Η ελληνική start up που έσπασε κάθε ρεκόρ και εξαγοράστηκε για 360 εκατομμύρια

Μέσα σε έναν χρόνο έχουμε δύο εξαγορές-ρεκόρ για ελληνικές επιχειρήσεις.

Για μια χώρα που δεν είναι και ο παράδεισος της επιχειρηματικότητας και όπου όλα γίνονται με χρονοβόρες διαδικασίες, το να διαθέτει ορισμένες start up που να αποτελούν ισχυρούς παίκτες στον τομεά τους, είναι πολύ σημαντικό.

Αλλά το να καταφέρνουν Έλληνες, με τέτοιες αντικειμενικές δυσκολίες, να μεγεθύνουν τις ιδέες τους σε βαθμό να εξαγοράζονται για 150 και 360 εκατομμύρια δολάρια, αυτό είναι πέρα από κάθε φαντασία.

Οι αριθμοί δεν είναι τυχαίοι. Με 150 εκατομμύρια εξαγοράστηκε η Softomotive από την Google στις αρχές του 2020 και με 360 ενσωματώθηκε στην Delivery Hero η InstaShop.

Επένδυση-μαμούθ: Η μεγαλύτερη εξαγορά ελληνικής εταιρίας που αλλάζει τα δεδομένα

Από τις αρχές Μαΐου, όταν και επετεύχθη το deal για την Softomotive, έχουν περάσει μόλις τρεις μήνες και ήδη το ρεκόρ πώλησης της εταιρείας για τα δεδομένα των ελληνικών start up σμπαραλιάστηκε από την InstaShop.

Δεν θα συναντήσει κανείς καμία εταιρεία ελληνικής προέλευσης να έχει εκτιμηθεί στα 360 εκατομμύρια και να αποτελεί ένα κόσμημα στη φαρέτρα ενός κολοσσού όπως η Delivery Hero. Ενδεχομένως δεν θα συναντούσε κανείς κάτι τέτοιο σε εποχή προ κορωνοϊού, μιας και η InstaShop, ως εταιρεία που ανταγωνίζεται στην αγορά της online εξυπηρέτησης για αγορά και παράδοση τροφίμων, ήταν από τις εταιρείες που άνθισαν στη διάρκεια της καραντίνας και είδαν να αυξάνεται διαρκώς ο κύκλος εργασιών τους.

Η InstaShop δεν είναι μόνο μια τρομερά κερδοφόρα νεοφυής επιχείρηση για τα ελληνικά σύνορα. Με την δράση της να είναι στο ύψιστο επίπεδο στη Μέση Ανατολή (ιδίως Λίβανο, ΗΑΕ, Μπαχρέιν και Αίγυπτος), η InstaShop έφτασε μέσα σε 2 χρόνια από το 2015 να είναι κυρίαρχος παίχτης στις συγκεκριμένες χώρες.

Με μόλις 7 εκατομμύρια επενδυτικό κεφάλαιο, η ιδέα του Γιάννη Τσιώρη και η υλοποίηση της Ιωάννας Αγγελιδάκη, μαζί φυσικά με το συνολικό team τους, υλοποιήθηκε και εξελίχθηκε με τρόπο ραγδαία εντυπωσιακό.

Η επενδυτική εταιρεία JABBAR που εδρεύει στο Ντουμπάι, και οι Απόστολος Αποστολάκης-Γιώργος Δημόπουλος, οι ηγέτες της E-food που εξαγοράστηκε επίσης από την Delivery Hero, είδαν το πεδίο δόξης λαμπρό που απλωνόταν για την InstaShop και δεν δίστασαν να τη στηρίξουν με το εν λόγω κεφάλαιο στρώνοντας το μονοπάτι της μετάβασης από την κατηγορία «εταιρεία με δίκτυο πωλήσεων στην Ελλάδα» στην κατηγορία «εταιρεία με operations σε 5 χώρες και με σχεδόν 25.000 διακινήσεις». Ακόμα πιο ενδεικτικό πως κινείται σε μια αγορά που εκτιμάται η αξία της στα 10 δισεκατομμύρια δολάρια.

Η συγκεκριμένη start up επικεντρώνει τη δράση της στη διευκόλυνση της online παραγγελίας φρούτων και λαχανικών και της παράδοσης τους σε λίγο χρονικό διάστημα. Η σχέση της με την E-food και ο «συναγελασμός» τους στο ίδιο trust έρχεται να δικαιολογήσει και την εισροή μανάβικων και σούπερ μάρκετ στην πλατφόρμα του E-food.

Εκτός από σούπερ μάρκετ, η InstaShop συνεργάζεται με παντοπωλεία και καταστήματα τροφίμων, φαρμακεία, pet shops ως και καταστήματα πώλησης ειδών σπιτιού.

Τα 360 εκατομμύρια ίσως και να αποδειχθούν συντομότερα του αναμενομένου μικρό ποσό, ενώ φαίνεται πως σπεύδουν τις διαδικασίες για εθνικό μητρώο start up εταιρειών που θα αφαιρέσει μεγάλο κομμάτι γραφειοκρατίας για τη δημιουργία εταιρείας, σε μια συνθήκη που βασίζεται στο εσθονικό μοντέλο.

Εσθονία: Τι συμβαίνει στη χώρα που αποτελεί το πρότυπο της Ελλάδας για την ψηφιοποίηση του κράτους εν μέσω κορωνοϊού;

Για να εγγραφεί μια startup στο Εθνικό Μητρώο Νεοφυών Επιχειρήσεων, που θα φέρει την ονομασία το «Elevate Greece» θα πρέπει να υπάρχει σχετική απόφαση του Γενικού Γραμματέα Έρευνας και Τεχνολογίας, μετά από σχετική αίτηση της επιχείρησης και θετική εισήγηση από επιτροπή αξιολόγησης σε ένα τοπίο που δεν είναι ακόμα ξεκάθαρο, αλλά διαλευκάνεται εν ευθέτω χρόνω.

Σε κάθε περίπτωση η InstaShop είναι ένα case study ελληνικής επιχειρηματικότητας και καιρός είναι να μην πετάμε πια άλλες ευκαιρίες εκσυχρονισμού δομών και της νοοτροπίας μας στο επιχειρείν, όπου, είναι κοινό μυστικό, οι Έλληνες διαθέτουν την τεχνογνωσία, αλλά δεν τους προσφέρονται τα υλικοτεχνικά μέσα και στο τέλος καταλήγουν να αναζητούν το κεφάλαιο έξω ή να μειώνουν τις ιδέες τους.

Πάντως, είναι από τις ωραίες ιστορίες αυτό που συνέβη με την InstaShop, αφού η γενεσιουργός αιτία της ήταν το 2015 όταν ο κ. Τσιώρης αναζητούσε πλατφόρμα παράδοσης λαχανικών στο σπίτι στη Μέση Ανατολή και βρήκε το κενό της αγοράς και χωρίς να χρονοτριβήσει, έστησε την πλατφόρμα του!