Τα έχουν Ισραήλ, Κύπρος, Τουρκία: Θα μας εξηγήσει κανείς γιατί οι «Τράκτορες» δεν έχουν έρθει ακόμα στην Ελλάδα;

Έπρεπε να ήταν εδώ… χθες

Την ώρα που (κυριολεκτικά) καίγεται η Ελλάδα και είναι προφανής η «γύμνια» μας σε εναέρια πυροσβεστικά μέσα εξαιτίας όσων συμβαίνουν με τα γνωστά σε όλους Canadair, υπάρχει (και πάλι κυριολεκτικά) δίπλα μας μια πολύ πιο προσιτή και εφικτή λύση, την οποία διαθέτουν οι γείτονές μας.

Ήδη άλλα κράτη που αντιμετωπίζουν ανάλογα με τα δικά μας προβλήματα, έχουν εξοπλιστεί με τους περίφημους «Τράκτορες», δηλαδή αεροσκάφη ειδικά κατασκευασμένα για να ρίχνονται στην μάχη με τις φλόγες, ενώ διαθέτουν και διάφορες παραλλαγές ικανές προκειμένου να προσαρμοστούν στις ειδικές συνθήκες που θα συναντήσουν ανάλογα με την μορφολογία της κάθε περιοχής.

Τέτοια διαθέτουν τόσο η Κύπρος και το Ισραήλ, όσο και η Τουρκία η οποία μάλιστα τα έστειλε στην Ελλάδα ώστε να τείνει χείρα βοηθείας και παράλληλα να εκμεταλλευτεί την συγκυρία και να διαφημίσει την δική της υπεροπλία.

Για την κατάσταση με τα Canadair, λίγο-πολύ η ιστορία είναι γνωστή αφού μετά το τραγικό γεγονός με την πτώση ενός εξ αυτών που είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο δύο πιλότων, φωτίστηκαν όλες οι πτυχές της υπόθεσης. Η γραμμή παραγωγής έχει κλείσει, οπότε ναι μεν είναι δυνατή η συντήρηση των υπαρχόντων αεροσκαφών (ανεξάρτητα από την ηλικία τους), όμως καινούρια δεν μπορούν να κατασκευαστούν μέχρι να επιτευχθεί η σχετική συμφωνία ανάμεσα στην Canadian Commercial Corporation και την Ευρωπαϊκή Ένωση, που επί της ουσίας εκπροσωπεί Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία, Ελλάδα, Πορτογαλία και Κροατία.

Μέχρι να συμβεί αυτό, η Ελλάδα παραμένει εγκλωβισμένη και εν τη απουσία ενός κοινού σχεδίου και υπερκομματικής στρατηγικής, γυρίζει την πλάτη της στην λύση των τρακτόρων, την οποία αναλύει με εξαιρετικό τρόπο ο διεθνολόγος, με ειδίκευση στην Αμερικανική Εξωτερική Πολιτική, Γεωπολιτική και Διεθνή Οικονομία, Δημήτρης Απόκης, σε άρθρο του στο «Thepresident».

Τι μαθαίνουμε εκεί; Τις εντυπωσιακές επιχειρησιακές ικανότητες που έχει ο περίφημος «τράκτορας» ή πιο τεχνικά, τα αεροσκάφη τύπου Air Tractor AT-802 Fire Boss, τα οποία είδαμε να πετούν στην Ρόδο.

Πρόκειται για αεροπλάνα που διατίθενται σε δύο βασικούς τύπους, ως μονοθέσια (ΑΤ-082Α) και ως διθέσια (ΑΤ-802), ενώ μπορούν να διαμορφωθούν με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι δυνατή η χρησιμοποίησή τους από αεροδρόμια, δρόμους, μικρότερους διαδρόμους, ακόμη και από χωμάτινες ή χορτάρινες επιφάνειες!  Εφόσον ξεκινούν από το έδαφος, γεμίζουν από πυροσβεστικά οχήματα ή βυτιοφόρα, που με την χρήση αντλίας υψηλής πίεσης γεμίζουν την δεξαμενή του με 3.104 λίτρα νερού μέσα σε χρόνο μικρότερο των 2 λεπτών!

Εντυπωσιακή όμως είναι και η ικανότητα της αμφίβιας έκδοσης του Air Tractor AT-802 Fire Boss καθώς χρειάζεται περίπου 1.000 μέτρα υδροδρόμησης την οποία μπορεί να πραγματοποιήσει όχι μόνο στην ανοιχτή θάλασσα, αλλά και σε επιφάνειες όπως αυτές των ποταμών, των λιμνών, των ταμιευτήρων νερού, ακόμη και φραγμάτων.

Φυσικά, ως αεροσκάφος σύγχρονης τεχνολογίας, μπορεί να ρίξει με μια πολύ μεγάλη ποικιλία ρίψεων νερού ή επιβραδυντικού υγρού ή αφρού, με έναν κεντρικό υπολογιστή που ελέγχεται από τους χειριστές (σύστημα FDRS – Fire Retardant Dispersal System) να ρυθμίζει τις ηλεκτρικά ανοιγόμενες κοιλιακές θύρες προκειμένου να επιχειρήσει τμηματικά σε πολλαπλές εστίες, να ρίξει μια «βόμβα νερού» εξαπολύοντας 3.104 λίτρα σε 1,4 δευτερόλεπτα σε εστιασμένο σημείο ή να δημιουργήσει μια ζώνη μήκους 600-800 μέτρων και πλάτους 10 μέτρων!

Τέλος, σύμφωνα με τον καθηγητή, το κόστος του είναι υποπολλαπλάσιο εκείνου ενός Canadair αφού στοιχίζει μόλις 5 εκατομμύρια ευρώ, την ώρα που το CL φτάνει στα 60! Η Ελλάδα εδώ και καιρό έχει προκηρύξει διαγωνισμό για να παραλάβει 36 «τράκτορες», ο οποίος όμως ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί. Και όσο περνά ο καιρός, επαναλαμβάνεται κάθε καλοκαίρι η ίδια ιστορία. Με την χώρα να δείχνει ότι δεν… «καίγεται» δα για να τα αποκτήσει την ώρα που (κυριολεκτικά) καίγεται ο τόπος…