Η σχέση μου με τη μουσική είναι μια διαρκής αναζήτηση εκείνου που είμαι/ήμουν δύσκολος να το ακούσω. Μικρός ήμουν πιο στερεοτυπικός στα ακούσματα μου. Τώρα θέλω να βρίσκω αυτό που δεν είναι για τους πολλούς. Μπορείς να το πεις και χροιά ελιτισμού. Τους Op3 ( Omega Project3) δεν χρειάστηκε να τους βρω. Με βρήκαν αυτοί. Όχι άμεσα. Τους είδα στο Facebook, διάβασα την περιγραφή στη σελίδα τους και μου κίνησε έντονα το ενδιαφέρον αυτό που έχουν στήσει. Ο Δημήτρης Μητρόπαπας για την ακρίβεια, που είναι η ιδέα του πρότζεκτ. Πρόκειται για κάτι που τουλάχιστον εγώ δεν το έχω δει ή ακούσει ξανά στην ελληνική μουσική.
Οι Op3 ( Omega Project 3) συνδυάζουν τέσσερις μορφές τέχνης μαζί. Μουσική, θεατρικότητα, λογοτεχνία και εικόνα. Βρίσκονται στον 2ο χρόνο της δράσης τους, αλλά το 2017 είναι η χρονιά που ξεκίνησε το big break τους. Λίγο μετά το live τους στη Θεσσαλονίκη περιέγραψαν στο Menshouse.gr το ποιοι είναι, τις πηγές έμπνευσης τους και πολλά ακόμα.
– Τι ακριβώς είναι το Op3 ( Omega Project 3) , από ποιους αποτελείτε και πόσον καιρό «αναπνέει»;
Το Op3 είναι ένα πολυμορφικό μουσικό πείραμα που προσπαθεί να συνδυάσει τρεις τέχνες μαζί (μουσική – θέατρο / εικόνα- λογοτεχνία ) σ’ένα ενιαίο σύνολο δίνοντας νόημα στη θεματική τέχνη. Είναι ένα προσωπικό project του Δημήτρη Μητρόπαπα και δεν έχει τόσο τη λογική της σταθερής “μπάντας” αλλά του roster μουσικών που ανά περιόδους αλλάζει και μετατρέπεται έτσι ώστε να μπορεί να εκφραστεί καλύτερα το σύνολο. Επίσημα δημιουργήθηκε το 2015 ενώ η ιδέα γι’αυτό υπήρχε αρκετά χρόνια πριν.
– Πώς προέκυψε αυτού του είδους η σύζευξη; Μουσική, ποίηση-λογοτεχνία και εικόνες;
Το project βασίζεται στη θεματική τέχνη και ο καλύτερος τρόπος για να εκφράσουμε ολοκληρωτικά όσα έχουμε δημιουργήσει, είναι ο συνδυασμός πολλών τεχνών μαζί. Θεωρούμε αυτή τη σύζευξη αναπόσπαστο κομμάτι του Op3 και χωρίς κάποιο απ’τα παραπάνω δεν επιτυγχάνεται ο σκοπός.
– Το πιο κοντινό σε αυτό που κάνετε που έχω ακούσει είναι οι Fjord και οι Sub Pub Music. Ίσως να είναι και χαζή η ερώτηση μου, αλλά απ΄όσο γνωρίζετε αυτό που κάνετε υπάρχει στο εξωτερικό; Στην Ελλάδα έχω την αίσθηση ότι είστε πρώτοι στο είδος σας.
Μας αρέσει πολύ αυτή η ερώτηση! Γνωρίζουμε και θαυμάζουμε πολλούς καλλιτέχνες που χρησιμοποιούν κι άλλες τέχνες με κύριο κορμό τη μουσική σε όλο τον κόσμο. Οι υπέροχοι Dirty Granny Tales για παράδειγμα κατάφερνουν και συναρπάζουν όλη την Ευρώπη με τις πρωτότυπες ιδέες τους. Ίσως το οτι προσπαθούμε να είμαστε αρκετά πιο τολμηροί χρησιμοποιώντας και ζωντανό θέατρο (όπου το επιτρέπουν οι περιστάσεις) μαζί με τα visuals και τη μουσική , να μας κατατάσσει σε μια άλλη κατηγορία. Κινούμαστε επίσης αποκλειστικά γύρω από κάποιο συγκεκριμένο concept σε κάθε μας δουλειά οπότε κι αυτό είναι ένα ίσως μοναδικό στοιχείο αυτού που κάνουμε.
– Ακούγοντας το άλμπουμ σας Hope παρατήρησα πολύ cinematic μελωδίες. Σε κάποια σημεία με αρκετή horror δόση. Ποιες είναι οι καταβολές και επιρροές σας;
Το cinematic στοιχείο είναι το κύριο μέλλημά μας και προέρχεται από την αγάπη μας για τον κινηματογράφο και το θέατρο. Η εικόνα και η μουσική μαζί καταφέρνουν να δώσουν μια τελείως διαφορετική και μοναδική διάσταση όταν συνδυάζονται αρμονικά μεταξύ τους. Έτσι και το Hope θέλησε να πάει προς τα εκεί. Η δουλειά των Olafur Arnalds, Nils Frahm, Max Richter, Tigran, Sigur Ros, Steven Wilson και άλλων είναι αυτό που μας εμπνέει συνεχώς να προοδεύουμε και να ψάχνουμε το κάτι παραπάνω.
– Άλλο ένα εγγενές στοιχείο των μελωδιών είναι αυτός ο πεσιμιστικός-μελαγχολικός τόνος. Πρόκειται και για μια έκφραση των συναισθημάτων τη στιγμή της σύνθεσης ή είναι μια καθαρά αισθητική επιλογή;
Στο Hope υπήρχε σκόπιμα αυτός ο τόνος λόγω του θεματικού κέντρου του άλμπουμ και της ιστορίας που είχε να κάνει με μια νεαρή κοπέλα που βρέθηκε να ξυπνά μόνη της σε μια άγνωστη μεγαλούπολη του μέλλοντος. Οπότε μιλάμε για μια πιο συνειδητή επιλογή.
– Πέρα από τη μουσική δίνετε μεγάλη βάση στους στίχους που συνοδεύουν οπτικά κάθε μελωδία σας. Σε κάθε μήνυμα υπάρχει μια αντίθεση με τον ήχο. Ένα φως στο σκοτάδι, ένα ρίσκο που πρέπει να παρθεί. Όλα αυτά διαθέτουν μια αυτοαναφορικότητα; Θέλετε να φωνάξετε κάτι από αυτά στον ίδιο σας τον εαυτό;
Οι στίχοι στη συγκεκριμένη περίπτωση αποτέλεσαν και την ποιητική ερμηνεία του έργου στην παρουσίαση του Hope με το θεατρικό του μέρος. Το μήνυμα της αντίθεσης υπάρχει και είναι ισχυρό. Πολλά πράγματα μπορούν να κρύβονται πίσω από τις μελωδίες ή τους στίχους , ακόμα και τις εικόνες και αναπόφευκτα η αναφορά σε κάτι πιο προσωπικό θα υπάρχει πάντα μέσω της καλλιτέχνικης έκφρασης. Το φως στο σκοτάδι και το ρίσκο που πρέπει να παρθεί είναι για εμάς το ισχυρότερο και πιο όμορφο μήνυμα που μπορούμε να διαδώσουμε μέσα από αυτό που κάνουμε.
– Μια αίσθηση αδημονίας για την απόδραση. Αυτό μου έρχεται στο μυαλό διαβάζοντας τα λόγια, αφήνοντας παράλληλα τον ήχο να παρεισφρήσει στα μύχια μου. Αν εσείς ακούγατε την τέχνη σας ως εξωτερικοί παρατηρητές τι ερμηνεία θα δίνατε;
Χαιρόμαστε πάρα πολύ που σας δημιουργείται αυτή η αίσθηση! Μοιάζει να πέτυχε τον σκοπό του το άλμπουμ (γέλια) ! Ήταν το ζητούμενο να νιώσει έτσι ο ακροατής/θεατής και θεωρούμε ότι το καταφέραμε σε μεγάλο βαθμό. Επειδή πρώτα σκεφτόμαστε το πως θα μας άρεσε να το ακούμε αν ήμασταν το “πρόσωπο εκτός των δημιουργών” , έχουμε ακριβώς την ίδια αίσθηση αν βάλουμε τους εαυτούς μας στη θέση του εξωτερικού παρατηρητή.
– Μ΄αρέσει να ερευνώ τα μονοπάτια του ανθρώπου προς την πνιγμένη του παιδικότητα. Αυτό που κάνετε και γενικότερα η τέχνη έχει για εσάς μια τέτοια διάσταση;
Στη συγκεκριμένη δουλειά ίσως όχι τόσο. Σε πράγματα που ήδη έχουμε στα σκαριά και ετοιμάζονται όμως , υπάρχουν αναφορές ακόμα και με την ίδια ονομασία της πνιγμένης παιδικότητας.
-Ποιες είναι οι ατομικές και ποια η ομαδική προσδοκία του Ope;
Ατομικά θα λέγαμε οτι ο καθένας προσπαθεί να πάρει και να δώσει το καλύτερο που μπορεί στο project ακόμα και αν γίνει ώστε να τον βοηθήσει να πάει ένα βήμα παραπέρα χωρίς να ανήκει στο σύνολο πια. Προσπαθούμε να έχουμε ανοιχτό μυαλό και καταννοούμε όλοι οτι η ευκαιρία του να δουλεύεις σε πράγματα που σε εμπνέουν με ανθρώπους που αγαπάς , μπορεί να σου φέρει ακόμα μεγαλύτερες ευκαιρίες και εμπειρίες.
Έχοντας λοιπόν πει αυτό, ομαδικά προσπαθούμε για την καλύτερη ζωντανή απόδοση της κάθε δουλειάς μας γιατί εκεί κυρίως έρχεται να παίξει μεγάλο ρόλο η έννοια της ομαδικότητας. Η προσδοκία του project είναι να καταφέρει να μοιραστεί την τέχνη του με όσο περισσότερο κόσμο μπορεί στην Ελλάδα και το εξωτερικό, είτε αυτό είναι σε κάποιο καλοστημένο θέατρο ή σε μια underground σκηνή – γι’αυτο και η πολυμορφικότητα του roster που βοηθάει στην προσαρμογή.
– Ο Δημήτρης μου είπε ότι η βάση σας είναι το Ναύπλιο. Αυτή η μη υποταγή στο στερεοτυπικό έχει δυσκολίες; Έχουμε συνηθίσει ακόμα και θεσσαλονικιώτικες μπάντες να κατεβαίνουν Αθήνα για περισσότερες ευκαιρίες.
Βρισκόμαστε κατα κύριο λόγο στο Ναύπλιο, όπου έχουμε στήσει και το HQ μας όπως το αποκαλούμε. Το studio μας, που πλέον μετά από αρκετά χρόνια καταφέρνουμε να δουλεύουμε με τους δικούς μας όρους και τρόπους.
Μπορούμε εύκολα να παίζουμε στην Αθήνα βέβαια γιατί η απόσταση είναι αρκετά μικρή.
Σχετικά με τις ευκαιρίες , έτσι είναι για τους περισσότερους τα πράγματα. Συγκεντρωνόμαστε στο οτι μπορούμε με άνεση να δημιουργήσουμε όσα θέλουμε από εδώ και όταν έρθει ο καιρός τα πράγματα κυλούν από μόνα τους. Σίγουρα πιο δημιουργικό και ενθαρρυντικό απ΄το να αναλογιστούμε το πόσο δύσκολο είναι για ένα “ιδιαίτερο” project όπως εμείς απ΄το Ναύπλιο να καταφέρει να μεγαλουργήσει στην Αθήνα. Πιστεύουμε στη δυναμική της καλής δουλειάς και πως όταν κάτι είναι καλό, βρίσκει το δρόμο του.
– Είστε αρκετά άτομα με έναν κοινό στόχο. Πόσο εύκολο είναι να παραμένετε όλοι σας με καθαρή ματιά σε αυτόν τον στόχο;
Είναι πρόκληση και γι΄αυτό χρειάζεται ένας συντονιστής με καθαρότερη σκέψη και όραμα. Είναι το πιο σημαντικό σε όλο αυτό. Ειδικά όταν τα πράγματα ξεφεύγουν και υπάρχει κούραση ή απογοήτευση για οτιδήποτε, ο κοινός στόχος είναι αυτό που σε επαναφέρει στο λόγο που το κάνεις.
– Το είδος που πρεσβεύετε είναι ανοίκειο στα αυτιά του ελληνικού κοινού. Ίσως και πολλών στον κόσμο. Μολαταύτα το δικό μας κοινό παραμένει ανοιχτό μουσικά και αγκαλιάζει πολλά είδη. Φοβάστε ότι μπορεί να μην τύχει της απήχησης που θα θέλατε;
Οι κριτικές που έλαβε το Hope απ’τον ξένο και τον ελληνικό τύπο μας προκάλεσαν μεγάλη έκπληξη και χαρά. Έχουμε παρουσιάσει 5 φορές τη δουλειάς μας στο Ναύπλιο , την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη έως τώρα και είμαστε ενθουσιασμένοι απ΄το πόσο πολύ το αγκαλιάζει ο κόσμος που πολλές φορές δεν το έχει ακούσει καν πριν μας δεί ζωντανά. Είναι πολύ θετικό γι’αυτό που κάνουμε και μας δίνει τη μεγαλύτερη ώθηση να συνεχίσουμε.
– Ποια είναι τα πλάνα σας από δω και πέρα. Έχετε μια προγραμματισμένη εμφάνιση στη Θεσσαλονίκη γνωρίζω. Φαντάζεστε τον εαυτό σας του χρόνου σε κάποιο από τα συναυλιακά φεστιβάλ; Το Release ή το Ejekt π.χ. που νομίζω σας ταιριάζουν απόλυτα.
Η εμφάνιση στη Θεσσαλονίκη στις 19 Απρίλη στο Υπόγειο μέσω της κολλεκτίβας Aza Records είναι αυτή τη στιγμή το τελευταίο μας live για κάποιο καιρό μέχρι να συντονιστούν κάποιες ακόμα εμφανίσεις μέχρι το καλοκαίρι. Απο εκεί και πέρα θα βρισκόμαστε σε διαδικασία full production για το επόμενο άλμπουμ το οποίο θα έχει κάτι από άρωμα Σμύρνης με τίτλο “SmyrnAe” και θέλουμε να πιστεύουμε οτι μετά το καλοκαίρι θα είναι διαθέσιμο.
Μας κολακεύει πολύ η σκέψη του Op3 στο Release ή το Ejekt και είναι κατί που επιθυμούμε πολύ να γίνει. Μέχρι να πραγματοποιηθεί βέβαια εμείς θα συνεχίσουμε να κάνουμε ολοένα καλύτερη τη δουλειά μας και ευελπιστούμε οτι κάποια στιγμή θα φιλοξενηθούμε σε κάποιο απ΄τα υπέροχα αυτά φεστιβάλ.
Op3 Omega Project-current line-up:
Μητρόπαπας Δημήτρης – Drums & Percussion
Μπογάς Ανδρέας – Πιάνο
Κουτσουδάκης Γιάννης – Κοντραμπάσσο / Ηλ.Μπάσσο
Νικολαϊδης Γιώργος – Κιθάρα
Γαβρίλης Παναγιώτης – Κιθάρα
++ extra info:
Στις 3 Μαρτίου 2017 κυκλοφορήσαμε την δεύτερη επίσημη δουλειά μας με τη μορφή ενός 5-track EP απο την Fluttery Records με τίτλο ‘AWSS’ (Autumn.Winter.Spring.Summer) σε μια εξαιρετική συνεργασία με τον Runes (Hary Selevos) απ΄το Manchester , UK.
Άκου και το πρώτο τους άλμπουμ.
Βρες τους Op3 Omega Project στα social media τους: