Δεν θα το σκεφτόσουν ποτέ: Ποιος ήταν ο «Μπελαμή» του περίφημου τραγουδιού του Μπιθικώτση

Μια έμπνευση του Κώστα Βίρβου

Από τους σημαντικότερους Έλληνες στιχουργούς, με πάνω από 2.000 δικά του τραγούδια, ο Κώστας Βίρβος συνεργάστηκε με τα μεγαλύτερα ονόματα της εγχώριας μουσικής βιομηχανίας. Ατίθασος ως νέος, συνήθιζε να βρίσκει έμπνευση σε κουτούκια, μπουζούκια και κοσμικά κέντρα ως θαμώνας, γράφοντας πολύ συχνά αυτοαναφορικά όπως συνέβη και με το κομμάτι με τον «Μπελαμή», το οποίο έντυσε με μουσική αλλά και με την φωνή του ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης.

Βρισκόμαστε στα τέλη της δεκαετία του ’60 και πλέον ο σπουδαίος ερμηνευτής δεν μπορούσε να τραγουδά Μίκη Θεοδωράκη ο οποίος ήταν απαγορευμένος στην Ελλάδα της χούντας, όμως η εταιρεία του ήταν διατεθειμένη να του προσφέρει συνεργασίες με άλλους μεγάλους συνθέτες και στιχουργούς.

Ανάμεσά τους και ο Κώστας Βίρβος ο οποίος είχε ήδη γράψει κάμποσα «χιλιόμετρα» από την εποχή (1948) που ηχογραφήθηκε το πρώτο του τραγούδι που δεν ήταν άλλο από το «Να το βρεις από άλλη», σε μουσική Καλδάρα και ερμηνευτές τους Σούλα Καλφοπούλου και Μάρκο Βαμβακάρη. Επτά χρόνια αργότερα, το 1955, συνεργάστηκε για πρώτη φορά με τον Γρηγόρη Μπιθικώτση με το κομμάτι «Χαράματα θα φύγω» και ολοκλήρωσαν την κοινή πορεία τους το 1990 με δυο τραγούδια σε στίχους του Βίρβου και μουσική του Μπιθικώτση, στον τελευταίο προσωπικό του δίσκο, στον «Άγνωστο θεό».

Ανάμεσα σε αυτά τα δύο χρονικά σημεία μεσολαβεί το 1970, όταν προέκυψε και ο «Μπελαμής». Πολλοί στο πέρασμα των χρόνων θεώρησαν ότι επρόκειτο για υπαρκτό πρόσωπο, αλλά η αλήθεια δεν είναι ακριβώς έτσι!

Όπως αναφέρει στη βιογραφία του η κόρη του στιχουργού Μαρία Βίρβου, στην πραγματικότητα ο πρωταγωνιστής του κομματιού δεν ήταν άλλος από τον ίδιο τον πατέρη της, Κώστα Βίρβο. Έγραψε τους στίχους βάζοντας πολλά από τα στοιχεία της τότε καθημερινότητάς του που όπως προείπαμε περιείχε αρκετές επισκέψεις σε τέτοιου τύπου μαγαζιά. Την ίδια περίοδο ήταν της μόδας και τα γαλλικά τραγούδια και σε ένα από αυτά «κόλλησε» με την φράση «Bel ami», δηλαδή «καλός φίλος», που άκουσε να παίζει σε ένα φιλμ, τόσο πολύ ώστε να την εξελληνίσει και να την μετατρέψει στον «Μπελαμή» με το υποτιθέμενο ουζερί του!

Μαζί με το συγκεκριμένο κομμάτι κυκλοφόρησε σε δίσκο 45 στροφών και το επίσης διαχρονικό «Ο κυρ-Θάνος», τα οποία αγαπήθηκαν πολύ από το κοινό και αργότερα συμπεριλήφθηκαν στο άλμπουμ «Μαζί με τον Γρηγόρη» που βγήκε το 1994 και στο οποίο υπάρχει η περίφημη φωτογραφία στο δισκάδικο του Τάκη Λαμπρόπουλου που βρισκόταν επί της οδού Αιόλου.

Χαρακτηριστικό της επιτυχίας που γνώρισε το κομμάτι ήταν το γεγονός ότι μετά την κυκλοφορία του άρχισαν να ξεπηδούν στην Αθήνα και στην επαρχία μια σειρά από μαγαζιά με τίτλο «Του Μπελαμή το ουζερί», χωρίς κανένα τους να συνδέεται με τον Βίρβο, με εξαίρεση ένα στο οποίο μάλιστα σκαρφίστηκε τους στίχους για τον «Κυρ Θάνο», παίρνοντας έμπνευση από ένα υπαρκτό πρόσωπο (αυτή τη φορά) που δεν ήταν άλλο από τον καφετζή που συναντούσε καθημερινά ο Έλληνας στιχουργός την περίοδο που του έφερνε το καφεδάκι του όταν εργαζόταν στο υπουργείο Οικονομικών.