Κόρναραν πριν περάσουν: Το σημείο-καρμανιόλα στην Αττική που φοβόντουσαν και οι πιο πεπειραμένοι οδηγοί

Μία ιστορία που κρατάει από το 1954.

Τα δύο τούνελ βρίσκονται στο 31 χιλιόμετρο της Αθηνών-Σουνίου, μεταξύ Βάρκιζας και Αγίας Μαρίνας Κορωπίου και πάντοτε αποτελούσαν ένα από τα πιο επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου τόσο λόγω της κλίσης του δρόμου όσο και για κατασκευαστικούς λόγους, αφού υπάρχει περιορισμένη ορατότητα.

Ένα σημείο του οδικού δικτύου, γνωστό και ως Λουμπάρδα ΄λόγω της γνωστής παραλίας, που όμως αργότερα ονομάστηκε Αλίανθος. Το σημείο και οι «τρύπες» του έχουν μία ξεχωριστή ιστορία και το ίδιο το έργο απαιτούσε ανέκαθεν ιδιαίτερη προσοχή από τους οδηγούς.

Η κατασκευή τους έγινε σε δύο διαφορετικές εποχές, είχαν όμως πάρα πολύ μεγάλη αξία καθώς θα ένωναν περιοχές των παραλίων της νότιας Αττικής που έμοιαζαν απομονωμένες καθώς μέχρι τότε η πρόσβασή τους γινόταν μόνο μέσα από τα Μεσόγεια.

Το πρώτο τούνελ μήκους 7 μέτρων είχε κατασκευαστεί σε χρόνο ρεκόρ, μόλις τρεις μήνες, το 1954 και κόστισε 10 εκατομμύρια δραχμές. Μαζί με το δεύτερο που εγκαινιάστηκε το 1980, αποτέλεσαν ένα από τα έργα για τα οποία ήταν περήφανος ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, παρότι ο ίδιος δεν κατάφερε να είναι παρών στα εγκαίνιά του την άνοιξη του 1980.

Στα τέλη του 2020 έγιναν εργασίας ανακατασκευής τους υπό τον φόβο αποκόλλησης ενός τεράστιου βράχου 100 τόνων, στον οποίο βρέθηκε να έχει βαθύνει μία τριχοειδής ρωγμή ύστερα από το πέρασμα της κακοκαιρίας του Ιανού. Ο βράχος απομακρύνθηκε με αδιατάραχη κοπή και όχι με ανατίναξη, ενώ για τις εργασίες στο σημείο είχε διακοπεί προσωρινά η κυκλοφορία.

Τα πρώτα χρόνια μετά το 1954, όταν και δόθηκε η πρώτη σήραγγα στο κοινό υπήρξαν οδηγοί που από τον φόβο τους για το σημείο συνήθιζαν να κορνάρουν περνώντας μέσα από το τούνελ. Η συνήθεια αυτή παρέμεινε αρκετές δεκαετίας, ακόμα και μετά την παράδοση στην κυκλοφορία του δεύτερου τούνελ, το 1980.