Η πανδημία του κορωνοϊού έχει μέσα σε μερικές ημέρες φέρει τα πάνω κάτω στον Παγκόσμιο Σύστημα Υγείας. Ο φόβος μεγάλος και οι εντολές ρητές: «Αποφύγετε τις άσκοπες μετακινήσεις, τις κοινωνικές επαφές, εργαστείτε από το σπίτι, προσέξτε τι αγγίζετε, πλένετε τακτικά και σχολαστικά τα χέρια σας» και… η λίστα, φυσικά, δεν έχει τέλος.
Και ενώ τα πράγματα στην Ελλάδα γίνονται όλο και πιο ανησυχητικά, ολοένα και περισσότεροι πολίτες παίρνουν την απόφαση να θέσουν τον εαυτό τους -κυριολεκτικά- σε καραντίνα, προκειμένου να αποφύγουν να κολλήσουν τον ιό που προκαλεί πλέον τρόμο στο άκουσμά του και μόνο.
Για το κατά πόσο ο τόσος φόβος είναι υπερβολικός, οι απόψεις διίστανται. Σε κάθε περίπτωση, όμως, οφείλουμε να τηρήσουμε τα μέτρα προστασίας και να πάρουμε το πράγμα σοβαρά.
Η όλη κατάσταση έχει άμεσα επηρεάσει -μεταξύ άλλων- και τα καταστήματα τροφίμων και κυρίως τις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ που είδαν τις online παραγγελίες να δεκαπλασιάζονται σε διάστημα λίγων μόλις ημερών. Σας ακούγεται υπερβολικό όλο αυτό;
Ενδεικτικά αναφέρουμε πως στην Αττική μεγάλη αλυσίδα δέχεται σήμερα, Πέμπτη 12 Μαρτίου, την παραγγελία σας, με πρώτη δυνατή ημερομηνία παράδοσης την ερχόμενη Πέμπτη 19 Μαρτίου (!), την ώρα που υπό φυσιολογικές συνθήκες τα ψώνια σας θα βρίσκονταν στον χώρο σας είτε το απόγευμα, της ίδιας μέρας, είτε την επόμενη εργάσιμη.
Ο πανικός με τα ψώνια, σαφώς, δεν υφίσταται μόνο στη χώρα μας. Την ώρα που η πόλη Γιουχάν της Κίνας έχει κυριολεκτικά νεκρώσει, τα μόνα μαγαζιά που εξακολουθούν να δουλεύουν από το πρωί μέχρι το βράδυ είναι τα καταστήματα τροφίμων. Μόνο που οι πελάτες δεν τα επισκέπτονται οι ίδιοι. Αντί αυτού, προτιμούν να λαμβάνουν τα ψώνια τους χρησιμοποιώντας… εταιρείες courier, με τους υπαλλήλους που πραγματοποιούν τα deliveries να ζουν πρωτόγνωρες καταστάσεις.
Πλέον, μεταφέρουν σχεδόν αποκλειστικά φαγητό και είδη πρώτης ανάγκης. Φρούτα, λαχανικά, έτοιμα γεύματα (σούπες, noodles και άλλα προϊόντα που τρώγονται αμέσως προσθέτοντας απλά λίγο ζεστό νερό) αλλά και ορισμένες λιχουδιές, όπως μπισκότα ή βάφλες φτάνουν καθημερινά στην πόρτα των κατοίκων της Γιουχάν, με τους χρήστες των social media να κάνουν λόγο για καθαρή εκμετάλλευση των ανθρώπων που εργάζονται στις υπηρεσίες delivery, καθώς πλέον δουλεύουν 8 με 12 ώρες την ημέρα, ρισκάροντας παράλληλα καθημερινά τη ζωή τους.
Η έκθεση στον κίνδυνο είναι μεγάλη, καθώς έρχονται σε επαφή με αρρώστους και πιθανόν μολυσμένα αντικείμενα, όπως είναι τα κουδούνια και τα πόμολα στις πόρτες των σπιτιών που επισκέπτονται καθημερινά. Όλοι οι κάτοικοι της Γιουχάν είναι υποχρεωμένοι να μετρούν τη θερμοκρασία τους δύο φορές την ημέρα, με τους μεταφορείς να χρειάζεται να κάνουν το ίδιο πολλές περισσότερες φορές.
Οι φωτογραφίες που κάνουν τον γύρο του διαδικτύου μιλούν από μόνες τους: Υπάλληλοι διασχίζουν την ερημωμένη πόλη με μηχανάκια και φορτωμένοι μέχρι τον λαιμό, φορώντας άλλοτε μόνο μάσκες και άλλοτε ολόσωμες στολές, με τις σκηνές να θυμίζουν ταινίες επιστημονικής φαντασίας! Είναι οι ίδιοι άνθρωποι που παραδίδουν φαρμακευτικά είδη στα νοσοκομεία της πόλης…
Τα τελευταία στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα θέλουν τα ηλεκτρονικά καταστήματα να έχουν δεχτεί μέσα σε μία ημέρα συνολικά 22.000 παραγγελίες, με 1,3 τόνους αγαθών να έχουν παραδοθεί στους κατοίκους της πόλης. Οι εταιρείες courier πασχίζουν να βρουν υπαλλήλους προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες, με τους μισθούς να ξεκινούν από τα 721 δολάρια και να αγγίζουν τα 1,400 δολάρια το μήνα.
Κανείς δεν ήταν προετοιμασμένος για αυτήν την κατάσταση…
Στις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά, πάλι, το online shopping έχει περάσει σε άλλο επίπεδο, με μία πατέντα της εταιρείας Instacart που εδώ και καιρό λειτουργεί δοκιμαστικά, να σαρώνει την τελευταία εβδομάδα σε ολόκληρη τη Βόρεια Αμερική. Η εταιρεία delivery τροφίμων Instacart ιδρύθηκε το 2012, παρέχοντας τη δυνατότητα παράδοσης ειδών παντοπωλείου σε περισσότερες από 5,5 χιλιάδες πόλεις σε Αμερική και Καναδά. Συνεργαζόμενη με ένα δίκτυο 25 χιλιάδων καταστημάτων, εδώ και χρόνια αναλαμβάνει την παράδοση των ειδών που αγοράζουν οι πελάτες στον χώρο τους.
Τώρα, το delivery περνά σε νέα εποχή, καθώς η πατέντα της Leave at My Door Delivery αποδείχθηκε… προφητική και δικαίως έχει κλέψει τις εντυπώσεις.
Τι το διαφορετικά έχει η εν λόγω υπηρεσία;
Όπως προδίδει η ονομασία της, προσφέρει τη δυνατότητα παράδοσης τροφίμων και άλλων ειδών πρώτης ανάγκης στους πελάτες μέσα σε μία ώρα από την αγορά τους και χωρίς να έρθουν σε επαφή με τους μεταφορείς. Αλλά σύμφωνα με την αρχική ιδέα, για πολύ διαφορετικούς λόγους και όχι λόγω φόβου για την υγεία τους.
Την υπηρεσία χρησιμοποιούσαν άνθρωποι που θα βρίσκονταν εκτός σπιτιού κατά την παράδοση της παραγγελίας τους ή που ήταν πολύ απασχολημένοι για να ανοίξουν εκείνη τη στιγμή. Άλλοι, δεν επιθυμούσαν να έρθουν σε επαφή με κόσμο για τους δικούς τους λόγους, ενώ υπήρξαν κι εκείνοι που δήλωσαν πως χρησιμοποιούσαν το Leave at My Door Delivery προκειμένου ο μεταφορέας να μην χτυπήσει το κουδούνι, καθώς υπήρχαν μωρά στο σπίτι τα οποία ήταν πιθανό να κοιμούνται.
Η αρχική ιδέα μπορεί να ήταν άλλη, αλλά το σχέδιο της Instacart στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία, με άλλες εταιρείες στην Αμερική να ακολουθούν το παράδειγμά της.
Πώς λειτουργεί
Η επιλογή προϊόντων και η πληρωμή πραγματοποιούνται online. Κατά το checkout επιλέγεις την υπηρεσία «Άσ’ τα στην πόρτα μου». Η διαφορά έγκειται στο ότι ο μεταφορέας αφήνει τα ψώνια στην πόρτα σου και σε ενημερώνει πως η παραγγελία σου έχει φτάσει… με μία φωτογραφία στο smartphone σου που απεικονίζει τις τσάντες σου έξω ακριβώς από την εξώπορτά σου.
Την φωτογραφία την λαμβάνεις σε πραγματικό χρόνο με το πράγμα να λειτουργεί κάπως έτσι:
Προς το παρόν, η υπηρεσία αυτή είναι κάτι το ουτοπικό για την Ελλάδα, αλλά έτσι που έχουν τα πράγματα… ποτέ δεν ξέρεις.
Διαβάστε ακόμα: Η ώρα των αποφάσεων: Το πιο κρίσιμο μέτρο για τον κορωνοϊό που πρέπει να ληφθεί στην Ελλάδα πριν τον Απρίλη