Παλιά, ασυντήρητα και χωρίς έλεγχο: Έχουμε πάρει χαμπάρι τι κυκλοφορεί κάθε μέρα στους ελληνικούς δρόμους;

Εγκληματική αδιαφορία…

Σαν να μην έφτανε η τάση του Έλληνα οδηγού να την βλέπει… Χάμιλτον και Φερστάπεν και να γράφει συχνά στα παλιά του τα παπούτσια όρια ταχύτητας και κανόνες οδικής κυκλοφορίας, έρχονται και τα στοιχεία για την κατάσταση πολλών οχημάτων για να εξηγήσουν μερικούς από τους λόγους που η χώρα μας είναι πάντα ψηλά στην μακάβρια λίστα των θυμάτων από τροχαία σε ετήσια βάση.

Και πράγματι, τα όσα έρχονται στο φως δίνουν μια πολύ ζοφερή αλλά απολύτως ενδεικτική εικόνα την οποία καλό είναι να έχουμε κατά νου την επόμενη φορά που θα οδηγήσουμε. Εκεί έξω στους ίδιους δρόμους με εμάς κινείται και ένας τεράστιος αριθμός οχημάτων πολύ μεγάλης ηλικίας και –ακόμη χειρότερα- μη ελεγμένων εδώ και χρόνια.

Η ΕΛΣΤΑΤ αποκαλύπτει ότι το 2022 κυκλοφορούσαν στην χώρα μας 8.882.981 οχήματα όλων των κατηγοριών, με τον μέσο όρο ηλικίας τους να πλησιάζει τα 20 έτη (για την ακρίβεια είναι 19,9). Με λίγα λόγια ο στόλος είναι ξεκάθαρα γηρασμένος, καθώς τα αντίστοιχα στοιχεία φανερώνουν ότι ο αντίστοιχος μέσος όρος στην Ευρωπαϊκή Ένωση δεν ξεπερνά τα 12,7 έτη.

Αυτή η διαφορά από μόνη της θα μπορούσε να μην λέει και πολλά, όμως γίνεται ιδιαίτερα σημαντική ένα συνδυαστεί με ακόμη μια λεπτομέρεια. Την αδυναμία ή αδιαφορία πολλών ιδιοκτητών για την συντήρησή τους. Αυτό προκύπτει άλλωστε από τα αδυσώπητα νούμερα τα οποία δεν αφήνουν περιθώρια για παρερμηνείες.

Ο πρόεδρος των Ιδιωτικών ΚΤΕΟ, Κωνσταντίνος Βήκας τονίζει ότι σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, αν αφαιρέσουμε τα οχήματα μέχρι τεσσάρων ετών που δεν έχουν υποχρέωση ελέγχου, ένα ποσοστό 32% επί των κυκλοφορούντων δεν έχει περάσει από ΚΤΕΟ. Σε απόλυτους αριθμούς μιλάμε για σχεδόν 2.900.000 οχήματα

Φυσικά το γεγονός του μη ελέγχου υποδηλώνει όχι μόνο ένα γηρασμένο όχημα, αλλά κι ένα όχημα στο οποίο δεν έχει γίνει η σωστή συντήρηση, με τις συνέπειες που αυτό εμπεριέχει σχετικά με τις επιδόσεις του, δηλαδή την κατάσταση των ελαστικών, των φρένων κ.τ.λ. «Ένα παλαιό όχημα χάνει σταδιακά την ικανότητα και την αντοχή που είχαν τα συστήματα του. Ανάλογα με την χρήση και τις συνθήκες κυκλοφορίας αυτό μπορεί να συμβεί συχνότερα ή αντίστοιχα πιο αραιά. Ένα ασυντήρητο όχημα έχει αποδειχθεί ότι μας εκθέτει όλους μας σε άμεσο κίνδυνο ατυχήματος και παράλληλα μπορεί να μολύνει υπερβολικά το περιβάλλον» δηλώνει χαρακτηριστικά ο κ. Βήκας.

Η κατάσταση είναι ακόμη χειρότερη στις κατηγορίες επαγγελματικών οχημάτων. Και εκεί τα στοιχεία είναι αμείλικτα. Στα λεγόμενα «ελαφρά» επαγγελματικά ή LCV τα οποία κυκλοφορούν κατά κόρον στους δρόμους της ελληνικής επικράτειας, ο μέσος όρος ηλικίας φτάνει τα 20,8 χρόνια, την ώρα που ο αντίστοιχος ευρωπαϊκός είναι μόλις 12,7, με την Αυστρία να είναι στην καλύτερη κατάσταση σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη χώρα (μ.ο 6,2) και τις Γερμανία και Γαλλία να ακολουθούν με 8,5 και 10,3, αντίστοιχα.

Στα φορτηγά τα πράγματα δυσχεραίνουν ακόμη περισσότερο. Και σε αυτήν την κατηγορία τα ελληνικά οχήματα θεωρούνται… παππούδες, με την ηλικία τους να αγγίζει τα 22,7 έτη, την στιγμή που και πάλι η Αυστρία είναι… έτη φωτός μακριά με 6,6 ενώ λίγο πιο πίσω συναντάμε τις «συνήθεις υπόπτους» Γαλλία (9,2 έτη) και Γερμανίας (9,7 έτη).