οι άλλες κατηγορίες είναι υποκατηγορίες του κόπι πάστε.
Ο κόπι πάστε είναι ο Γρηγόρης Αρναούτογλου του ελληνικού γιουτιούμπ που όταν αποφάσισε να κάνει talk show έβαλε για σκηνικό τη νυχτερινή Νέα Υόρκη, όπως την είδε να παρουσιάζεται στους Αμερικάνους «συναδέλφους» του των βραδινών ζωνών.
Ο κόπι πάστε ξεκίνησε γνωρίζοντας ότι το ηλικιακό του κοινό δεν ξέρει καλά αγγλικά και αυτός θα έχει την ευκαιρία να σου πει όμορφα και ωραία τα αστεία του ξένου. Ο κόπι πάστε είναι «αμερικανάκι» που θα μεταφέρει ακόμα και την αμετάφραστη κάποιες φορές αμερικάνικη αργκό στα ελληνικά ή θα χρησιμοποιεί στις 10 λέξεις τις 11 στα αγγλικά.
Ο κόπι πάστε θα αντιγράψει κινήσεις, χαρακτηριστικές εκφράσεις, κείμενα ολόκληρα stand up κωμικών που έβλεπε στα είκοσί του όταν τα τότε 5χρονα δεν είχαν καν ίντερνετ. Θα βγάλει ακόμα και ένα μια μπερέτα και θα πυροβολάει το κοινό του γιατί έτσι είδε τον Nostalgia Critic να κάνει. Δε θα τον νοιάξει αν κάποια στιγμή τον ανακαλύψει το κοινό του γιατί μέχρι τότε ο κόπι πάστε θα έχει φτιάξει τον στρατό του που θα τον υπερασπίζεται σε όποιον τον κακολογήσει.
Ο κόπι πάστε τζούνιορ
Ο κόπι πάστε τζούνιορ είναι ο ανήλικος θεατής του κόπι πάστε που θεωρεί και κάποιες φορές το καταφέρνει μάλιστα να αντιγράψει το πρότυπό του κόπι πάστε στον βαθμό που του επιτρέπει το μπάτζετ του, η ικανότητά του να σταθεί μπροστά στο φακό με φυσικό τρόπο, το μοντάζ και όλα τα άλλα που έχει ο κόπι πάστε αποκτήσει στο πέρασμα των ετών.
O κ.π. jr δεν είναι πάντα ανήλικος, αν και η πλειοψηφία των παιδιών που μπαίνουν σε αυτή την κατηγορία είναι. Όσο περισσότερο μικραίνει ο μέσος όρος ηλικίας των θεατών των ελλήνων γιουτιούμπερς, τόσο θα αυξάνεται ο αριθμός των κόπι πάστε τζούνιορς. Αυτό συνδέεται φυσικά και με το πόσο μικροί είναι η ηλικία που αποκτούν πλέον σμάρτφονς, τάμπλετς, λάπτοπς κα συσκευές με πρόσβαση στο ίντερνετ οι Έλληνες αλλά αυτό είναι άλλη κουβέντα
Τις περισσότερες φορές αποτυγχάνει και γίνεται αντικείμενο σχολιασμού και χοντρού κραξίματος από την επόμενη κατηγορία γιουτιούμπερ. Αλλά δεν κωλώνει εκεί. Ο κόπι πάστε τζιούνιορ θα αντιγράψει και την επόμενη κατηγορία κράζοντας και αυτός βίντεο άλλων.
Το φτιάρι aka κραξιματίας
Ο φτυάρι aka κραξιματίας έλληνας γιουτιούμπερ κάνει αυτό που χρόνια είδε να κάνουν στην ελληνική τηλεόραση μεσημεριανάδικα, πρωινάδικα, η Ράδιο Αρβύλα, ο Λαζόπουλος και φυσικά οι ξένοι γιουτιούμπερς. Να ανεβάζουν ένα βίντεο και να το αποδομούν όχι πάντα χιουμοριστικά. Στο κοινό τους βέβαια μπορεί να φαίνονται νέοι Αριστοφάνηδες αλλά στο φινάλε τα σχόλιά τους περιστρέφονται γύρω από την ηλικία, την εμφάνιση, τον τρόπο ομιλίας και ακόμα και του IQ των πρωταγωνιστών του βίντεο.
Κύριος στόχος του φτυαριού είναι να δείξει πόσο χαμηλότερο IQ έχουν οι πρωταγωνιστές του βίντεο σε σχέση με αυτόν. Διαλέγει συνήθως βίντεο που έγινα viral και θα κράξουν άλλοι 500 «συνάδελφοί του» χωρίς να τον νοιάζει. Το σημαντικό είναι να υπάρχει το όνομα του πρωταγωνιστή ή του βίντεο που κράζει στον τίτλο του δικού του βίντεο για να εμφανιστεί στα προτεινόμενα.
Θα μου πει κάποιος γιουτιούμπερ γιατί το λες κράξιμο και όχι κριτική ή σχολιασμό; Μπορεί να με ρωτήσει «εσύ τώρα τί κάνεις;». Σε αυτήν την ερώτηση θα απαντήσω καλάείμαι, τρώω ένα τοστάκι, εσύ τι κάνεις, στο σπίτι όλοι καλά; Η κάμερα, το λάπτοπ σου, το μικρόφωνο;
Το κράξιμο σαν λέξη υποστηρίζει ότι τον πειράζει και στόχος του δεν είναι να κάνει αυτό. Ο ίδιος στεναχωριέται όταν είναι τα βίντεό του θέμα κραξίματος και αυτό ξεκινά ένα φαύλο κύκλο βίντεο απαντήσεων ανάμεσα στους γιουτιούμπερς. Και αυτό μας φέρνει στην επόμενη κατηγορία.
Ο κύριος απάντηση
Ήταν το παρατζούκλι του Άλλεν Άιβερσον αλλά και μια κατηγορία μόνη της στο ελληνικό γιουτιούμπ. Ο κύριος απάντηση ξεκινάει και φτιάχνει βίντεο για να απντήσει σε κάτι που είπε άλλος γιουτιούμπερ, με τη σειρά του ο πρώτος απαντάει στον δεύτερο και γίνεται και αυτός κύριος απάντηση, στον ενδιάμεσο χώνονται και άλλοι κύριοι απαντήσεις και γίνεται της μουρλής το πανηγύρι. Οι εγγεγραμμένοι θεατές τους μπλέκουν σε έναν ανούσιο κύκλο που μπορεί να καταλήξει σε χοντρά βρισίδια ή μια συνεργασία με τον έναν γιουτιούμπερ να φιλοξενεί τον άλλον στα βίντεό του και να δείχνουν ότι περνούν καλά στο ελληνικό γιουτιούμπ και αυτό βγαίνει προς τα έξω.
Μην ξεγελιέσαι. Και αυτό υποκατηγορία του κόπι πάστε είναι. Όλο αυτό το δράμα το έκαναν πρώτοι οι ξένοι γιουτιούμπερς. Και όλα τα πιθανά φινάλε του τα έχουν ήδη προλάβει
Ο ντράμα κουίν
Η συγκεκριμένη κατηγορία του έλληνα γιουτιούμπερ είναι αυτή που βγάζει πολλά από τα προσωπικά του δεδομένα (ή τουλάχιστον έτσι τα παρουσιάζει) ακόμα και αν αυτά είναι ευαίσθητα προκειμένου να κερδίσει περισσότερες εγγραφές. Μανάδες άρρωστες, γιαγιάδες που πέθαναν, μπούλινγκ στο σχολείο, ξύλο στο δρόμο, με κράζουν στο ίντερνετ, όλα θα τα χρησιμοποιήσει ο ντράμα κουίν. Το δράμα πουλούσε, πουλάει και θα πουλάει. Δε θα διστάσει να κλάψει και να μοντάρει το κλάμα του απολύτως φυσιολογικά μετά. Μπορεί να συνεχίσει το δράμα στα σχόλια του βίντεο, σε βίντεο άλλων και όπου βρει βήμα.
Ο «κάντε σαμπσκράιμπ, λάικ, κόμμεντ» aka σπ@σ@χίδης ο μεγαλοπρεπής
Ο συγκεκριμένος τύπος δεν είναι αυτός που το λέει μια φορά μόνο στο κάθε βίντεό του όπως ο συνηθισμένος έλληνας γιουτιούμπερ. Θα το πει πολλές φορές. Θα γεμίσει το βίντεό του με τα speech bubbles ή όπως διάολο λέγονται αυτές οι θέσεις που μπορείς να προσθέσεις σχόλια στο βίντεό σου πιάνοντας όσο μεγάλο μέρος της οθόνης μπορείς. Κάποιοι από αυτούς χάνονται πίσω από τα σχόλια τα οποία σου υπενθυμίζουν να κάνεις σαμπσκράιμπ, λάικ, κόμμεντ. Η κατηγορία αυτή μπορεί να σχολιάζει το βίντεό της και να γράφει στο σχόλιο κάτω από το βίντεο τα ίδια. «Κάντε σαμπσκράιμπ, λάικ, κόμμεντ». Μπορεί να σου δώσει το facebook του και να ζητάει τα ίδια. Μπορεί να χωθεί σε βίντεο άλλων και να σχολιάσει «γκάις έχω ένα κανάλι που ανεβάζω βίντεο. Αν θέλετε μπείτε και κάντε σαμπσκράιμπ, λάικ, κόμμεντ».
Ο πολυτεχνίτης και ερημοσπίτης
Ο Βέγγος του ελληνικού γιουτιούμπ, γέννημα θρέμμα κόπι πάστε, καταπιάνεται διαρκώς με διαφορετικά είδη βίντεο, ξεκινάει σειρές από βίντεο με όμορφα ονόματα, κάνει δυο τρεις εκπομπές και πετάγεται στην επόμενη. Ο πολυτεχνίτης θα προσπαθήσει να ξεζουμίσει κάνοντας συγχρόνως έρευνα αγοράς για το τι πουλάει περισσότερο ή τι θα αυξήσει τις εγγραφές του και τα views του. Θα συνεχίσει να κάνει από κωμικά βίντεο, τραγούδια, μαγειρική, unboxing, gaming, βίντεο κραξίματος, να λέει τα ζώδια, να βάφει τα νύχια του μέχρι ό,τι άλλο μπορείς να φανταστείς.
Κάποιοι λίγοι από αυτούς τα καταφέρνουν πράγματι σε πολλά πράγματα. Γι’ αυτό και συνεχίζουν να δοκιμάζουν και να κρατούν ζωντανές πολλές κατηγορίες βίντεο βάζοντας και αρίθμηση για ευκολότερο ψάξιμο μέσα στον κυκεώνα των βίντεο.
Ο κρυμμένος
Ο γιουτιούμπερ που φτιάχνει βίντεο χωρίς να δείχνει το πρόσωπό του. Ο κάθε κρυμμένος έχει τη δική του δικαιολογία γιατί το κάνει. Άλλοι δεν αισθάνονται έτοιμοι, άλλοι λένε ότι φοβούνται τις αντιδράσεις γιατί αισθάνονται τόσο επιδραστικοί που θα έχουν σίγουρα εχθρούς, άλλοι γιατί δεν έχουν κατάλληλο εξοπλισμό.
Πολλοί από τους κρυμμένους βγήκαν κάποια στιγμή από την ντουλάπα (να και η αμερικανιά μεταφρασμένη σα να υπήρχε από πριν) τους και ξεσάλωσαν μπαίνοντας σε πολλές από τις προηγούμενες κατηγορίες. Μέχρι να βγουν έφτιαχναν μια γραφιστική απεικόνιση της κρυμμένης περσόνας τους, ένα λογότυπο, που θα τους ακολουθούσε και θα τους έκανε κρυμμένα αναγνωρίσιμους όπως τα λογοτεχνικά ψευδώνυμα τους λογοτέχνες παλαιότερων εποχών.