Πώς είναι να περνάς 30 χρόνια στο νερό; Απάντηση δεν έχω Την έχει όμως ο Κώστας Τριγκώνης. Αν δεν τον ξέρεις είναι μια καλή ευκαιρία να τον μάθεις. Αποτελεί έναν από τους ανθρώπους που διατηρούν ψηλά τη σημαία του υγρού στίβου και ιδίως της ανοιχτής θάλασσας. Έχει βρεθεί σε άπειρες διοργανώσεις. Ολυμπιακούς, Παγκόσμια, Πανευρωπαϊκά, Πανελλήνια σιρκουί. Το σύνολο του είναι 45 μετάλλια. Τα 10 είναι Παγκόσμια, τα 5 μάλιστα χρυσά.
Ο Κώστας Τριγκώνης είναι ένα χαμόγελο. Όταν βγαίνει στη θάλασσα βγάζει το παιδί από μέσα του. Δεν χρειάζεσαι πολύ χρόνο για να το καταλάβεις. Ένα του βλέμμα αρκεί. Μαζί με τον Ιορδάνη Πασχαλίδη έχουν κάνει άπειρες θαλάσσιες διαδρομές. Τώρα ο Κώστας Τριγκώνης ετοιμάζεται για μια νέα πρόκληση. Ένα νέο σκάφος, το A-Class Catamaran. Πρόκειται για ένα σκάφος που δεν ακουμπάει καν στο νερό, αλλά ίπταται. Τέτοιο πράγμα δεν έχει ξανακάνει στην καριέρα του, αν και έχει περάσει από σχεδόν κάθε πιθανή κατηγορία. Λίγον πριν τον πρώτο αγώνα με το νέο σκάφος, μας μιλάει για όσα έχει περάσει στο νερό.
Μετά από 38 σχεδόν χρόνια και 45 τίτλους-μετάλλια πώς καταφέρνεις και ανανεώνεις τη δίψα σου για το άθλημα;
Αλήθεια πως; Νομίζω ότι το μυστικό είναι οι αλλαγές κατηγοριών και σκαφών που έχω κάνει πέρα από την αγάπη που έχω για την θάλασσα. Οι αλλαγές έχουν βοηθήσει στο να ανανεώνω τις γνώσεις μου όπως και να ανακαλύπτω καινούργια πράγματα. η Ιστιοπλοΐα για μένα είναι η ζωή μου. Είναι το οξυγόνο και η κινητήριος δύναμη για ότι κάνω πέρα απ’ αυτήν.
Βρίσκεσαι σε ένα υγρό έδαφος, το οποίο μπορεί τη μια μέρα να είναι ομαλό και την άλλη ανώμαλο. Υπάρχουν στιγμές που φοβάσαι όταν βρίσκεσαι στην ανοιχτή θάλασσα;
Εννοείται πως φοβάμαι. Μάλιστα πριν απαντήσω στις ερωτήσεις σας βρισκόμουν στο νερό με συνθήκες που δεν είχα αντιμετωπίσει ξανά με το νέο μου σκάφος. Φοβήθηκα μιας και ο τρόπος που συμπεριφερόταν το σκάφος δεν είχε καμία σχέση με ότι γνωρίζω μέχρι σήμερα. Και ακριβώς αυτό είναι που με εξιτάρει. Τι χρειάζεται να κάνω κάθε φορά. Στο μυαλό μου δεν κυριαρχεί ο φόβος αλλά ποιο είναι το πρόβλημα και ποια η λύση. Είναι ένα νέο πεδίο για μένα οπότε όλα αυτά τα θέματα που αντιμετωπίζω είναι φυσιολογικά. Δεν γίνεται να μη φοβάσαι. Το θέμα είναι πως διαχειρίζεσαι τον φόβο σου. Κάθεσαι στα αυγά σου ή το παλεύεις αναλύοντας αυτό που συμβαίνει; Είναι προφανές θαρρώ ποια είναι η δική μου επιλογή.
Για όσους δεν γνωρίζουμε καλά το αντικείμενο, ποιες είναι οι δυσκολίες «πλοήγησης» ενός σκάφους;
Κατ’ αρχήν ο άνεμος. Ο άνεμος στα μάτια των περισσοτέρων ανθρώπων είναι αόρατος. Δεν τον βλέπεις. Ο άνεμος όμως έχει συμπεριφορά αρκεί να μάθεις να διαβάζεις τα «ίχνη» του στο νερό, τα σημάδια του στον ορίζοντα, τα σύννεφα στον ουρανό. Να κατανοήσεις πως επηρεάζεται από την μορφολογία του εδάφους. Να μάθεις τι τον επηρεάζει. Το δεύτερο είναι η θάλασσα με τα χίλια πρόσωπα. Τη μια ήρεμη και γαλήνια, και την αμέσως επόμενη στιγμή έτοιμη να σε πνίξει. Ποτέ δεν είναι ίδια. Αυτά τα δύο στοιχεία κάνουν το άθλημα μοναδικό καθώς μεταβάλλονται συνεχώς και αδιάλειπτα.
Η πλοήγηση του σκάφους είναι ένα τεχνικό κομμάτι το οποίο μαθαίνεται όπως μαθαίνονται και άλλες δεξιότητες στην ζωή μας. Η πλοήγηση όμως για να είναι αποτελεσματική οφείλει να συνδυαστεί με τις εκάστοτε μεταβαλλόμενες επικρατούσες συνθήκες. Αυτό είναι σύνθετο και ανάλογα με τις συνθήκες δύσκολο μιας και για να τα καταφέρεις οφείλεις να συνδυάσεις πολλούς παράγοντες μαζί. Γενικά η ιστιοπλοΐα θέλει χρόνο και ωριμότητα.
Έχοντας κατακτήσει 10 παγκόσμια μετάλλια ανήκεις στην ελίτ του αθλήματος. Ποιοι άλλοι αθλητές που έχεις γνωρίσει αποτελούν σημαντικά ονόματα;
Η Ελλάδα στο άθλημα μας έχει μια μεγάλη παράδοση με εξαιρετικές επιδόσεις. Από που να ξεκινήσω και που να τελειώσω. Κωνσταντίνος, Χατζηπαυλής, Μπουντούρης, Κακλαμανάκης, Μπεκατώρου σε δύο διαφορετικές κατηγορίες με Τσούλφα και Κραβατιώτη, Παπαδοπούλου, Μάντης- Καγιαλής πρόσφατα και πόσοι άλλοι που μου διαφεύγουν αυτή την στιγμή. Όλοι τους είναι μοναδικοί αθλητές και κάνουν την Ελλάδα περήφανη!
Από το εξωτερικό η λίστα μεγαλύτερη αλλά θα εστίαζα σε ένα όνομα. Paul Elvstrom. Αυτός ο άνθρωπος για μένα ήταν ο κορυφαίος όχι για τις επιτυχίες του μόνο αλλά για το γεγονός ότι μέσα από την προσέγγιση του άλλαξε όλο το άθλημα! Ένας πραγματικά χαρισματικός άνθρωπος. Όχι ότι δεν υπήρξαν και άλλοι, αλλά αυτός νομίζω ότι επηρέασε το άθλημα στην εποχή του όσο κανένας άλλος! Ας είναι καλά εκεί που είναι μιας και δεν βρίσκεται πια ανάμεσα μας.
Τώρα καλείσαι να βρεθείς σε ένα A-Class Catamaran. Τι το διαφορετικό έχει αυτό σε σχέση με όσα σκάφη βρέθηκες ως σήμερα;
Ποιο εύκολο θα ήταν να σας πω τι ίδιο έχει!! Δεν έχει καμία σχέση με όσα σκάφη έχω βρεθεί μέχρι σήμερα πέρα από τα εξωτερικά του χαρακτηριστικά. Για να δώσω μια εικόνα. Χθες ήμουν στο νερό με μια συνθήκη που δεν είχα συναντήσει ξανά. Ισχυρός άνεμος με αρκετό κύμα. Δεν μπορούσα να καταλάβω τι χρειαζόταν ώστε το σκάφος να είναι αρχικά υπό έλεγχο. Ήταν σαν να προσπαθώ να τιθασεύσω ένα δαιμονισμένο ταύρο. Είναι κάτι νέο. Όλα απ’ την αρχή. Εννοείται ότι η εμπειρία μετράει και βοηθά, αλλά μερικές φορές είναι καλύτερα να “ξεχνάς” ότι ξέρεις και να ξεκινάς από το μηδέν, μιας και αυτό που γνωρίζεις δεν σου επιτρέπει να δεχτείς το νέο. Το διαφορετικό. Ποια είναι η βασική του διαφορά; Τα υπόλοιπα σκάφη ακουμπούν στο νερό. Αυτό όχι. Καλείσαι να διαχειριστείς πια ένα ιπτάμενο σκάφος. Καμία σχέση με ότι ήξερα.
Γενικά σε πόσες διαφορετικές κατηγορίες σκαφών έχεις αγωνιστεί και ποια η δυσκολία στην προπόνηση για να κάνεις την εναλλαγή;
Στα μικρά σκάφη, τα λεγόμενα dingies, κάπου στις 8 κατηγορίες έχω αλλάξει ή τρέξει να το πούμε καλύτερα. Η φιλοσοφία της προπόνησης γενικά είναι ίδια. Αυτό όμως που αλλάζει είναι το τεχνικό κομμάτι στο θέμα του χειρισμού του εκάστοτε σκάφους όπως και το “στήσιμο” του κάθε σκάφους. Για να γίνω κατανοητός. Ένα καλά στημένο αυτοκίνητο θα βοηθήσει έναν πολύ καλό οδηγό να νικήσει. Αντίστοιχα και σε μας ένα καλά στημένο σκάφος θα βοηθήσει τον ιστιοπλόο να πετύχει τους στόχους του.
Έχεις βρεθεί σε θέση πληρώματος, έχεις βρεθεί και σε θέση οδηγού. Τι από τα δύο προτιμάς;
Ειλικρινά δεν ξέρω. Στην παρούσα φάση, η εμπλοκή μου με A-Class με έχει συνεπάρει. Γι’ αυτό θα έλεγα οδηγός και ο λόγος είναι απλός. Ως πλήρωμα γνωρίζω την θέση καλά, καθώς το κάνω από το 1990 με όποιες επιτυχίες. Ως οδηγός πέφτει πολύ “ξύλο” μιας και δεν είμαι έμπειρος στην θέση. Κι όμως μου αρέσει γιατί μαθαίνω. Με προκαλεί ασχέτως αποτελέσματος και κάθε φορά που καταφέρνω να ταξιδέψω το σκάφος σωστά μου δίνει μεγάλη ικανοποίηση και χαρά.
Πόσες ώρες προπονείσαι και τι θυσίες χρειάστηκε να κάνεις σε αυτά τα χρόνια για να βρίσκεσαι συνέχεια σε υψηλό επίπεδο;
Δεν υπάρχουν ώρες. Να πούμε εδώ ότι παράλληλα εργάζομαι όπως όλοι οι άνθρωποι. Αυτή τη στιγμή ανάλογα με τις υποχρεώσεις, θα ξοδέψω από 3 έως 8 ώρες, 5 μέρες την εβδομάδα. Δεν υπάρχει περίπτωση να περάσει ημέρα που να μην περάσω από το σκάφος είτε να φτιάξω κάτι είτε να μπω θάλασσα. Για τις θυσίες δεν έχω να πω πολλά (μάλλον έχω) αλλά δεν φτάνουν 2 γραμμές. Αυτό που έχω να πω είναι τούτο. Δεν υπάρχουν θυσίες εφ’ όσον επιθυμείς να βρεθείς όπου επιθυμείς. Είναι ΕΠΙΛΟΓΗ σου! Υπό αυτή την έννοια δεν έχω θυσιάσει τίποτε μιας και ήταν επιλογή μου να εμπλακώ με το άθλημα στον βαθμό που ενεπλάκη με τα όποια αποτελέσματα.
* Εδώ ο Κώστας Τριγκώνης με τον Ιορδάνη Πασχαλίδη.
Απ΄ όλες τις θαλάσσιες διαδρομές που έχεις κάνει, ποια θυμάσαι έντονα μέχρι σήμερα;
Το ταξίδι που κάναμε από την Θεσσαλονίκη στην Κρήτη το 2011 μαζί με τον συναθλητή μου Ιορδάνη Πασχαλίδη. Τρεις μέρες μονάχοι μας στο Αιγαίο. Θαρρώ πως εκείνες τις τρεις μέρες ένιωσα την απόλυτη ελευθερία.
Όταν αποφασίσεις να τελειώσεις τι θα κάνεις; Υποθέτω ότι η κάψα για το νερό δεν φεύγει ούτε με «10 πλύσεις»…
Χμμ δύσκολη ερώτηση. Θα ήθελα να δώσω την ευκαιρία σε νέους αθλητές να δουν την Ιστιοπλοΐα και την εμπλοκή τους με το άθλημα “αλλιώς”. Στη ζωή δεν είναι όλα μια “συναλλαγή” δηλαδή κάνω κάτι μόνο και μόνο επειδή θα έχω κάποιο όφελος. Αν η προσωπική σου πρόοδος ως μονάδα, άνθρωπος, είναι ο στόχος τότε έχεις όλες τις πιθανότητες να φέρεις και καλά αποτελέσματα ως συνέπεια της διάθεσης σου να βελτιωθείς και να γίνεις καλύτερος συνολικά. Αυτό θα σε βοηθήσει να κατανοήσεις ότι μόνος μπορείς να φτάσεις μέχρι ένα σημείο. Να κατανοήσεις πόσο άρρηκτα συνδεδεμένος είσαι με τους υπόλοιπους ανθρώπους γύρω σου και ότι για να φτάσεις στο επιθυμητό αποτέλεσμα χρειάζεσαι ομάδα .Συνεργασία λοιπόν.
Δεν βγαίνει πάντα αλλά οφείλουμε να συνεχίσουμε να εμπιστευόμαστε ανθρώπους και να προχωράμε. Έχουμε κάνει ήδη δύο Under my Wing camps, όπου συναντούμε νεαρούς αθλητές και περνάμες κάποιες ημέρες μαζί με θεωρητικά αλλά και πρακτικά μαθήματα, μαζί με τον συναθλητή μου Ντάνη Πασχαλίδη και επιθυμούμε να συνεχίσουμε προς αυτή την κατεύθυνση, δίνοντας την δυνατότητα στους νεότερους ιστιοπλόους να γνωρίσουν το catamaran και γιατί όχι σύντομα να “πετάξουν”. Πίσω από αυτό όμως κρύβεται μια ομάδα. Νιώθω πολύ τυχερός που έχουμε στην ομάδα μας τους συνεργάτες μας από τη Red Bull, και κάνουμε όλα αυτά που κάνουμε με πολύ μεράκι και τα μέσα που διαθέτουμε.
Πέρα από το υγρό στοιχείο, ποιο άλλο άθλημα σου αρέσει να παρακολουθείς ή σκέφτεσαι ότι θα σου άρεσε να το δοκιμάσεις;
Παλαιότερα ήθελα να γίνω προπονητής μπάσκετ. Από εκεί και πέρα πολλά είναι τα οποία θα ήθελα να δοκιμάσω. Έχω κάνει διάφορα στο παρελθόν όπως τρέξιμο, τρίαθλο, τένις για κάποιο διάστημα, enduro στα “κρυφά”, κολύμπι (συνεχίζω). Μου αρέσει οτιδήποτε έχει να κάνει με το νερό (πχ. windsurf) όπως και πολύ ο μηχανοκίνητος αθλητισμός και η εξέλιξη που εμπλέκεται σ’ αυτόν. Στην παρούσα φάση, το Α-Class μου τα δίνει όλα αυτά με αποτέλεσμα να μη σκέφτομαι κάτι άλλο!!
Ποια είναι τα εφόδια που σου έδωσε ο αθλητισμός που πιστεύεις ότι ίσως να μην τα έπαιρνες σε διαφορετική περίπτωση;
Να προσαρμόζομαι στις εκάστοτε συνθήκες και εξελίξεις. Άλλες φορές συμβαίνει, άλλες φορές όχι, αλλά αυτό που μετρά είναι να αντιλαμβάνεσαι την ανάγκη και να προσπαθείς. Να αντιλαμβάνεσαι ότι τα πράγματα αλλάζουν και μαζί με αυτά οφείλεις να αλλάξεις και συ. Να εστιάζεις στις λύσεις και όχι στο πρόβλημα και να είσαι προνοητικός, να σκέφτεσαι μπροστά. Να παλεύεις κάθε μέρα για κάτι καλύτερο. Το σημαντικότερο όμως θαρρώ πως είναι τούτο. Στον αθλητισμό όπως και στη ζωή ή νικάς ή μαθαίνεις. Δε χάνεις ποτέ! Πότε έρχεται η ήττα; Μόνο όταν σταματήσεις να προσπαθείς και να αγωνίζεσαι για ότι είναι αυτό που επιθυμείς. Γι’ αυτό λοιπόν Live and let fly!
Μπορείτε να μαθαίνεις τα νέα του Κώστα Τριγκώνη και του Ντάνη Πασχαλίδη εδώ:
www.facebook.com/IordanisPaschalidisTrigonisKonstantinosSailingTeam/