Στο ρεσιτάλ Παπαγιαννόπουλου - Ηλιόπουλου: Γιατί ο Δαλιανίδης αρνήθηκε να βάλει το όνομά του στην κωμωδία που σκηνοθέτησε

Είχε τους… λόγους του

Η ταινία «Φωνάζει ο κλέφτης» κυκλοφορεί το 1965 και αποτελεί μία από τις πιο εμπορικές εκείνης της σεζόν, αλλά το όνομα του ανθρώπου που έχει τον πιο σημαντικό ρόλο (αυτό του σκηνοθέτη) που εμφανίζεται στους τίτλους αρχής, δεν είναι το σωστό. Ο περί ου ο λόγος, Γιάννης Δαλιανίδης, μένει… αφανής και αντί αυτού αναφέρεται ο Ανδρέας Ανδρεαδάκης, ένας από τους μοντέρ της χρυσής εποχής της Φίνος Φιλμς.

Ωστόσο οφείλουμε από την αρχή να ξεκαθαρίσουμε ότι δεν μιλάμε για μια περίπτωση που ο ένας έκλεψε την δόξα από τον άλλον. Ίσα-ίσα που ο Ανδρέας Ανδρεαδάκης με αυτόν τον τρόπο έκανε μια εξυπηρέτηση στον γνωστό σκηνοθέτη, μετά από επιθυμία του ίδιου.

Πριν φτάσουμε, όμως, εκεί, ας πούμε μερικά πράγματα για την ταινία. Στην επίσημη ιστοσελίδα της Φίνος αναγράφεται η πλοκή: «Ο Τιμολέων, ένας πολύ έντιμος άνθρωπος, βρίσκει στο δρόμο το πορτοφόλι ενός απόστρατου στρατηγού και νυν διευθυντή μεγάλου οργανισμού. Αποφασίζει να πάει αμέσως σπίτι του για να το παραδώσει, χωρίς βέβαια να γνωρίζει ότι στο πορτοφόλι έχει μέσα ένα γράμμα που αποδεικνύει μια απάτη που αφορά τον γαμπρό του στρατηγού. Στο σπίτι τον υποδέχεται η γυναίκα του στρατηγού, η οποία είναι και η μόνη που γνωρίζει για την απάτη του αδελφού της, και προσπαθεί με νύχια και με δόντια να πάρει στην κατοχή της το πορτοφόλι. Όταν επιστρέφει ο στρατηγός στο σπίτι, εντυπωσιάζεται από την τιμιότητα του Τιμολέοντος και τον προσλαμβάνει στον οργανισμό, με σκοπό να ανακαλύψει κάθε παρασπονδία που μπορεί να γίνεται εις βάρος του»…

Τον φτωχό πλην τίμιο Τιμολέοντα υποδύεται ο Ντίνος Ηλιόπουλος, ενώ ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος εμφανίζεται ως ο στρατηγός Σόλων Καραλέων. Ουσιαστικά οι δύο ηθοποιοί διατηρούν τους ίδιους ρόλους με το ομώνυμο θεατρικό έργο του Δημήτρη Ψαθά, που είχε κάνει νωρίτερα πολύ μεγάλη επιτυχία. Το μοναδικό μέλος του καστ που δεν συμμετείχε στην κινηματογραφική μεταφορά είναι η Μαίρη Αρώνη, με την Ρένα Βλαχοπούλου να ενσαρκώνει τελικά την Λία Παπαδοπούλου-Καραλέοντος.

Από τα trivia που σχετίζονται με την συγκεκριμένη ταινία αξίζει να σημειωθεί ότι η πολυκατοικία στην οποία βρισκόταν το σπίτι των Παπαγιαννόπουλου και Βλαχοπούλου, ήταν στην οδό Χίου 52 στο Μεταξουργείο, ακριβώς απέναντι δηλαδή από τα γραφεία της Φίνος Φιλμ μέχρι το 2012.

Ωστόσο εκείνη η λεπτομέρεια που πραγματικά ξεχωρίζει είναι το γεγονός ότι το όνομα του Γιάννη Δαλιανίδη φιγουράρει μόνο στο σενάριο της ταινίας, ενώ σε αυτό σχετικά με την σκηνοθεσία συναντάμε εκείνο του Ανδρέα Ανδρεαδάκη. Ενός ανθρώπου δηλαδή με συνεισφορά στο ελληνικό σινεμά, αλλά από το πόστο του μοντέρ!

Εκείνο που δεν ήταν γνωστό ήταν ο πραγματικός λόγος πίσω από αυτό, ο οποίος αποτελούσε κοινό μυστικό για τους γνώστες, αλλά στο ευρύ κοινό αποκαλύφθηκε αργότερα.

Ο Γιάννης Δαλιανίδης εκείνη την εποχή μεσουρανούσε και είχε συμμετοχές σε πολλές ταινίες, ειδικά την συγκεκριμένη σεζόν και θέλησε να αποφύγει την… τσιμπίδα της εφορίας, οπότε κατέληξε σε αυτή την λύση! Μάλιστα, το ίδιο έκανε και με το φιλμ «Ένα έξυπνο-έξυπνο μούτρο», με τους Κώστα Βουτσά, Βασίλη Αυλωνίτη (μεταξύ άλλων), όπου και πάλι ως σκηνοθέτης αναφέρεται ο Ανδρέας Ανδρεαδάκης!