Δεν χρειάζεται να κάνει κανείς καμία τρελή αναζήτηση στο διαδίκτυο για να δει τι επιβάρυνση στο περιβάλλον έχουν προκαλέσει οι μεγάλες βιομηχανίες. Δεν χρειάζεται να είναι καμία διάνοια για να καταλάβει πως αυτή η ζημιά δεν ήταν κατά κάποιο λάθος, αλλά ηθελημένη.
Δεν χρειάζεται επίσης σπουδαία νόηση για να αντιληφθούμε όλοι μας πως ως πελάτες, ως καταναλωτές δημιουργήσαμε συγκεκριμένες τάσεις και στηρίξαμε πρακτικές τέτοιων εταιρειών. Όπως όμως τις στηρίξαμε, με τον ίδιο τρόπο έχουμε αρχίσει τα τελευταία 2 χρόνια να αίρουμε την στήριξη και να επιβάλλουμε διά της μη αγοράς μια διαφορετική προσέγγιση, πιο βιώσιμη και απόλυτα φιλική προς το περιβάλλον.
Γι’ αυτό και πολλά μεγάλα brands έχουν πάρει το μήνυμα και αναζητούν τρόπους για να προσαρμοστούν στις διαρκώς μεταβαλλόμενες απαιτήσεις των καταναλωτών. Δεν το κάνουν προφανώς γιατί κόπτονται για το περιβάλλον. Το χρήμα τους κινεί. Και η δόξα. Και για κάποια brands είναι πολύ σημαντικό να πρωτοπορήσουν στην αλλαγή.
Έτσι, με μεγάλη χαρά διαβάσαμε στη Guardian πως η Coca Cola, η Carlsberg και η Danone είναι τα τρία πρώτα μεγάλα brands που στηρίζουν με χρηματοδότηση την έρευνα που ξεκίνησε η ολλανδική εταιρεία Avantium, ώστε να καταργηθεί μια και καλή το πλαστικό από τις συσκευασίες.
Ως γνωστόν, το πλαστικό είναι ο μεγαλύτερος μολυντής του πλανήτη και πιθανότατα κατέχει το “πλειοψηφικό πακέτο” στη ρύπανση των τελευταίων 50 ετών. Γι΄αυτό και είναι προφανής η στόχευση όλων των καινοτόμων εταιρειών: να το αντικαταστήσουν με ένα υλικό που να μπορεί να σταθεί ισάξια.
Αυτό το υλικό παρασκευάζει η Avantium και το αποκαλεί φυτοπλαστικό ή πλαστικό βασισμένο σε χλωρίδα. Σε αντίθεση με το πλαστικό που η βάση της χημικής του σύστασης είναι ορυκτά, το φυτοπλαστικόν θα έχει ως πρώτη ύλη μονάδες ζάχαρης από τα ζαχαροκάλαμα, τα μόρια των οποίων θα αναδιανέμονται για να πάρουν την επιθυμητή μορφή.
Η πρώτη σκέψη σε αυτό είναι ότι και πάλι θα αυξηθεί μια συγκεκριμένη ζήτηση που πάλι κάπως θα επηρεάσει την επάρκεια τροφής στην τροφική αλυσίδα και από κάποια είδη θα στερηθεί έδαφος και το ενδεχόμενο αυτό το φυτοπλαστικό να γίνει σαν το φοινικέλαιο θα είναι ορατό.
Το φύκι είναι το μέλλον της παγκόσμιας βιομηχανίας και μια ελληνική start up πρωτοστατεί
Όπως όμως εξηγούν οι επιστήμονες της Avantium, το φυτοπλαστικόν, εκτός από το παραπάνω πλεονέκτημα, θα έχει μια έξτρα πτυχή που δεν θα επηρεάζει σχεδόν καθόλου την τροφική αλυσίδα. Η ζάχαρη που θα χρησιμοποιείται θα αντλείται από βιώσιμο βιολίπασμα, κάτι που επίσης έχει τη σημασία του.
Ως προς το ζήτημα της χρήσης, στόχος είναι να δημιουργούνται συσκευασίες που να αντέχουν σαν τα πλαστικά μπουκάλια τα ανθρακούχα υγρά, ενώ μετά τη χρήση τους θα ανακυκλώνονται κατά βάση. Ακόμα όμως κι αν δεν ανακυκλώνονται, σε αντίθεση με το πλαστικό το φυτοπλαστικό μπορεί να διασπαστεί στη φύση μέσα σε ελάχιστα χρόνια ή μόλις έναν χρόνο αν μπει σε κομποστοποιητή. Τα πλαστικά μπουκάλια χρειάζονται κοντά 450 χρόνια για να διασπαστούν, ενώ οι πλαστικές σακούλες 10-20 χρόνια.
Η Avantium έχει ξεκινήσει την διαδικασία παραγωγής και παρά την εμπλοκή στην παγκόσμια οικονομία με τον κορωνοϊό, οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο πως στο τέλος του έτους κάποιες εταιρείες θα έχουν ξεκινήσει ήδη τη χρήση του φυτοπλαστικού.
Η ζυθοποιία της Karlsberg, αν και έχει γυάλινα μπουκάλια και όχι πλαστικά, σκοπεύει να χρησιμοποιήσει το φυτοπλαστικό εσωτερικά από το γυαλί. Ας μην ξεχνάμε πως το γυαλί παράγεται μεταξύ άλλων από άμμο, για την οποία οι εκτιμήσεις των επιστημόνων δεν είναι θετικές ως προς την επάρκεια της στον πλανήτη.
Μαζί με την Carlsberg είναι και οι προαναφερθείσες Coca Cola και Danone, ενώ θα ανακοινωθούν από την Avantium και νέες συνεργασίες με τέτοια μεγέθη. Ο μεγάλος στόχος της εταιρείας είναι το 2023 να είναι η χρονιά που το φυτοπλαστικόν θα κυκλοφορήσει στην αγορά με τρόπο καθολικό, ως άμεσος ανταγωνιστής του πλαστικού και σταδιακά να το αντικαταστήσει.
Αν μη τι άλλο πρόκειται για μια σημαντική καινοτομία και φαίνεται πως κάτω από την “λαίλαπα” του κορωνοϊού μπορεί να φυτρώσει ένα πιο γόνιμο “έδαφος”!