Χρόνια είχαμε να δούμε τέτοιο έπος: Το νο1 του Netflix σου προκαλεί απανωτά σοκ απ’ το πρώτo λεπτό (Vid)
Βρείτε μας στο

Όταν σου λένε πως οι δημιουργοί του Dark έχουν γράψει μια νέα σειρά, τότε προετοιμάζεις τον εαυτό σου γι΄αυτό που θα δει. Κι αφού τον προετοιμάζεις, θεωρητικά πάντα, σοκάρεσαι λιγότερο. Με το 1899 στο Netflix όμως, καμία ψυχολογική προετοιμασία δεν είναι αρκετή.

Ίσως αυτή τη στιγμή να πρόκειται για τα δύο πιο θαυμαστά (Jantje Friese και Baran bo Odar) μυαλά στην Ευρώπη σε επίπεδο σεναρίου. Από τις αγορές στις οποίες έχει εξαπλωθεί το Netflix κι από τις σειρές που έχουν βρεθεί στην πλατφόρμα, το Dark και τώρα το 1899, είναι τα δύο πιο ευφυή και πολύπλοκα προγράμματα.

Το Dark είχε βεβαίως το πλεονέκτημα του πρώτου και της εμφάνισης σε ένα χρονικό σημείο που τα πάντα ήταν διαφορετικά. Αν δηλαδή το 1899 είχε βγει το 2015, τώρα θα ήταν 10πλάσιος ο παροξυσμός που προκάλεσε από την Παρασκευή που έγινε διαθέσιμη η σειρά στο Netflix.

Αντίστοιχα, αν το Dark κυκλοφορούσε σήμερα, αυτό που είχε γίνει τον Δεκέμβριο του 2017, θα ήταν σε πολύ χαμηλότερη ένταση.

Δεν έχει βέβαια και πολύ νόημα αυτή η κουβέντα. Τα πράγματα είναι όπως είναι στο τώρα τους και αυτό έχει στην τελική μεγαλύτερη αξία να αναλυθεί. Εκτός αν το τώρα δεν είναι παρά μια σκιά σαν αυτές στην αλληγορία του σπηλαίου του Πλάτωνα.

Κι αυτό δεν είναι μια ξέμπαρκη αναφορά, αλλά μία αναφορά που έχει άμεση σχέση με το 1899, όπου βρίθει η ελληνική μυθολογία.

Είναι προφανές πως το δεδομένο ότι η σειρά είναι προϊόν σκέψης των δημιουργών του Dark, σε προδιαθέτει πως αυτό που βλέπεις, δεν είναι με τίποτα αυτό που βλέπεις. Πως ο χώρος και ο χρόνος είναι πιο σχετικοί κι απ΄αυτό που θα εννοούσε ο Αϊνστάιν όταν μιλούσε για τη θεωρία της σχετικότητας.

Σε ένα πλοίο που ταξιδεύει από την Ευρώπη στην Αμερική, στην εποχή που είχε ολοκληρωθεί ο μεγάλος αποικισμός και η Αμερική ήταν η γη των μεγάλων ευκαιριών, η νέα Γη της Επαγγελίας, πλήθος Ευρωπαίων έμπαινε σε ένα υπερωκεάνιο και ταξίδευε εκεί στην αναζήτηση της ελευθερίας.

Άφησε άναυδη ως και την ίδια τη Mercedes: Το ταξί-«σκυλί» του Σαλονικιού οδηγού που «κατάπιε» 4,6 εκατ. χιλιόμετρα
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ Άφησε άναυδη ως και την ίδια τη Mercedes: Το ταξί-«σκυλί» του Σαλονικιού οδηγού που «κατάπιε» 4,6 εκατ. χιλιόμετρα

Το πλοίο Κέρβερος που κάνει αυτό το μεγάλο ταξίδι, απέχει από αυτή την ελευθερία. Όπως και το πλοίο Προμηθέας που αποτελεί αιτία ώστε ο Κέρβερος να διακόψει το ταξίδι του και να αποφασίσει να ρυμουλκήσει αυτό το νεκρό πλοίο, που, στη μέση του ωκεανού, έχει περάσει στην αποσύνθεση και σαν μια Σειρήνα, έλκει τον Κέρβερο και το πλήρωμα του για να ψάξουν μέσα του για επιζώντες.

Η Maura, ο καπετάνιος Eyk, ένας Πολωνός εργάτης του πλοίου και κάποιοι ακόμα, βρίσκονται στον Προμηθέα κι εκεί εντοπίζουν ζωντανό ένα αγόρι κι έναν σκαραβαίο. Και τη στιγμή που το εντοπίζουν, στον Κέρβερο ανεβαίνει στα κρυφά ένα μεγάλο αγόρι, ο Daniel, με έναν σκαραβαίο στο χέρι.

Σε εκείνη τη στιγμή η πρώτη σκέψη είναι πως μας συστήνει το κανονικό του premise το 1899, ότι δηλαδή υπάρχει μια σύμπτυξη χρονικών δεδομένων ή ότι υπάρχει ένα πλέγμα χρονικής μεταγραφής, όπου ο πιτσιρικάς του Προμηθέα, είναι ο Daniel του Κέρβερου.

Κι αυτή η σκέψη θα ήταν αντάξια του τι προσδοκά κανείς από τους δημιουργούς του Dark. Μόνο που στο τέλος της σεζόν, το έχουν πάει ακόμα πιο πέρα. 4 στάδια πιο πέρα για την ακρίβεια. Κάνε δηλαδή την πιο ακραία σκέψη που μπορείς και πολλαπλασίασε την επί 4.

Αναμενόμενα στο 1899 καθυστερεί η αποκάλυψη του τι συμβαίνει στην πραγματικότητα, που κι αυτό από μόνο του δεν αρκεί, αλλά τουλάχιστον έχεις ένα σταθερό έδαφος ως θεατής για να επιστρέφεις κάθε φορά που το μυαλό σου χάνεται από την πολυπλοκότητα των δεδομένων.

Το 1899 σε βάζει σε μια διαρκή άρνηση πραγματικότητας, το οποίο από μόνο του είναι ταυτόχρονα λυτρωτικό και βασανιστικό. Δηλαδή ξέρεις ότι έχει στηθεί μια προσομοίωση που ξεκίνησε με καλό σκοπό και κατέληξε σε ακατάλληλα χέρια.

Η πρώτη κάτοχος της προσομοίωσης είχε και καλή πρόθεση και καλά χέρια. Ο δεύτερος κάτοχος καλή πρόθεση, αλλά κακά χέρια. Και ο τρίτος κάτοχος, αυτός που έχει πια το πάνω χέρι και θα οδηγήσει τα πράγματα στη δεύτερη σεζόν, δεν έχει ούτε καλή πρόθεση ούτε καλά χέρια.

Ευτυχώς τουλάχιστον, εμείς εδώ στην Ελλάδα έχουμε μια παραπάνω επαφή με την πλατωνική αλληγορία του σπηλαίου και ενδεχομένως να μπορούμε να προσανατολιστούμε ή να αντέξουμε κάπως λιγότερο δύσκολα την πλοκή.

Γνωρίζοντας όμως τι έγινε στο Dark στη 2η και στην 3η σεζόν, τότε ούτε αυτό θα μας κρατήσει στα συγκαλά μας στη 2η σεζόν του 1899. Μιας σειράς που σε άλλη εποχή, όπου ο εγκέφαλος μας θα ήταν λιγότερο καλυμμένος από πληροφορία, θα είχε εγγραφεί στην ποπ κουλτούρα ως ένα sci-fi έπος και θα το ζήλευαν στο Χόλιγουντ.