Έχετε αντιληφθεί τι συμβαίνει με τις εταιρίες courier αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα;

«Μπαράζ» καταγγελιών από δυσαρεστημένους πελάτες

Τα επίσημα στοιχεία που ήρθαν στο φως της δημοσιότητας απλά επιβεβαίωσαν την αίσθηση που λίγο-πολύ έχουμε όλοι. Οι εταιρίες courier κατάφεραν το φαινομενικά ακατόρθωτο. Να αναδειχθούν… πρωταθλήτριες στις καταγγελίες πελατών για την ποιότητα των υπηρεσιών τους…

Όπως γνωρίζουμε όλοι, ο κλάδος γνώρισε τρομερή άνθιση τα τελευταία χρόνια, εκμεταλλευόμενος τον σύγχρονο τρόπο ζωής αλλά και την τεράστια αλλαγή δεδομένων που δημιούργησαν τα lock down και οι περιορισμοί λόγω του κορωνοϊού.

Νέες εταιρείες άρχισαν να ξεφυτρώνουν παντού και να διεκδικούν μερίδιο της ολοένα και μεγαλύτερης αγοράς εξαιτίας της αυξημένης ζήτησης για αυτό το είδος υπηρεσιών. Για λόγους στατιστικής, απλά αναφέρουμε ότι το 2022 δραστηριοποιήθηκαν 713 επιχειρήσεις, με 6 από αυτές πάντως να διακινούν το 79% των αντικειμένων και να απολαμβάνουν το 77% του τζίρου.

Φαίνεται, όμως, ότι οι περισσότερες από αυτές ουδόλως ασχολήθηκαν με το να επενδύσουν πάνω στους… εαυτούς τους και ιδιαίτερα εκείνη την συγκεκριμένη περίοδο δεν εκτοξεύθηκαν μόνο οι τζίροι των εταιριών, αλλά και τα παράπονα από εξαιρετικά δυσαρεστημένους πελάτες.

Αυτή η αίσθηση επιβεβαιώθηκε με τον πλέον επίσημο τρόπο, όταν έγιναν γνωστά τα στοιχεία από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυμεταφορών (ΕΕΤΤ), τα οποία πάντως αφορούν την χρονιά του 2022. Σύμφωνα με την ετήσια επισκόπηση της εποπτεύουσας αρχής (που γίνεται γνωστή στο ευρύ κοινό κρίως για λόγους ανταγωνισμού, η εικόνα του κλάδου μοιάζει να είναι σχεδόν ζοφερή, δίχως ίχνος υπερβολής.

Πολύ σημαντικός δείκτης –και απολύτως ενδεικτικός της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί- είναι εκείνος των υποθέσεων επίλυσης διαφορών ανάμεσα σε Έλληνες καταναλωτές και ταχυδρομικές επιχειρήσεις. Για το συγκεκριμένο έτος, δηλαδή το 2022, ο αριθμός αυτός έφτασε στις 34.005 υποθέσεις. Από μόνο του αυτό το νούμερο μοιάζει εντυπωσιακό και γίνεται ακόμη εντυπωσιακότερο, αν αναλογιστούμε ότι είναι αυξημένο κατά 20% σε σχέση με το 2021!

Από αυτές, οι 27.202 υποθέσεις αφορούν εταιρίες με γενική άδεια ή, για να το πούμε σε απλά… ελληνικά, τις γνωστές σε όλους μας εταιρίες courier, την στιγμή που τα αντίστοιχα στοιχεία για το 2021 δείχνουν ότι ήταν «μόλις» 21.553 ένα χρόνο νωρίτερα… Οι άλλες 4.048 αφορούν τους παρόχους ταχυδρομικών υπηρεσιών με ειδική άδεια, ενώ για τα  Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ) ή αλλιώς τον Φορέα Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας (ΦΠΚΥ), όπως καταγράφεται στην έρευνα, αντιστοιχούσαν 2.755 υποθέσεις το 2022 από 1.882 που ήταν το 2021.

Σχεδόν το 1/3 αυτών των υποθέσεων με άκρως δυσαρεστημένους πελάτες και πιο συγκεκριμένα το 31% σχετίζεται με απώλεια αντικειμένου. Από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυμεταφορών (ΕΕΤΤ) εντοπίστηκαν 10.457 ανάλογα περιστατικά εκ των οποίων οι 8.470 σχετίζονται με την λειτουργία των εταιριών ταχυμεταφορών με γενική άδεια και οι 1.986 τα Ελληνικά Ταχυδρομεία. Αυτές, όμως, οι καταγγελίες για απώλειες δεμάτων δεν είναι οι μόνες.

Τα στοιχεία φανερώνουν 8.678 καταγγελίες σε βάρος των εταιριών courier για ζημιά, από τις 8.702, τέτοιες συνολικά, ενώ σε επιχειρήσεις του ίδιου κλάδου υπήρξαν 6.646 καταγγελίες για καθυστέρηση (το σύνολό τους έφτασε τις 7.205), 670 καταγγελίες για πλημμελή εξυπηρέτηση (από συνολικά 948) και –τέλος- 2.128 καταγγελίες για διάφορους άλλους λόγους (από συνολικά 2.394). Σε ό,τι αφορά στις υποθέσεις σχετικά με θέματα επίδοσης, οι 3.599 αφορούν σε παρόχους ταχυδρομικών υπηρεσιών με ειδική άδεια από τις συνολικά 4.299 που έγιναν μέσα στο 2022.