Έλληνας εκεί δεν τρέχει ούτε σε άδειο δρόμο: Το πρόγραμμα «Vision Zero» της Γερμανίας που εξαφάνισε τα τροχαία, είναι η μόνη λύση για την Ελλάδα

Η σύγκριση με τα καθ’ ημάς είναι από μόνος του λόγος για να θέλει κάποιος να μεταναστεύσει

Κυριακή βράδυ, 4 Μαΐου τα αποτελέσματα της αναζήτησης στο google στη λέξη «τροχαίο» ξεπερνούν την πιο νοσηρή φαντασία. Μόνο την Κυριακή σημειώθηκαν έξι διαφορετικά τροχαία, ένα θανατηφόρο στην Πέλλα και με ελαφρά ή βαριά τραυματίες σε Ηλιούπολη, Κηφισό, Αθηνών – Λαμίας, Ρίο, Θήβα και Καβάλα. Το Σάββατο είχε σωθεί από θαύμα ένα 8χρονο παιδί στη Βέροια, όταν αυτοκίνητο – ευτυχώς υπερυψωμένο – πέρασε από πάνω του, ενώ την Πρωτομαγιά είχε χάσει τη ζωή του στο Χαλάνδρι άλλος ένας μοτοσυκλετιστής από την «τυφλή» πορεία ενός ΙΧ.

Η χαώδης κατάσταση στους ελληνικούς δρόμους παραπέμπει πια σε όρους ζούγκλας και απόλυτης ασυδοσίας. Χωρίς υπερβολή ένας τεράστιος αριθμός οδηγών κάνουν ότι τους κατέβει στο κεφάλι, επωφελούμενοι της απουσίας αστυνόμευσης και τιμωρίας, ενώ οι πιο ευάλωτοι είναι κυριολεκτικά στο έλεος του Θεού. Καθημερινά το αστυνομικό ρεπορτάζ καταγράφει περιπτώσεις κάθε είδους παραβάσεων στην άσφαλτο και τα Σαββατοκύριακα ο συνδυασμός βραδινών εξόδων με αλκοόλ εκτοξεύει τον αριθμό σε καταθλιπτικά και ντροπιαστικά για μια προηγμένη υποτίθεται χώρα επίπεδα.

Το κράτος απουσιάζει προκλητικά από την προσπάθεια καταστολής του φαινομένου, λες και έχει πολύ σοβαρότερα πράγματα να κάνει. Δεν είναι πυρηνική φυσική, η συνταγή είναι γνωστή και είναι απορίας άξιο γιατί τα αρμόδια υπουργεία δεν επιδιώκουν να την αντιγράψουν. Όταν απουσιάζει η οδηγική παιδεία, μόνο μια λύση υπάρχει. Και δυστυχώς, στην Ελλάδα όλα ξεκινούν και τελειώνουν στην απουσία ψηφιακών μέσων εντοπισμού και καταγραφής των παραβάσεων και στο παντελώς αδύναμο σύστημα είσπραξης προστίμων.

Και στις άλλες χώρες θέλουν πολλοί να κάνουν του κεφαλιού τους με το τιμόνι στο χέρι, αλλά εκεί οι περισσότεροι εξ αυτών δεν τολμούν…

Ας πάρουμε για παράδειγμα τη Γερμανία, όπου προ ολίγων ημερών συνέβη το εξής διδακτικό. Γνωστός Έλληνας καλλιτέχνης που είχε μεταβεί για μια σειρά παραστάσεων στη χώρα, κάλεσε ταξί για να γυρίσει στο ξενοδοχείο του μετά το τέλος του event. Οδηγός του ταξί ήταν Έλληνας γνωστός του, που ζει και εργάζεται χρόνια στη Γερμανία. Σε όλη τη διάρκεια της διαδρομής ο δείκτης ταχύτητας δεν ανέβηκε πάνω από τα 35 χλμ., με αποτέλεσμα ο καλλιτέχνης κάποια στιγμή να διαμαρτυρηθεί, καθώς η ώρα ήταν προχωρημένη (μετά τις 2 τα ξημερώματα), η απόσταση σχετικά μεγάλη και η κούραση έντονη από ένα σημείο κι έπειτα.

Ο οδηγός ταξί όμως τον… συνέτισε με συνοπτικές διαδικασίες. Του ξεκαθάρισε ότι έχοντας δεχτεί ήδη κλήση για υπέρβαση του ορίου ταχύτητας σε αστική περιοχή, δεν σκόπευε να υποπέσει ποτέ ξανά σε ανάλογη παράβαση. Του εξήγησε ότι άπαξ και η κάμερα την καταγράψει, δεν υπάρχει καμία… δύναμη στον κόσμο για να αποφύγεις το πρόστιμο. Την επόμενη ημέρα λαμβάνεις σχετικό email και τα χρήματα κατάσχονται αυτομάτως από το λογαριασμό σου, καθώς για τη χορήγηση άδειας οδήγησης επιβάλλεται η σύνδεση ενός IBAN ή αριθμού κάρτας με τις αρμόδιες υπηρεσίες.

Η Γερμανία έχει επιτύχει σημαντική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και θανάτων τα τελευταία χρόνια, χάρη σε μια ολιστική προσέγγιση που συνδυάζει υποδομές, τεχνολογία, εκπαίδευση και πάνω απ’ όλα αυστηρή επιβολή των κανόνων. Η συνεχής αξιολόγηση και προσαρμογή των στρατηγικών αυτών διασφαλίζει τη συνεχή βελτίωση της οδικής ασφάλειας στη χώρα.

Το 2021 η χώρα υιοθέτησε το πρόγραμμα «Vision Zero», με στόχο την εξάλειψη των θανάτων και σοβαρών τραυματισμών από τροχαία ατυχήματα. Το πρόγραμμα αυτό περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τη μείωση του ορίου ταχύτητας σε αστικές περιοχές από 50 χλμ. / ώρα σε 30 χμλ. / ώρα! Με την αυστηρότερη επιβολή των κανόνων οδικής κυκλοφορίας αντιμετωπίζουν το «σήμερα» και μέσω της συνεργασίας με σχολεία για την εκπαίδευση των παιδιών στην οδική ασφάλεια, προλαμβάνουν το «αύριο».

Η σύγκριση με τα καθ’ ημάς είναι από μόνος του λόγος για να θέλει κάποιος να μεταναστεύσουν τα παιδιά του. Το Σάββατο ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, είπε ότι μία από τις σκέψεις που εξετάζονται είναι να μειωθεί το κόμιστρο των ταξί από Παρασκευή έως Κυριακή βράδυ, ως ένα κίνητρο να μην πάρουν το αυτοκίνητό τους όσοι θέλουν να πιουν αλκοόλ.

Αυτό θα πει να αντιμετωπίζεις το… πρόβλημα στη ρίζα του. Μιλάμε για ρηξικέλευθες λύσεις, που λογικά θα κάνουν και τους Γερμανούς να αναθεωρήσουν τη δική τους στρατηγική και να βαδίσουν στα χνάρια μας.

Ή μήπως λέτε ότι για ένα τόσο σοβαρό ζήτημα θα προτιμήσουν την ουσία απ’ το να κάνουν αβάντες σε μια συγκεκριμένη επαγγελματική κατηγορία, προσπαθώντας να συλλέξουν μερικές ψήφους παραπάνω;