Ο βασιλιάς της μπίρας: Ο Έλληνας που κάνει κουμάντο στη μεγαλύτερη ζυθοποιία στον κόσμο

Διοικεί μια παγκόσμια αυτοκρατορία!

Με περισσότερα από 400 brands και ετικέτες από όλον τον κόσμο στο «οπλοστάσιό» της, η AB InBEV, δικαίως χαρακτηρίζεται η μεγαλύτερη ζυθοποιία παγκοσμίως! Εκείνο που πάντως δεν γνωρίζουμε οι περισσότεροι όταν απολαμβάνουμε μια παγωμένη μπίρα, είναι ότι πίνουμε στην… υγειά ενός Έλληνα που διοικεί αυτήν την αυτοκρατορία!

Και το όνομα αυτού, Μισέλ Δουκέρης… Ο γιος ενός Έλληνα μου μετανάστευσε στην Βραζιλία όπου γεννήθηκε το 1973 το παιδί του το οποίο σήμερα κινεί τα νήματα σε παγκόσμιο επίπεδο, σε ό,τι αφορά την κατανάλωση του πλέον δημοφιλούς αλκοολούχου ποτού.

Μετά από διαδρομή στην εταιρεία που ξεκίνησε το 1996, όταν ο Μισέλ ήταν μόλις 23 ετών, φτάσαμε στο σημείο ο κάποτε απλός υπάλληλος, να δικαιώσει τις προσδοκίες που δημιούργησε από την πρώτη μέρα που βρέθηκε στον χώρο.

Κάτοχος πτυχίου Χημικού Μηχανικού από το Ομοσπονδιακό Πανεπιστήμιο Santa Catarina και μεταπτυχιακού τίτλου από το Fundacao Getulio Vargas στη Βραζιλία και έχοντας ολοκληρώσει μεταπτυχιακά προγράμματα από το Wharton School και το Kellogg School of Management, χρησιμοποίησε τις γνώσεις και την εμπειρία του για να εξελιχθεί μέσα στην ίδια την εταιρεία, ανεβαίνοντας τα σκαλιά της ιεραρχίας.

Το κομβικό χρονικό σημείο για τον ίδιο αλλά και τις τύχες της AB InBEV ήταν η περίοδος 2010-2012, όταν του εμπιστεύτηκαν τις τύχες των δραστηριοτήτων της στην Κίνα. Εκεί κατόρθωσε να διπλασιάσει τις πωλήσεις, με αποτέλεσμα να προαχθεί σε πρόεδρο όλης της περιοχής Ασίας-Ειρηνικού. Ο ίδιος υποστηρίζει ότι αν και κινείται σε ένα άκρως οικονομικά φιλελεύθερο περιβάλλον ελεύθερου ανταγωνισμού, διοικεί με βάση αρχές του Κομμουνιστικού Κόμματος της Κίνας!

Όπως αναφέρουν σε εκτεταμένο αφιέρωμά τους οι Financial Times, ο Δουκέρης γοητεύτηκε από τα πενταετή προγράμματα ανάπτυξης του Πεκίνου και αποφάσισε να «πατήσει» πάνω τους, επεκτείνοντας τον χρονικό ορίζοντα στα δέκα χρόνια. Δηλαδή λειτουργεί στην βάση ενός μεσοπρόθεσμου ή και μακροπρόθεσμου σχεδίου, την ώρα που οι ανταγωνιστές βλέπουν πολύ πιο… κοντά και με αυτόν τον τρόπο καταφέρνει να βρίσκεται –τουλάχιστον- ένα βήμα μπροστά από αυτούς.

«Είναι σχεδόν σαν να αποφεύγεις μια μάχη για κάτι, τοποθετώντας τον εαυτό σου μπροστά από όλους για αυτό το πράγμα. Δίνεις τον αγώνα αλλά χωρίς να έχεις άμεση αντιπαράθεση. Είμαι εδώ μακροπρόθεσμα. Δεν θα βιαστώ να λάβω αποφάσεις… Θα κάνουμε πράγματα που θα διαρκέσουν», υποστηρίζει, αναπτύσσοντας το σκεπτικό του.

Μετά από μια τετραετία ως πρόεδρος του τμήματος Ασίας-Ειρηνικού, το διάστημα 2016-2017, ο Δουκέρης έγινε ο επικεφαλής παγκόσμιων πωλήσεων (Global Chief Sales Officer) της AB InBev και στη συνέχεια το 2019 ανέλαβε καθήκοντα διευθύνοντος συμβούλου για τη Βόρεια Αμερική, ενώ από τον Ιούνιο του 2021 είναι πλέον ο διευθύνων σύμβουλος ολόκληρου του ομίλου.

Η μεγαλύτερη επιτυχία που του πιστώνεται, πέρα από την αύξηση των πωλήσεων, είναι η δραστική περικοπή των εξόδων, προκειμένου να μειωθούν τα χρέη της εταιρείας. «Κάθε δολάριο μετράει» λέει ο ίδιος, ζητώντας από κάθε περιφερειακό διευθυντή να είναι σε θέση να αιτιολογήσει και την παραμικρή δαπάνη, ακόμη και το χαρτί για τον εκτυπωτή.

Αυτό όμως είναι μόνο το ένα σκέλος της ιστορίας. Το άλλο θέλει τον Δουκέρη να είναι ένας άνθρωπος με όραμα το οποίο έχει ορίζοντα εκατονταετίας, όσο τρελό κι αν ακούγεται. Όμως με τις ρίζες της εταιρείας να χάνονται σχεδόν στον μεσαίωνα, κάτι τέτοιο δεν φαντάζει και τόσο τρελό τελικά. Σήμερα η AB InBev έχει στην φαρέτρα της περίπου 400 μάρκες, μερικές εκ των οποίων είναι κάποιες από τις πλέον δημοφιλείς μπίρες στον κόσμο.

Ενδεικτικά μόνο αναφέρουμε τις Budweiser, Corona, Stella Artois, Beck’s, Leffe, Löwenbräu, ενώ στρατηγικά εξαιρετική αποδείχθηκε και η απόφαση να μπουν στην «φαρέτρα» της εταιρείες και τοπικές ετικέτες από όλον τον κόσμο, καθώς τα τελευταία χρόνια η τάση ευνοεί τις μικρές ζυθοποιίες που κατακτούν ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο των πωλήσεων παγκοσμίως!