Αυτό που κάνει τη διαφορά για μια επιχείρηση είναι το πόσο διαφορετικά σκέφτεται από το μέσο όρο. Όπως έκανε κάποτε ο Σκλαβενίτης, για παράδειγμα, με τις τηλεφωνικές παραγγελίες. Πώς καταφέρνει δηλαδή και βρίσκει τις λύσεις εκεί που οι άλλοι βαλτώνουν στο πρόβλημα. Πώς καινοτομεί, πώς πρωτοπορεί. Ο Παυλίδης το έκανε με συνέπεια επί σειρά ετών, γι’ αυτό και έχει καταγραφεί στα πρακτικά ως μια από τις πιο πετυχημένες επιχειρήσεις στην Ελλάδα.
Τίποτα δεν συνοψίζει περισσότερο την ικανότητα αυτή από το λανσάρισμα της σοκολάτας Υγείας στην αγορά της χώρας μας. Για να δώσουμε διευκρινίσεις, θα πρέπει να γυρίσουμε το χρόνο πίσω. Πολύ πίσω. Στο 1861 συγκεκριμένα.
Το τι συνέβη ήταν κατά βάση αποτέλεσμα ανάγκης. Η (σοκολάτα) γάλακτος, που κυκλοφορούσε ως τότε αποκλειστικά, είχε ένα μεγάλο πρόβλημα. Το γάλα εκείνη την εποχή δεν ήταν παστεριωμένο. Οπότε ήταν πολύ εύκολο να χαλάσει.
Θέριζαν συνεπώς τα στομαχικά προβλήματα τους ανθρώπους που ήθελαν να απολαύσουν το αγαπημένο τους έδεσμα. Κάθε μπουκιά ήταν και ένα ρίσκο. Αλλά πώς να αντισταθείς σε κάτι τόσο νόστιμο; Μόνο που όπως καταλαβαίνουμε, επιχειρηματικά και πρακτικά, αυτό ήταν ένα μεγάλο πρόβλημα.
Ο Σπυρίδων Παυλίδης, ιδρυτής και ψυχή της ομώνυμης επιχείρησης, είχε εκείνη τη στιγμή την πιο ιδιοφυή ιδέα. Παρασκεύασε μια νέα σοκολάτα χωρίς γάλα. Και ακριβώς επειδή ήθελε να καταδείξει πως ήταν απόλυτα ασφαλής για κατανάλωση, της έδωσε τον προσδιορισμό «Υγείας».
Μπίνγκο. Η επιτυχία ήταν άμεση, μεγαλειώδης. Ο κόσμος την λάτρεψε, οι βραβεύσεις ήταν αλλεπάλληλες, το 1865 χαρακτηριστικά πήρε 19 βραβεία σε διεθνείς διαγωνισμούς γεύσης, όλοι είχαν πάθει την πλάκα τους με τη νοστιμιά και την ευρεσιτεχνία.
Το λέμε, πλέον, δίχως ίχνος επιφύλαξης: Η σοκολάτα Υγείας είναι εθνικό μας προϊόν, κάτι βαθιά ελληνικό. Το ότι τόσα χρόνια μετά η συσκευασία είναι πρακτικά ίδια και απαράλλαχτη κάνει και συμβολική αυτή τη διαχρονική σχέση. Η αγάπη του κόσμου γι’ αυτό το μοναδικό προϊόν περνάει από γενιά σε γενιά, όπως συμβαίνει με όλα όσα μας κάνουν πιο γλυκιά και όμορφη τη ζωή. Την βρίσκουμε και σε καινούριες βερσιόν (όπως αυτήν την απίθανη με πορτοκάλι) αλλά οι περισσότεροι την προτιμούν στην κλασική της μορφή.
Ο Σπυρίδων Παυλίδης ήταν ένας άνθρωπος με όραμα και μεράκι. Είχε μετακομίσει από την Κωνσταντινούπολη στην Αθήνα αποφασισμένος να πετύχει. Αρχικά είχε ανοίξει τυπογραφείο, όμως δεν του άρεσε αυτή η δουλειά. Τις γλυκιές μυρωδιές της Πόλης θυμόταν, αυτές είχε φυλακίσει στην καρδιά του, αυτές θέλησε να γνωρίσει στους Αθηναίους.
Ξεκίνησε το «Γλυκισματοποιείο» του το 1841, προσφέροντας μπακλαβά, λουκούμια και κουφέτα στους πελάτες του. Λίγο μετά παρασκεύασε την πρώτη ελληνική σοκολάτα ως ρόφημα – το πώς κατάφερε να βρει και να εισάγει κακάο σε μια εποχή που η Ελλάδα αγνοούσε πλήρως τη συγκεκριμένη πρώτη ύλη είναι εντυπωσιακό. Είπαμε όμως, και το ξαναλέμε, αυτό που κάνει τη διαφορά στο επιχειρείν είναι η ταχύτητα σκέψης και εκτέλεσης, η εξεύρεση λύσεων.
Η σοκολάτα Υγείας Παυλίδη ήταν αυτό που έδωσε στην επιχείρηση του τη δυνατότητα να κάνει τη διαφορά. Αυτό το «μπλε που μας ταξιδεύει» όπως θα έλεγε χρόνια αργότερα, στις αρχές των 00s συγκεκριμένα, μια τηλεοπτική καμπάνια που έκανε focus στο συναισθηματικό δεσμό των Ελλήνων με τη μάρκα.
Ο Παυλίδης είναι μια από τις σημαντικότερες και μεγαλύτερες επιχειρήσεις που δημιουργήθηκαν ποτέ στη χώρα μας. Σήμερα ανήκει στην Mondelēz International, τουτέστιν έναν παγκόσμιο κολοσσό. Η σοκολάτα Υγείας όμως παραμένει κάτι εντελώς δικό μας, βαθιά ελληνικό. Δεν το λέμε με διάθεση σωβινισμού. Αλλά με αγάπη.