«Στον αστερισμό της Όμικρον». Ή, αν θέλουμε να καταφύγουμε σε πιο τρομολαγνικά μονοπάτια, «Στο έλεος της Όμικρον». Όποιον κι από τους δύο τίτλους κι αν επιλέξει κανείς για να περιγράψει την κατάσταση στη χώρα μας (αλλά και σε όλη την υφήλιο), θα είναι αρκετά ακριβής.
Δυστυχώς, θα είναι πολύ ακριβής: τα πράγματα με την πανδημία πηγαίνουν περίπου από το κακό στο χειρότερο (ωστόσο, δεν αργεί η στιγμή που θα πάνε πολύ-πολύ καλύτερα), με τη χώρα μας να κάνει συνεχή αρνητικά ρεκόρ κρουσμάτων.
Σήμερα Τρίτη (4/1), μάλιστα, ξεπεράσαμε για πρώτη φορά το ερεβώδες φράγμα των 50.000 νέων μολύνσεων σε ένα μόλις 24ωρο. Το νούμερο- για το μέγεθος της Ελλάδος, πάντα, των ούτε 11 εκατομμυρίων κατοίκων- είναι πραγματικά… αποκρουστικό, δείχνοντας πως έχει χαθεί προ πολλού η μπάλα και θα χρειαστεί λίγος καιρός για να την ξαναβρούμε.
Μέσα σε αυτές τις εξαιρετικά δύσκολες και ευμετάβλητες συνθήκες η κυβέρνηση ν’ αξιολογήσει τις προτάσεις των εμπειρογνωμόνων, οι οποίοι με την σειρά τους πρέπει ν’ αναλύσουν τα δεδομένα και να εισηγηθούν μία σειρά από μέτρα- δουλειά, ξαναλέμε, εξωπραγματικά δύσκολη σε καιρό πανδημίας.
Ωστόσο, υπάρχει μία απόφαση που εκ πρώτης «όψεως» δεν βγάζει και πάρα πολύ νόημα. Για να είμαστε ειλικρινής, φαντάζει σχεδόν… καταστροφική: τα σχολεία πήραν το πράσινο φως για ν’ ανοίξουν στις 10 του τρέχοντος μηνός. Κανονικά, κανονικότατα, με τους παρακάτω αστερίσκους/ διευκρινίσεις:
- Ένα επιπλέον self test για την 1η εβδομάδα (10-15 Γενάρη) λειτουργίας των σχολείων, δηλαδή 3 δωρεάν τεστ αντί για 2.
- Τα δύο δωρεάν εβδομαδιαία self test θα τα κάνουν και οι εμβολιασμένοι μαθητές και οι εμβολιασμένοι εκπαιδευτικοί.
- Σε περίπτωση κρούσματος στην τάξη, φεύγουμε από τη λογική του «σταυρού» κι επεκτεινόμαστε σε ελέγχους σε όλους τους μαθητές. Θα γίνονται δύο rapid κι ένα self test επιπλέον, πέραν των δύο self test. Δηλαδή πέντε συνολικά. Οι εμβολιασμένοι μαθητές θα κάνουν συνολικά τρία τεστ. Οι ανεμβολίαστοι εκπαιδευτικοί θα κάνουν τα ίδια τεστ με τους ανεμβολίαστους μαθητές, δηλαδή τα πέντε που προαναφέραμε. Οι εμβολιασμένοι εκπαιδευτικοί θα κάνουν συνολικά τρία τεστ. Όλα αυτά σε περίπτωση κρούσματος στην τάξη
Υπάρχει μία «υπερασπιστική γραμμή» της συγκεκριμένης απόφασης που λέει πως τα σχολεία δεν αποτελούν υγειονομικές βόμβες, καθώς τα παιδιά δε νοσούν ή νοσούν λιγότερο και ούτω καθεξής.
Όμως, όσοι έχουν (έχουμε) παιδιά σε αυτή την ηλικία ξέρουν (ξέρουμε…) πως κάτι τέτοιο δεν ισχύει: πληθώρα σχολείων με το που εμφανιζόταν το πρώτο κρούσμα «λαμπάδιαζαν» και σε διάστημα λίγων ημερών είχαν κολλήσει ολόκληρες τάξεις. Και, μην ξεχνάμε, μιλάμε για τη μετάλλαξη Δέλτα τότε και όχι την Όμικρον, που, ως γνωστόν, είναι 70% πιο μεταδοτική από την «προκάτοχό» της.
Αυτό σημαίνει πως ακόμα και με τα self test (που δεν «πιάνουν» πάντα την Όμικρον) είναι απλά θέμα χρόνου το να διασπαρεί ακόμα περισσότερο ο ιός, καθώς τα παιδιά θα «κουβαλούν» τον κορωνοϊό σπίτι τους, θα κολλάνε (και θα νοσούν) και οι γονείς τους, αυτοί με την σειρά τους θα κολλάνε τρίτους και η αέναη διασπορά του covid θα συνεχιστεί, φτάνοντας στο τρομακτικό-γιατί τέτοιο είναι- νούμερο των 100.000 νέων κρουσμάτων ανά μέρα.
Συμφωνούμε: είναι εξαιρετικά δύσκολη συνθήκη το να έχεις τα παιδιά στο σπίτι και να τα υποχρεώνεις να υπομένουν το… μαρτύριο της τηλεκπαίδευσης (που, στην πραγματικότης, καθόλου εκπαίδευση δεν είναι, όμως αυτό είναι μια άλλη ιστορία). Τα παιδιά αποξενώνονται, δεν κοινωνικοποιούνται, δεν ζουν- για να το πούμε απλά.
Όμως, από την άλλη, το πανδημικό κύμα της Όμικρον φαίνεται πως θα είναι μικρότερο σε διάρκεια, μια και υπάρχει αδιανόητη κορύφωση τώρα, κάτι που θα φέρει και την «πτώση» ταχύτερα από την αντίστοιχη της Δέλτα.
Θα μπορούσε, επομένως, η τηλεκπαίδευση να είναι ένα «ενδιάμεσο» μέτρο ενός μηνός, μέχρι να ηρεμήσει κάπως η κατάσταση. Γιατί, ας μη γελιόμαστε, είναι πρακτικά αδύνατον να πείσεις παιδάκια 8-9 ετών να τηρούν στο έπακρο αποστάσεις/μάσκες κοκ, άρα ο covid θα κάνει πάρτι.
Αντί επιλόγου, παραθέτουμε την γνώμη του γιατρού-ερευνητή στις ΗΠΑ, Γιώργου Παυλάκη, ο οποίος έγραψε στην προσωπική του σελίδα στα social media τα εξής: