Τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα όλοι επισκεπτόμαστε ένα super market για τις βασικές μας ανάγκες σε τρόφιμα και είδη νοικοκυριού. Πολλοί μάλιστα καταναλωτές επιλέγουν να πάνε και σε διαφορετικά super market για να συγκρίνουν τιμές και να βρουν τις καλύτερες προσφορές. Έχει όμως παρατηρήσει κανείς το κοινό που έχουν όλα αυτές οι υπεραγορές;
Σχεδόν σε καμία μεγάλη αλυσίδα καταστημάτων δεν θα δεις παράθυρα! Έχεις μήπως διερωτηθείς γιατί συμβαίνει αυτό κι αν είναι τυχαίο γεγονός ή όντως εξυπηρετεί κάποιον σκοπό;
Πάνω στις πωλήσεις και την ψυχολογία του καταναλωτή έχει στηθεί ολόκληρη επιστήμη. Είναι λοιπόν κοινώς αποδεκτό από τις μεγάλες εταιρίες, ότι η έλλειψη παραθύρων δημιουργεί ευνοϊκότερες συνθήκες για να παραμείνει περισσότερο στο χώρο ο καταναλωτής, άρα να αγοράσει πιο πολλά προϊόντα και κατ’ ουσία να ξοδέψει περισσότερα χρήματα.
Ουσιαστικά, τα super market ακολουθούν την ίδια πρακτική με τα καζίνο, όπου ο επιχειρηματίας ασφαλώς και επιθυμεί να κρατήσει τον επισκέπτη όσο το δυνατόν περισσότερο στο χώρο. Για αυτό λοιπόν δεν υπάρχουν ούτε παράθυρα, ούτε ρολόγια στους τοίχους, προκειμένου να χάνεται η αίσθηση του χρόνου.
Στόχος λοιπόν των αλυσίδων super market είναι να μην αποσπάται ο καταναλωτής απ’ ότι συμβαίνει στο εξωτερικό περιβάλλον (καιρικές συνθήκες, σκοτάδι) για να παρατείνει το χρόνο παραμονής του μέσα στο κατάστημα. Βέβαια, αυτό συνδυάζεται και με άλλες τεχνικές, καθώς οι επιχειρηματίες προσπαθούν να δημιουργήσουν χώρους ευχάριστους, ήρεμους και άνετους για να μεγαλώνει ο καταναλωτής τη διάρκεια περιήγησης του σε αυτούς.
Η χρήση της ψυχολογίας των καταναλωτών μπορεί να συμβάλει στην αύξηση των λιανικών πωλήσεων και στην εδραίωση της αφοσίωσης των πελατών. Οι αγοραστές που επιλέγουν να επισκεφτούν ένα φυσικό κατάστημα επιθυμούν μία ολοκληρωμένη εμπειρία αγορών. Θέλουν να ενεργοποιήσουν όλες τις αισθήσεις τους και για αυτό αποφεύγουν τις online παραγγελίες.
Εδώ λοιπόν υπάρχει κι ένας πρακτικός λόγος που τα super market δεν έχουν παράθυρα, καθώς το φως του ήλιου μπορεί να προκαλέσει φθορές στις συσκευασίες των προϊόντων, επομένως αυτές θα είναι απωθητικές προς τους καταναλωτές. Τέλος, κάθε επιχειρηματίας έχει ως στόχο να αξιοποιεί χωροταξικά στο 100% το κατάστημά του, άρα αν αποφάσιζε να βάλει παράθυρα, θα έπρεπε ενδεχομένως να μειώσει τα ράφια, συνεπώς και την ποικιλία των προϊόντων, που διατίθενται.