Το ημερολόγιο έγραφε 19 Μαΐου 2016 όταν τα ειδησεογραφικά πρακτορεία σε όλο τον κόσμο μεταδίδουν τα κακά μαντάτα που αφορούν αεροπλάνο αιγυπτιακών αερογραμμών το οποίο εξαφανίστηκε στα νότια της Κρήτης.
Νωρίτερα είχε σημάνει συναγερμός όταν έγινε αντιληπτό ότι το αεροσκάφος είχε καταπέσει και σχεδόν ταυτόχρονα άρχισε και η επιχείρηση εντοπισμού του. Επρόκειτο την πτήση 804 της Egypt Air που εκτελούσε το δρομολόγιο Παρίσι-Κάιρο, αλλά δεν έμελε να φτάσει ποτέ στον τελικό προορισμό του.
Το τελευταίο στίγμα και επικοινωνία μεταξύ αεροσκάφους και πύργου ελέγχου καταγράφηκε περίπου 40 λεπτά πριν την καθορισμένη ώρα προσγείωσής του. Βρισκόταν σε ύψος 37.000 ποδιών και μίκησε με τον πύργο ελέγχου της Αθήνας. Το τι είχε συμβεί έκτοτε παρέμενε άγνωστο όπως και τα αίτια που προκάλεσαν το δυστύχημα. Μόνο εικασίες υπήρχαν εκείνη την ώρα, όπως άλλωστε και για την τύχη των συνολικά 66 ατόμων (πληρώματος και επιβατών), με τις προβλέψεις πάντως να είναι ιδιαίτερα δυσοίωνες.
Η απαισιοδοξία για τις ζωές των επιβαινόντων μετατράπηκε σε ζοφερή πραγματικότητα όταν έγινε ξεκάθαρο ότι η άκατος του αεροπλάνου βρισκόταν στον βυθό του Ιονίου σε περιοχή νότια της Κρήτης, μετατρέποντας σε φέρετρο το αεροσκάφος. Κι ενώ στην επιφάνεια βρέθηκαν πολλά προσωπικά αντικείμενα των επιβατών, καθίσματα αλλά και άλλα τμήματα του σκάφους, το κύριο μέρος παρέμενε άφαντο.
Αμέσως αναπτύχθηκαν διάφορες θεωρίες, κάποιες μάλιστα ακραίες, με ορισμένους να υποστηρίζουν πως υπήρχε μεγάλη πιθανότητα τρομοκρατικής ενέργειας, κάτι που είναι αλήθεια δεν είναι άγνωστο στην περιοχή. Όταν –επιτέλους- μετά από μήνες όχι μόνο βρέθηκαν κομμάτια του αεροπλάνου αλλά και ανασύρθηκαν από τον βυθό, άρχισε η μακρά και δύσκολη διαδικασία της πλήρους διαλεύκανσης της υπόθεσης.
Άλλωστε είναι γνωστό ότι οι έρευνες σε κάθε τέτοια υπόθεση δεν σταματούν παρά μόνο όταν βγει κάποιο επίσημο πόρισμα που θα εξηγεί με κάθε λεπτομέρεια τις συνθήκες που οδήγησαν στην καταστροφή. Ακόμη κι αν χρειαστεί να περάσουν χρόνια.
Στην περίπτωση της πτήσης 804 της Egypt Air απαιτήθηκαν έξι…
Το μαύρο και το κόκκινο κουτί που καταγράφουν συνομιλίες στο κοκ πιτ και δεδομένα πτήσης αντίστοιχα έδωσαν τις πρώτες απαντήσεις στα αμείλικτα ερωτήματα αλλά και τις υπόνοιες για τρομοκρατικό χτύπημα που έγιναν πιο έντονες όταν σε τμήματα της ατράκτου εντοπίστηκαν σημάδια από φλόγες…
Η αποκωδικοποίηση των στοιχείων έδειξε ότι περίπου 40 λεπτά πριν την προσγείωση ενεργοποιήθηκαν τα συστήματα πυρανίχνευσης καθώς εντοπίστηκε καπνός ο οποίος προερχόταν από το πιλοτήριο και όχι από την καμπίνα. Ακολούθως το αεροπλάνο έκανε μια απότομη στροφή 90 μοιρών και μετά από μερικούς άτακτους κύκλους που μαρτυρούσαν αδυναμία ελέγχου, βούτηξε με την μύτη προς την θάλασσα.
Η ταχύτητα που ανέπτυξε ήταν τέτοια ώστε να αρχίσει να διαλύεται πριν έρθει τελικά σε επαφή με το νερό και χαθούν οι ζωές των 66 επιβαινόντων. Με βάση τα παραπάνω αποκλείστηκε το ενδεχόμενο τρομοκρατικής ενέργειας αφού ήταν ξεκάθαρο πως ό,τι κι αν είχε συμβεί, προερχόταν από το εσωτερικό του σκάφους.
Ακόμη κι έτσι όμως οι ερευνητές δεν γνώριζαν την αιτία της τραγωδίας.
Χρειάστηκε να περάσουν 6 ολόκληρα χρόνια μέχρι τελικά να δοθεί στην δημοσιότητα το πόρισμα 134 σελίδων, σύμφωνα με το οποίο ένα τσιγάρο ήταν ο λόγος του δυστυχήματος. Την εποχή εκείνη στις αιγυπτιακές αερογραμμές δεν είχε απαγορευτεί ακόμη το κάπνισμα στο πιλοτήριο και αποτελούσε κοινή πρακτική για κυβερνήτες και συγκυβερνήτες να καπνίζουν.
Έτσι ένας από τους δύο άναψε τσιγάρο κατά την διάρκεια της πτήσης, όμως την ίδια ώρα μία από τις μάσκες οξυγόνου που κρέμονταν από πάνω τους λειτουργούσε σε «κατάσταση ανάγκης». Πρακτικά αυτό σήμαινε ότι δεν ήταν πλήρως λειτουργική και όδευε προς αντικατάσταση με την πρώτη ευκαιρία, αλλά ως τότε από αυτήν έρρεε οξυγόνο σε σταθερή πίεση.
Δυστυχώς τόσο για τους ίδιους όσο και για τους επιβάτες και τα υπόλοιπα μέλη του πληρώματος δεν προχώρησαν σε έλεγχο –ως όφειλαν- πριν την απογείωση και από εκείνη την σπίθα προκλήθηκε η πυρκαγιά η οποία αποδείχθηκε μοιραία…