Δεν βγάζει νόημα: Η τελευταία ατάκα του πιλότου της Air India στον συγκυβερνήτη πριν τη συντριβή ανατρέπει το αφήγημα

Αντιφατικό, τουλάχιστον…

Όποιον και να ρώτησαν οι ερευνητές – και ρώτησαν πολύ κόσμο – έλαβαν την ίδια ακριβώς απάντηση: O Σουμίτ Σαμπαρβάλ ήταν ένας πολύ καλός πιλότος, μαζί ένας εξαιρετικά μειλίχιος άνθρωπος. Με κοντά 30 χρόνια προϋπηρεσίας, με περισσότερες από 15.000 ώρες πτήσης στο ενεργητικό του, κατάφερνε να διατηρεί τη ψυχραιμία και τον αυτοέλεγχο του ακόμα και στις πιο δύσκολες συνθήκες στον αέρα. Πώς έγινε τότε και αυτός ο «πράος άνθρωπος και πολύπειρος επαγγελματίας» εμφανίζεται πλέον από πολλούς ως ο αποκλειστικός υπεύθυνος για τη συντριβή της πτήσης 171 της Air India τον περασμένο Ιούνιο στην Αχμενταμπάντ, που οδήγησε στο θάνατο τους 241 από τους 242 επιβαίνοντες καθώς και 19 ανθρώπους στο έδαφος;

Το σενάριο διακινείται εντόνως τις τελευταίες ημέρες. Σύμφωνα με όσα κυκλοφορούν, ο 56χρονος κυβερνήτης έριξε επίτηδες το αεροσκάφος. Επειδή, υποστηρίζουν, είχε κατάθλιψη. Μόνο που κάτι τέτοιο, βάσει των δεδομένων που ως τώρα υπάρχουν, δεν φαίνεται να στέκει. Όχι πως είχε κατάθλιψη – αυτό προφανώς και μπορεί να ισχύει. Αλλά, πρώτα και κύρια, γίνεται ένα σφάλμα λογικής: Δεν σημαίνει πως όποιος έχει κατάθλιψη θέλει να κάνει κακό στον εαυτό του ή στους άλλους.

Δεύτερον κάποιος που έχει πάρει απόφαση να ρίξει το αεροπλάνο και κλείνει εσκεμμένα τους διακόπτες καυσίμου, σημαίνει ότι είναι απόλυτα συνειδητοποιημένος για το τι πρόκειται να κάνει. Υπάρχει λόγος ένας τέτοιος άνθρωπος στα τελευταία του λόγια, πριν πετύχει τον στόχο του, να λέει στον συγκυβερνήτη ότι δεν έκανε τίποτα αυτός όπως προκύπτει βάσει των ηχητικών ντοκουμέντων που έχουν στα χέρια τους οι Αρχές από τη μοιραία πτήση της Air India; Γιατί να κάνει κάτι τέτοιο, τι έχει να κερδίσει;

Ένας άνθρωπος που έχει πάρει μια τέτοια απόφαση, λειτουργεί χωρίς συναίσθημα, σαν ρομπότ. Ατάραχος και πιστός στο πλάνο. Όπως ήταν ο Αντρέας Λούμπιτς. Ο πιλότος της πτήσης 9525 της Germanwings. Τον Μάρτιο του 2015 έριξε εκούσια το αεροπλάνο, μετατρέποντας την αυτοκτονία του σε τραγικό γεγονός με τρομερές παράβλεπες απώλειες, συνολικά 150 άνθρωποι σκοτώθηκαν εκείνη τη μέρα.

Ο Σουμίτ Σαμπαρβάλ δεν (φαίνεται να) ταιριάζει σε αυτό το προφίλ. Σύμφωνα με όσα αποκαλύπτουν δημοσιεύματα του ξένου Τύπου, ανέθεσε τον έλεγχο του Boeing 787 στον συγκυβερνήτη Κλάιβ Κούντερ πριν από την απογείωση, κάτι διόλου ασυνήθιστο ως πρακτική, λέγοντάς του το εξής: «Το αεροπλάνο είναι στα χέρια σου».

Το αεροσκάφος της Air India απογειώθηκε στις 13:38:39 αλλά έχασε ισχύ και συνετρίβη σε κατοικημένη περιοχή μέσα σε 30 δευτερόλεπτα. Λίγο πριν από την πτώση ο Κούντερ ακούγεται να ρωτά τον κυβερνήτη γιατί έβαλε τους διακόπτες καυσίμου στη θέση cut-off (διακοπή). «Δεν το έκανα εγώ», του απάντησε ο Σαμπαρβάλ. Ο Κούντερ δεν πείθεται και θέτει την ίδια ερώτηση αρκετές φορές ακόμη για έξι ακόμη δευτερόλεπτα. Μια προκαταρκτική έκθεση του Γραφείου Διερεύνησης Ατυχημάτων της Ινδίας (AAIB) επιβεβαίωσε ότι οι διακόπτες όντως μετακινήθηκαν από τη θέση λειτουργίας στη θέση διακοπής δευτερόλεπτα μετά την απογείωση, χωρίς να αποσαφηνίζεται πώς ή από ποιον.

Όλοι οι συνάδελφοί του είχαν να λένε για το πόσο καλός επαγγελματίας ήταν ο Σαμπαρβάλ και πόσο άνετα σε έκανε να νιώθεις αν πετούσες μαζί του στο cockpit. Είναι δεδομένο πως ο θάνατος της μητέρας του, το 2022, του είχε κοστίσει πάρα πολύ. Πήρε μερικούς μήνες άδεια, χώρισε με τη γυναίκα του και παράλληλα μετακόμισε από το Δελχί στο Μουμπάι, Επίσης, το τελευταίο διάστημα εξέταζε το ενδεχόμενο να συνταξιοδοτηθεί, για να φροντίσει τον ηλικιωμένο πατέρα του. Είχε περάσει τελευταία φορά από ψυχομετρικά τεστ τον περασμένο Σεπτέμβριο, τα οποία δεν έδειξαν κάτι ανησυχητικό και είχε λάβει έγκριση για πτήσεις.

Κανείς ακόμα δεν μπορεί να είναι 100% σίγουρος για το τι συνέβη εκείνα τα τελευταία λεπτά πριν από την τραγωδία της Air India. Αλλά είναι βεβιασμένο και άδικο, με βάση τα ως τώρα δεδομένα, να παρουσιάζεται ως υπαίτιος για το κακό ο Σαμπαρβάλ, ως αυτός που ηθελημένα πήρε στο λαιμό του τόσες ψυχές με μια του κίνηση, με μια του απόφαση…