Marvel

Η Marvel στα σχοινιά, οι Avengers της προϊόντα προς δημοπρασία

Ο κίνδυνος είναι ορατός

Θα μπορούσες να φανταστείς ένα κινηματογραφικό σύμπαν όπου ο Thor θα ήταν στο Justice League και θα συνεργαζόταν με τον Batman και τη Wonder Woman; Ε, δεν είναι και εντελώς απίθανο, έτσι όπως ήρθαν τα πράγματα για τη Marvel.

Θα περίμενε κανείς ότι η Marvel, μετά από 12 χρόνια κυριαρχίας στα κινηματογραφικά δρώμενα, θα είχε μπροστά της λαμπρό μέλλον. Θα περίμενε κανείς ότι θα σχεδιάζει να διατηρήσει ψηλά τον πήχη. Άλλωστε, γι΄αυτό έχει έτοιμα 31 πρότζεκτ σε σινεμά και Disney+ ως το 2025.

Αντ΄αυτού όμως, κι ενώ όντως συνεχίζει τις επιτυχίες ακόμα και μετά το Endgame – το Chang Chi είναι η πιο εμπορική ταινία της χρονιάς – κάθεται σε αναμμένα κάρβουνα. Ο λόγος; Πρόκειται για τα πνευματικά δικαιώματα των ηρώων της.

Thor, Dr. Strange, Spider-Man, Guardians of the Galaxy, Black Widow, Iron Man, Captain Marvel, Ant-Man και Hawkeye βρίσκονται στον αέρα.

Ένας νόμος που υπάρχει στις ΗΠΑ, το Copyrights Act, επιτρέπει στις οικογένεις των δημιουργών των ηρώων στα κόμικς, να τερματίσουν την κατοχή των δικαιώματων από τη Marvel. Ήδη ο γιος του Στιβ Ντίτκο, συναδέλφου του Σταν Λι, κατέθεσε αίτηση για τον Spider-Man και τον Dr. Strange. Ο Spider-Man γίνεται ξανά επίδικο αντικείμενο, μετά την κόντρα Marvel-Sony που έληξε αίσια στο τέλος του 2019.

Τώρα, και οι δύο εταιρείες, κινδυνεύουν να μην έχουν κανένα δικαίωμα πάνω στον Spider-Man και να ελπίζουν ότι οι Ντίτκο θα τους επιτρέψουν να παίρνουν ένα ποσοστό. Πολύ απίθανο όμως. Εκτός από τους Ντίτκο, νομικές ενέργειες έχουν κάνει οι οίκοι των Ντον Χεκ, Τζιν Νόλαν, Ντον Ρίκο και ο Λόρενς Λίμπερ, αδερφός του Σταν Λι.

Όλοι οι παραπάνω εκπροσωπούνται μάλιστα από τον ίδιο δικηγόρο, τον Μαρκ Τόμπεροφ, και διεκδικούν την απελευθέρωση των δικαιωμάτων από τον Ιούνιο του 2023.

Απαιτήσεις σχεδόν ληστρικές από τους κομικάδες της Marvel και της DC

Ο Τόμπεροφ είχε αναλάβει στο παρελθόν αντίστοιχη υπόθεση έναντι της DC τότε, αλλά είχε ηττηθεί. Η Marvel ελπίζει πως θα συμβεί το ίδιο, καθώς υποστηρίζει πως οι ιστορίες που έγραψαν οι πρόγονοι των παραπάνω, ήταν υπό πρόσληψη επί πληρωμή, άρα κάθε τους δημιουργία ανήκει στη Marvel.

Μάλιστα, η εταιρεία επιστρατεύει και το Marvel Way. Πρόκειται για τον τρόπο που γράφονταν οι ιστορίες των κόμικς. Ενώ οι άλλοι εκτός Marvel γράφουν ένα σενάριο και μετά αυτό δίνεται στον γραφίστα για να σχεδιάσει και να στήσει τις εικόνες, εδώ ακουλουθείται αντίστροφη πορεία.

Ένας σεναριογράφος-κειμενογράφος δίνει μόνο την κεντρική ιδέα, ο γραφίστας φτιάχνει το illustration και μετά κάθονται οι δύο αυτοί μαζί για να συνδυάσουν τις ιδέες και απόψεις τους.

Ο Τόμπεροφ έχει αντίθετο επιχείρημα και υποστηρίζει πως οι πελάτες του δεν ήταν υπάλληλοι της Marvel, αλλά freelancers και ελεύθεροι επαγγελματίες που δούλευαν στα υπόγεια των σπιτιών τους.

Για πολλούς, η στάση των απογόνων έχει περισσότερο συμβολικό χαρακτήρα παρά σκοπεύουν όντως να πάρουν τα franchises και να τα πουλάνε όπου τους δίνουν περισσότερα. Στόχος είναι να αλλάξει η πολιτική στη Marvel και τη DC. Οι δύο εταιρείες, όταν μεταφέρεται μια ιστορία στο σινεμά, στέλνουν 5.000 δολάρια ως ευχαριστώ στους δημιουργούς των κόμικς και τους συμπεριφέρονται σαν να μην έβαλαν εκείνοι την κεντρική ιδέα.

Από την άλλη, όταν πληρώνονται από την εταιρεία και τους παρέχονται οι συνθήκες για να γράψουν τις ιστορίες, αλλά και τα πνευματικά δικαιώματα αργότερα, ως πότε θα μπορούν να διεκδικούν οικονομικό μερίδιο σε μια δομή όπου βρίσκονται πολλοί άνθρωποι με μεγαλύτερη συμμετοχή στις ταινίες;