Κουμπάρος και φίλος αδελφικός: Ο μεγάλος τραγουδιστής που έγινε δεύτερη φωνή για τον Δημήτρη Μητροπάνο σε δύσκολη στιγμή

Για να τον βοηθήσει ενώ το άγχος τον είχε λυγίσει

Κάνουμε συχνά ένα λάθος όταν η συζήτηση έρχεται στους σπουδαίους τραγουδιστές. Νομίζουμε πως το έχουν εύκολο, πως δεν τους ζορίζει καν το να καταθέσουν το ηχητικό αποτέλεσμα που εμείς ακούμε και απολαμβάνουμε. Πόσο (μα πόσο…) δεν ζυγίζουμε σωστά τον συνεχή κόπο και την αγωνία που απαιτείται για να διατηρείται κανείς στο τοπ επίπεδο. Ο Δημήτρης Μητροπάνος είναι ένα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα…

Μια από τις μεγαλύτερες φωνές στην ιστορία της Ελλάδας, ένα ιερό τέρας στα μάτια όλων μας, είχε και αυτός τις στιγμές αδυναμίας του. Όπως το μπλακ άουτ που είχε βιώσει λίγο πριν βγει να τραγουδήσει ζωντανά στη σκηνή του Ηρώδειου, τον κατέβαλε το δέος του χώρου. Ήταν ο Θάνος Μικρούτσικος αυτός που με τα κατάλληλα λόγια τον ηρέμησε, που τον έκανε να ξεπεράσει το τρακ και να βρει ξανά τον εαυτό του.

Ο μεγάλος μουσικοσυνθέτης ήξερε μάλλον τα «κουμπιά» του Μητροπάνου. Είχε συμβεί άλλωστε κάτι παρόμοιο όταν ηχογραφούσαν μαζί το «Στου Αιώνα την Παράγκα», νέτα σκέτα ένα από τα καλύτερα άλμπουμ στην ιστορία της ελληνικής μουσικής. Τα τραγούδια ήταν όλα φουλ απαιτητικά, ιδιαίτερων ικανοτήτων και δυνατοτήτων. Ο Δημήτρης Μητροπάνος δυσκολευόταν σε μερικά εξ αυτών. Έφτασε μάλιστα σε σημείο να αρρωστήσει, έκλεισε η φωνή του από το άγχος.

Σε αυτό το φαινομενικά αδιέξοδο σημείο, ο παραγωγός του δίσκου Ηλίας Μπενέτος είχε μια ιδέα. Καταλάβαινε πως αυτό που έλειπε ήταν μια δεύτερη φωνή που θα αγκάλιαζε την λεπτομέρεια, θα λείαινε τις γωνίες και θα έκανε όλη τη διαφορά. Πήρε τηλέφωνο, στην άλλη άκρη της γραμμής ήταν ο Πασχάλης Τερζής, κουμπάρος και αδελφικός φίλος του Μητροπάνου. «Θα έρθεις;». «Θα έρθω». Και η ιστορία γράφτηκε. Ένας σπουδαίος τραγουδιστής δηλαδή, ήδη φτασμένος και φουλ επιτυχημένος, δεν είχε κανένα απολύτως πρόβλημα, κάθε άλλο, να βάλει τον εαυτό του σε δεύτερο πλάνο. Κι αυτό λέει τα πάντα για τον χαρακτήρα και την ποιότητα του Πασχάλη Τερζή αλλά και το πόσο κοντά ήταν με τον Μητροπάνο.

«Ο Πασχάλης Τερζής πήρε το αεροπλάνο από τη Θεσσαλονίκη για να κάνει δεύτερες φωνές σε πάρα πολλά τραγούδια του δίσκου. Η πιο χαρακτηριστική του το “Πάντα Γελαστοί” που ακούγεται σαν πυροβολαρχία πίσω από την άλλη πυροβολαρχία τον Μητροπάνο», θα θυμηθεί, χρόνια αργότερα, ο Ηλίας Μπενέτος.

Να πούμε επίσης πως ήταν ο θάνατος του Δημήτρη Μητροπάνου, η αφορμή για να πάρει μια ώρα αρχύτερα τη μεγάλη απόφαση ο Τερζής και να αφήσει το τραγούδι. Κατέληξε πως έφθασε η ώρα να κοιτάξει τον εαυτό του και να χαρεί την οικογένεια του. Το προειδοποιητικό καμπανάκι των γιατρών για τα δικά του προβλήματα υγείας σίγουρα επέσπευσε τις εξελίξεις.