Απαντήσεις ένα χρόνο μετά την τραγωδία: Ποιος ήταν τελικά ο πραγματικός λόγος που συνετρίβη το υποβρύχιο Titan

Έρευνα για το περιστατικό

Αν και έχει περάσει πάνω από ένας χρόνος από τη μέρα της τραγωδίας με το Titan, πολλά ερωτηματικά παραμένουν ακόμη αναπάντητα. Το μόνο σίγουρο είναι ότι όποιο κι αν ήταν το πρόβλημα, συνδέεται με κατασκευαστικά λάθη ή παραλείψεις του υποβρυχίου που στόχευε να φτάσει στο βάθος του ναυαγίου του Τιτανικού.

Άλλωστε ήταν γνωστό πως η Oceangate, η εταιρεία η οποία το είχε αναπτύξει, αγνόησε μια σειρά από προειδοποιήσεις. Το έριξε (κυριολεκτικά) στη θάλασσα για εμπορικούς σκοπούς, υποτιμώντας τους κινδύνους. Διαφήμιζε τις δυνατότητές του για να προσελκύσει πελάτες με πολύ χοντρά πορτοφόλια και την ίδια ώρα επέδειξε μια πρωτοφανή ελαφρότητα.

«Φωνές» ακόμη και εκ των έσω

Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι οι φωνές ανησυχίας για την αξιοπιστία του Titan δεν προέρχονταν μόνο από εκτός εταιρείας άτομα. Ακόμη και ο (πρώην πια) διευθυντής θαλάσσιων επιχειρήσεων της Oceangate, David Lochridge, είχε αναφέρει σοβαρές ανησυχίες για την ασφάλειά του. Ήδη από το 2018 επέλεξε να εκφράσει την θέση του, πηγαίνοντας κόντρα στο ρεύμα της αισιοδοξίας που υπήρχε.

Από την πλευρά του, όμως, ο CEO της εταιρείας Stockton Rush κράτησε τα αυτιά του ερμητικά κλειστά… Δεν άκουσε ούτε προβληματίστηκε από τον άμεσο συνεργάτη του και το ίδιο έκανε και με τους εξωτερικούς παρατηρητές.

Οι επιστολές της Marine Technology Society σχετικά με την αξιοπιστία του Titan αγνοήθηκαν πλήρως, παρά τις ενστάσεις που διατυπώθηκαν. Αν και εκφράστηκαν φόβοι από ειδικούς που ζητούσαν επιπλέον δοκιμές, δεν εισακούστηκαν. Και απολύτως χαρακτηριστική της στάσης της Oceangate ήταν η απόφασή της να μην υποβληθεί το βαθυσκάφους σε ελέγχους από ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες.

Κάτι που –για παράδειγμα- θα μπορούσε να γίνει από το American Bureau of Shipping ή το DNV αλλά δεν συνέβη ποτέ. Εάν το υποβρύχιο είχε περάσει από συγκεκριμένα τεστ είναι μάλλον βέβαιο ότι αστοχίες θα είχαν βρεθεί και το δυστύχημα δεν θα είχε λάβει χώρα…

Η κατάδυση του τρόμου

Έχοντας βάλει όλα αυτά τα προειδοποιητικά σημάδια στην άκρη, η Oceangate αποφάσισε να χρησιμοποιήσει το Titan για εμπορικούς σκοπούς. Οι πάμπλουτοι πελάτες της αποφάσισαν να πραγματοποιήσουν το όνειρό τους καταβάλλοντας μεγάλα χρηματικά ποσά με στόχο να δουν από κοντά τον Τιτανικό.

Το υποβρύχιο άρχισε την κατάδυσή του το πρωί της 18ης Ιουνίου 2023. Σύμφωνα με το πλάνο, θα καταδυόταν στα 3.800 μέτρα στα νερά του Ατλαντικού, πλησιάζοντας το ναυάγιο. Μέσα στο βαθυσκάφος επέβαινε μάλιστα ο ίδιος ο CEO της Oceangate, Stockton Rush. Μαζί του ήταν ο Βρετανός εξερευνητής Hamish Harding, ο Γάλλος δύτης Paul Henri Nargeolet, ο Βρετανός με πακιστανική καταγωγή επιχειρηματίας Shahzada Dawood και ο 19χρονος γιος του, Suleman.

Κανένας από αυτούς δεν επέζησε όταν έγινε αντιληπτό ότι χάθηκε η επικοινωνία με το Titan. Οι ειδικοί εξ αρχής έκαναν λόγο για δεδομένη αστοχία ασφαλείας και ξεκαθάρισαν ότι δεν υπήρχαν ελπίδες διάσωσης. Δυστυχώς επιβεβαιώθηκαν 4 ημέρες αργότερα. Τότε ήταν που εντοπίστηκαν τα συντρίμμια του Titan. Όπως προσδιορίστηκε, είχε υποστεί ενδόρρηξη μία ώρα και 45 λεπτά μετά την έναρξη της κατάδυσης. Είχε φτάσει σχεδόν 500 μέτρα από την πλώρη του Τιτανικού.

Τα καυτά ερωτηματικά

Όλοι πλέον συμφωνούν ότι οι αιτίες της τραγωδίας πρέπει να αναζητηθούν στην κατασκευή του υποβρυχίου. Έχει αποκλειστεί δηλαδή η πιθανότητα κάποιου εξωτερικού παράγοντα που να συνδέονται με την καταστροφή.

Στο μικροσκόπιο των ερευνητών φαίνεται ότι δύο είναι τα στοιχεία τα οποία μοιάζουν τα πλέον ύποπτα. Πολλοί κατηγορούν την απόφαση να χρησιμοποιηθούν ανθρακονήματα, τονίζοντας ότι θα έπρεπε αντί αυτών να προτιμηθεί άλλο υλικό. Πιο συγκεκριμένα το σαφώς πιο ανθεκτικό τιτάνιο…

Επιπλέον, στην δημόσια ακρόαση για τα αίτια της τραγωδίας που διοργανώνει η Αμερικανική Ακτοφυλακή, στο μικροσκόπιο θα μπει κάτι ακόμη. Ένα από τα παράθυρα του Titan, το οποίο εικάζεται ότι δεν είχε δοκιμαστεί ποτέ σε βάθη μεγαλύτερα των 1.300 μέτρων. Το θρυλικό ναυάγιο του Τιτανικού κείτεται σε 3 φορές μεγαλύτερο…