Τι διαφορά έχουν: Εσύ ξέρεις γιατί κάποια αεροπλάνα έχουν καμπύλη στην άκρη του φτερού;

Ζωτικής σημασίας η ύπαρξή τους

Λίγοι κλάδοι μπορούν να συγκριθούν στην πρόοδο που έχουν σημειώσει στο πέρασμα του χρόνου με αυτόν την αεροναυπηγικής και της αεροπλοΐας. Εκεί σε καθημερινή βάση αμέτρητοι επιστήμονες διαφόρων ειδικοτήτων συνεργάζονται με κοινό στόχο οι πτήσεις να καταστούν ακόμη πιο ασφαλείς και αξιόπιστες και ταυτόχρονα οικονομικά προσιτές ώστε όλοι να μπορούν να τις απολαμβάνουν.

Προφανώς έχει κυλήσει πολύ νερό στο αυλάκι από την ημέρα που οι αδελφοί Ράιτ πραγματοποίησαν την παρθενική πτήση τους στις 17 Δεκεμβρίου 1903, υλοποιώντας το παντοτινό όνειρο του ανθρώπου να νικήσει την φύση και την βαρύτητα και να πετάξει.

https://www.youtube.com/watch?v=EPM6Bds3vGU

Στα χρόνια που ακολούθησαν, το αεροσκάφος κέρδισε την μάχη με άλλα πτητικά μέσα (όπως το αερόστατο ή το ζέπελιν), όμως για να φτάσουμε στην σημερινή κατάσταση που το να μπεις σε ένα αεροπλάνο είναι κάτι απλό, χρειάστηκαν δεκαετίες βελτιώσεων αλλά και λαθών ή παραλείψεων τα οποία στην πορεία διορθώθηκαν προκειμένου να γίνουν πραγματικότητα τα σύγχρονα τζάμπο τζετ.

Μια από τις (σχετικά) τελευταίες –χρονικά- προσθήκες που διαπιστώνει κάποιος επιβάτης είναι αυτή που συναντάμε σε ένα από τα πλέον κομβικά εξαρτήματα ενός αεροσκάφους. Τα φτερά! Εκεί πλέον συναντάμε κάποιες διαφοροποιήσεις αφού τα απλά σχεδόν ίσια φτερά αφήνουν την θέση τους σε εκείνα που διαθέτουν winglets. Στο ερώτημα τι ακριβώς είναι τα winglets, η απάντηση είναι ότι πρόκειται για τα μικρά φτερά τα οποία συνήθως είτε είναι οβάλ είτε γυρισμένα προς τα πάνω και βρίσκονται στις άκρες των… κανονικών!

 

Στόχος της παρουσίας του είναι η αντιμετώπιση ενός βασικού δομικού προβλήματος το οποίο δεν είναι άλλο από την διαφορά πίεσης που δημιουργείται μεταξύ του πάνω και του κάτω μέρος του φτερού. Πριν τα winglets, ο μόνος τρόπος εξισορρόπησης ήταν με μεγαλύτερα φτερά, όμως αυτός δεν ήταν τόσο αποδοτικός ενώ δημιουργούσε και ακόμη ένα θέμα που καθόλου δεν άρεσε στις αεροπορικές εταιρίες. Την αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου γεγονός που φυσικά συνεπάγεται και αύξηση του κόστους.

Η διαφορά πίεσης ευθύνεται για την δημιουργία δινών οι οποίες αποτελούν έναν πολύ σοβαρό κίνδυνο για την αξιοπιστία της πτητικής ικανότητας. Ιδιαίτερα σε εκείνες τις περιπτώσεις που η κατάσταση γίνεται πιο σοβαρή όταν ένα αεροσκάφος περνά από το ίδιο σημείο από όπου νωρίτερα είχε περάσει κάποιο άλλο. Με τον αριθμό των αεριωθούμενων να μεγαλώνει χρόνο με τον χρόνο αυτή η κατάσταση, ιδιαίτερα στα κρίσιμα χρονικά σημεία της απογείωσης και της προσγείωσης, έπρεπε να αντιμετωπιστεί.

Τα winglets ήρθαν να δώσουν μια άκρως ικανοποιητική λύση στο πρόβλημα αντιμετώπισης των δινών και η σημασία τους έγινε τόσο γρήγορα αντιληπτή ώστε όλα τα σύγχρονα αεροπλάνα να κατασκευάζονται έτσι, ενώ τα παλαιότερης τεχνολογίας υποχρεώθηκαν να υποστούν προσθήκες προκειμένου να διαθέτουν και αυτά την αντίστοιχη τεχνολογία.

Την επόμενη φορά που θα μπείτε σε αεροπλάνο, ειδικά αν είστε τυχεροί και έχετε θέση σε παράθυρο και κοντά στα φτερά, μπορείτε να δείτε την λειτουργία του, ενώ μετά από το συγκεκριμένο κομμάτι ίσως έχετε και μια καλή ιστορία να διηγηθείτε και να σπάσετε τον «πάγο» με τον διπλανό σας. Εφόσον, βέβαια, είστε από αυτούς τους τύπους που εδώ που τα λέμε δεν είναι και ιδιαίτερα αγαπητοί σε επιβάτες που απλά θέλουν την ησυχία τους!