Είναι αρκετά πιθανό να το διάβασες ως είδηση. Το ότι δηλαδή χιλιάδες Airbus τέθηκαν προσωρινά εκτός υπηρεσίας επειδή ανακαλύφθηκε πως η έντονη ηλιακή ακτινοβολία μπορεί να επηρεάσει κρίσιμους υπολογιστές ελέγχου πτήσης. Αυτό που δεν ακούστηκε τόσο είναι το πώς εντοπίστηκε το πρόβλημα.
Η απάντηση βρίσκεται σε πτήση της 30ης του περασμένου Οκτωβρίου αεροσκάφους της εταιρίας JetBlue. Πετούσε από τις ΗΠΑ προς το Μεξικό όταν έχασε ξαφνικά και απότομα ύψος, κάνοντας βουτιά 17.000 ποδιών (από τα 35.000 στα 18.000) μέσα σε περίπου 5 λεπτά, προκαλώντας σκηνές χάους και τρόμου εντός της ατράκτου.
Το αεροπλάνο ευτυχώς σταθεροποιήθηκε και λίγο μετά πραγματοποίησε αναγκαστική προσγείωση στη Φλόριντα. Με τον μετέπειτα απολογισμό να κάνει λόγο για τουλάχιστον 15 τραυματίες, αρχικά οι πληροφορίες μιλούσαν για «μόλις» 3.
Αμέσως μετά το αεροπλάνο, τύπου Airbus A320, πέρασε από εξονυχιστικό έλεγχο για να διαπιστωθεί τι πήγε στραβά. Τότε ήταν που οι τεχνικοί συνειδητοποίησαν πως υπάρχει πρόβλημα στο λογισμικό των Airbus.
Ποιους τύπους Airbus αφορά το πρόβλημα
Την ώρα του συμβάντος, ο καιρός ήταν ήρεμος και καλός, οπότε δεν υπήρχε κάτι εμφανές που σε πρώτη φάση να μπορεί να δικαιολογήσει τι συνέβη. Το μηχανικό πρόβλημα ήταν εξ αρχής η μόνη πιθανή εξήγηση. Και όντως αυτό αποδείχθηκε πως έφταιγε.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το περιστατικό συνέπεσε στις ΗΠΑ με το Σαββατοκύριακο της Ημέρας των Ευχαριστιών, μία από τις πιο φορτισμένες ταξιδιωτικές περιόδους του έτους.
Η ευπάθεια αφορά τους εξής τύπους Airbus: Α318, A319, A320 (το εμπορικότερο μοντέλο της Airbus), A321. Σύμφωνα με την εταιρεία, έχει αντίκτυπο σε 6.000 αεροσκάφη τύπου A320 – σχεδόν το μισό δηλαδή του παγκόσμιου στόλου.
Σε περίπου 5.100 εξ αυτών, το πρόβλημα λύθηκε μέσω απλής ενημέρωσης λογισμικού διάρκειας περίπου τριών ωρών. Για τα υπόλοιπα 900, παλαιότερες εκδόσεις της οικογένειας A320, ανακοινώθηκε πως χρειάζονται φυσική αντικατάσταση των ενσωματωμένων υπολογιστών και δεν θα επιτρέπεται να μεταφέρουν επιβάτες μέχρι την ολοκλήρωση των εργασιών.
Έστω κι έτσι συνεπώς, ας κρατήσουμε το θετικό, ότι δηλαδή βρέθηκε το πρόβλημα και διορθώθηκε. Οι επιβάτες της πτήσης της JetBlue ήταν τυχεροί μες στην ατυχία τους, αφού τα πράγματα θα μπορούσαν να είναι (πολύ) χειρότερα. Εάν το πρόβλημα είχε εμφανιστεί σε διαφορετική φάση της πτήσης, ενδεχομένως οι πιλότοι να μην είχαν καταφέρει να το «μαζέψουν».
Η δική τους περιπέτεια επίσης μπορεί κάλλιστα να ιδωθεί ως σωτηρία άλλων, αφού μιλάμε για ένα σοβαρό πρόβλημα με δυνητικά τραγικό αποτέλεσμα. Αποκαλύφθηκε το πρόβλημα και διορθώθηκε συνολικά.
Τι ισχύει για Aegean και SKY Express
Περισσότερο το πρόβλημα αφορούσε αεροσκάφη της Air France, της American Airlines και της Jetstar (Αυστραλία). Οι δύο ελληνικές αεροπορικές εταιρείες, AEGEAN και SKY Express, με ανακοινώσεις που εξέδωσαν, ξεκαθάρισαν ότι δεν αντιμετωπίζουν ζήτημα.
Η AEGEAN ανέφερε ότι έχει ήδη ολοκληρώσει τις απαιτούμενες αναβαθμίσεις λογισμικού, όπως προβλεπόταν από τον κατασκευαστή. Από την πλευρά της, η SKY Express ενημέρωσε το επιβατικό κοινό ότι «κανένα από τα αεροσκάφη της δεν περιλαμβάνεται στα 6.000 αεροσκάφη της οικογένειας A320 που απαιτούν αναβάθμιση».