Το σπίτι των ονείρων σου: Η πλατφόρμα που σε κάνει ιδιόκτητη με το 1/8 του κόστους ήρθε και στην Ελλάδα
Βρείτε μας στο

Δέκα χρόνια μετά τη δημιουργία της Taxibeat, που έφερε «επανάσταση» στις υπηρεσίες της αστικής μετακίνησης παρέχοντας τη δυνατότητα ψηφιακής κλήσης, ο εγκέφαλος της απόλυτα επιτυχημένης startup έχει δρομολογήσει το επόμενο επιχειρηματικό του εγχείρημα.

Ο Νίκος Δανδράκης, που τον Αύγουστο του 2020 αποχώρησε από την Beat (έτσι μετονομάστηκε η Taxibeat μετά την εξαγορά της από την πολυεθνική Mytaxi), είναι ο ιδρυτής της Flyway, που στοχεύει να αλλάξει την αγορά της εξοχικής ή δεύτερης κατοικίας.

Η ιδέα φιλοδοξεί να καλύψει τις ανάγκες εκείνων που λόγω του περιορισμένου χρόνου απομάκρυνσης από τη σταθερή κατοικία δεν προτίθενται να δαπανήσουν ένα τόσο μεγάλο ποσό για την αγορά δεύτερης. Η Flyway έρχεται με την πρόταση της συνιδιοκτησίας, δίνοντας τη δυνατότητα στους πελάτες της να αγοράσουν ένα «μερίδιο» της κατοικίας που θα επιλέξουν, το οποίο θα αξιοποιούν μαζί με τους υπόλοιπους ιδιοκτήτες.

«Δίνουμε τη δυνατότητα σε όποιον θέλει να γίνει συνιδιοκτήτης μιας δεύτερης κατοικίας, την οποία δεν θα μπορούσε να αγοράσει από μόνος του», είπε στο Capital.gr ο κ. Δρανδάκης. Για να καταστεί αυτό εφικτό, το ακίνητο μεταφέρεται σε μια Εταιρεία Περιορισμένης Ευθύνης (ΕΠΕ) η οποία χωρίζεται σε οχτώ εταιρικά μερίδια που πωλούνται σε διαφορετικούς ιδιοκτήτες.

Με αυτό τον τρόπο ο κάθε μεριδιούχος έχει το 1/8 του σπιτιού, που σημαίνει ότι μπορεί να το χρησιμοποιεί το 1/8 του χρόνου, δηλαδή 44 ημέρες ετησίως. Αν κάποιος το επιθυμεί, μπορεί να αγοράσει μέχρι 4 μερίδια, αυξάνοντας έτσι το χρόνο που έχει στη διάθεσή του.

«Η Flyway αγοράζει τις κατοικίες, τις επιπλώνει και μετά τις παραδίδει στους μεριδιούχους. Ακολούθως λειτουργεί ως διαχειριστής και ενδιάμεσος φροντίζοντας την κατοικία, ενώ μέσω της εφαρμογής που έχουμε αναπτύξει ορίζεται με πολύ αυστηρό και δίκαιο τρόπο ο χρόνος που μπορεί να την αξιοποιήσει ο κάθε ιδιοκτήτης», εξηγεί ακόμη ο ιδρυτής της εταιρείας.

Με τον καταμερισμό της ιδιοκτησίας μοιράζονται και τα έξοδα του ακινήτου. Ο κάθε μεριδιούχος καλείται να πληρώνει το ποσό που του αντιστοιχεί κάθε μήνα σε φόρους (ΕΝΦΙΑ κλπ.), κόστη καθαρισμού, ασφάλιση της κατοικίας, καθώς και για την αμοιβή διαχείρισης της Flyway.

Βγήκε μπροστά στα δύσκολα: Ο Iron Man που πήρε στις πλάτες του την ΑΕΚ, κάνει σεζόν καριέρας
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ Βγήκε μπροστά στα δύσκολα: Ο Iron Man που πήρε στις πλάτες του την ΑΕΚ, κάνει σεζόν καριέρας

Aς δούμε ένα τυχαίο παράδειγμα. Μια βίλα στο Πήλιο 140 τ.μ. με τέσσερα υπνοδωμάτια, τέσσερα μπάνια και πισίνα έχει αρχικό κόστος αγοράς 600.000 ευρώ και με την προσθήκη του κόστους αναβάθμισης του ακινήτου και της επίπλωσης, καθώς και της αμοιβής της Flyway για τις υπηρεσίες της το τελικό κόστος διαμορφώνεται στα 700.000 ευρώ, που αντιστοιχούν σε 87.500 ευρώ για κάθε δικαιούχο. Παράλληλα το συγκεκριμένο ακίνητο έχει μηναία έξοδα της τάξης των 300 ευρώ, δηλαδή 450 ευρώ τον χρόνο για κάθε έναν από τους 8 ιδιοκτήτες.

Θα μπορούσε κάποιος να ασχοληθεί με ένα τέτοιο project ακόμα και αν θεωρεί ότι είναι αδύνατο να αξιοποιήσει τις 44 μέρες που δικαιούται το χρόνο (ή ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο να συνεννοηθεί με τους υπόλοιπους δικαιούχους για το ποιες θα είναι αυτές); Ναι, διότι η καινοτομία του είναι η επενδυτική διάστασή του. «Μοιάζει με time-sharing (χρονομεριστική μίσθωση), αλλά στην πραγματικότητα το μοντέλο μας είναι τελείως διαφορετικό. Ο πελάτης δεν αγοράζει χρόνο αλλά μερίδιο του ακινήτου. Αυτό το μερίδιο μπορεί να το πουλήσει οποιοδήποτε στιγμή θελήσει, αποκομίζοντας και κέρδος αν η αξία του ακινήτου ανέβει», σημειώνει ο Νίκος Δρανδάκης.

Το μοντέλο έχει δοκιμαστεί ήδη με επιτυχία στις ΗΠΑ, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα την αμερικανική startup Pacaso, που ιδρύθηκε τον Οκτώβριο του 2020. Έχει συγκεντρώσει συνολικά κεφάλαια ύψους 215 εκατ. δολαρίων και η αποτίμησή της ξεπερνά τα 1,5 δισ. δολάρια.

Ουσιαστικά δημιουργείται μια καινούργια αγορά, με μοναδική προϋπόθεση να υπάρχει και από άλλους αντίστοιχο ενδιαφέρον. «Δεδομένου ότι μιλάμε για σχετικά μικρά ποσά, το μερίδιο είναι άμεσα ρευστοποιήσιμο, σε αντίθεση με το σύνολο ενός ακίνητου το οποίο είναι δύσκολα ρευστοποιήσιμο περιουσιακό στοιχείο», προσθέτει ο ιδρυτής της Flyway.

Σημαντικό στοιχείο είναι ότι κατά τα φαινόμενα δεν θα απαιτείται να είναι διαθέσιμο όλο το ποσό που χρειάζεται για την εξαγορά ενός τέτοιου μεριδίου. H Flyway βρίσκεται σε συζητήσεις με ελληνικές τράπεζες ώστε να προσφέρει και προγράμματα δανειοδότησης σε υποψήφιους αγοραστές με δική της εγγύηση. Σε περίπτωση που δεν αποπληρωθεί το δάνειο, το μερίδιο επιστρέφει στη Flyway για να πωληθεί ξανά.

H νέα εταιρεία ξεκινά με αρχικά κεφάλαια ύψους 1,2 εκατ. ευρώ από ιδιώτες επενδυτές, ενώ προχωρά σε έναν αρχικό γύρο (seed) χρηματοδότησης ύψους 3-4 εκατ. ευρώ στον οποίο θα συμμετάσχουν ιδιώτες και θεσμικοί επενδυτές.

Αυτήν τη στιγμή, η ομάδα της Flyway αποτελείται από οχτώ άτομα, τα οποία δραστηριοποιούνται κυρίως στην ανάπτυξη της εφαρμογής. Το πλάνο προβλέπει βέβαια ταχεία ανάπτυξη της εταιρίας και επάνδρωση με στελέχη σε τμήματα, όπως operations, marketing, finance κ.λπ. Ο στόχος που έχει τεθεί είναι να ολοκληρωθεί η πρώτη πώληση μέσα στον Ιανουάριο – «φιλόδοξο, αλλά εφικτό», τον χαρακτήρισε ο κ. Δρανδάκης.

Ανέδειξε επιπλέον τις προοπτικές αυτής της αγοράς, λέγοντας ότι μόνο η Ελλάδα διαθέτει περί το 1 εκατομμύριο εξοχικές κατοικίες.

Σε αυτά τα πρώτα βήματα η εταιρία επικεντρώνεται σε θερινούς και χειμερινούς προορισμούς στην Ελλάδα και σε πολυτελείς κατοικίες, αξίας από 1 έως 5 εκατ. ευρώ. Στα σχέδια όμως συμπεριλαμβάνεται το ενδεχόμενο προσφοράς και πιο οικονομικών κατοικιών, αλλά και η επέκταση σε ευρωπαϊκό επίπεδο.