Υποβλητικό, «άρρωστο», μ' ερμηνείες ζωής: Η ταινιάρα που αδικήθηκε κατάφωρα στα Όσκαρ επιτέλους στριμάρει και στην Ελλάδα

Πατήστε απλά το play...

Πήρε 3 Χρυσές Σφαίρες. Πήρε 4 Bafta. Στα Όσκαρ αδικήθηκε κατάφορα και έγραψε ένα εκκωφαντικών διαστάσεων 0/9, όμως αυτό δεν αλλάζει τίποτα στην αδιαμφισβήτητη καλλιτεχνική της αξία.

Το The Banshees of Inisherin ξεκίνησε τη διαδρομή του από το Φεστιβάλ της Βενετίας τον Αύγουστο, πήρε ένα standing ovation 15 λεπτών, αποθεώθηκε σε όλες τις ΗΠΑ και στη Βρετανία, όμως εδώ στα μέρη μας οι εταιρείες διανομής χρειάστηκαν περισσότερο χρόνο να το εμπιστευτούν και να αγοράσουν τα δικαιώματα κυκλοφορίας του.

Κακώς, αν μας ρωτάτε, γιατί όταν έχεις ένα καστ που έχει δοκιμαστεί και μια τριάδα συντελεστών που έχουν συνεργαστεί το 2008 και έχουν προσφέρει μια πολύ καλή μαύρη κωμωδία, δεν χρειάζεσαι κάτι άλλο.

Ο Μάρτιν ΜακΝτόνα γράφει το σενάριο και σκηνοθετεί, ο Κόλιν Φάρελ και ο Μπρένταν Γκλίσον πρωταγωνιστούν. Αλλά δεν είναι τα μόνα ενδιαφέροντα άτομα στην ταινία The Banshees of Inisherin.

Θα ξεκινήσουμε λίγο ανάποδα. Σε αυτή την ταινία θα βρεις την ΚΟΡΥΦΑΙΑ ερμηνεία από άντρα ηθοποιό συνολικά στη χρονιά.

Με τα δεδομένα των Όσκαρ, δηλαδή ότι έχουμε Ά και Β΄Ανδρικό, τότε ναι, το Ά έπρεπε να το έχει πάρει ο Κόλιν Φάρελ. Είχε, βέβαια, τρομερό ανταγωνισμό από Όστιν Μπάτλερ (Elvis),  Μπρένταν Φρέιζερ (The Whale) και Μπίλ Νάι (Living) και Πολ Μέσκαλ (Aftersun). Αλλά αν υπήρχε απλώς Όσκαρ Ανδρικής Ερμηνείας, τότε ο Μπάρι Κίον ήταν, την σεζόν που μας πέρασε, η μία και πάνω απ΄όλες τις άλλες επιλογή.

Στο The Banshees of Inisherin βρισκόμαστε στο ομώνυμο χωριουδάκι της Ιρλανδίας, όπου όλη η ζωή, η πολύ αραιοκατοικημένη ζωή, περνάει από την παμπ, το μοναδικό μέρος διασκέδασης. Όλη την ημέρα οι κάτοικοι κάνουν τις δουλειές τους και συναντιούντα το βράδυ στο μονοπώλιο της παμπ.

Εκεί δίνουν ραντεβού κάθε μεσημεροαπόγευμα ο Παντράικ και ο Κολμ. Ο Παντράικ είναι λιγάκι «ανέμελος» και περνάει την ημέρα του φροντίζοντας τα ζώα του, πρωτίστως τη γαϊδούρα του την Τζένι, παρέα με την αδερφή του, την Σιβάν.

Ο Κολμ είναι ένας μουσικός που προσφέρει τη διασκέδαση στους συντοπίτες του.

Οι δυο τους περνάνε κάθε μέρα συζητώντας. Όμως, μια μέρα, ο Κολμ αποφασίζει πως ο Παντράικ είναι βαρετός και του ζητάει να κόψουν τις φιλικές τους σχέσεις.

Ο Παντράικ προσπαθεί να βρει αν έκανε κάτι κακό, αν φταίει σε κάτι, αλλά ο Κολμ του εξηγεί πως δεν έχει χρόνο για χάσιμο στην ηλικία του και θέλει να αφοσιωθεί στη μουσική του για να αφήσει πίσω του ένα έργο. Κι ο Παντράικ είναι εμπόδιο.

Μια φιλία διαλύεται. Και διαλύεται ακόμα περισσότερο όταν ο Παντράικ δεν καταλαβαίνει πως πρέπει να τον αφήσει ήσυχο και εξακολουθεί να τον παρενοχλεί. Τότε, ο Κολμ, σε μια στιγμή παραφροσύνης, που θα έλεγε ο Σωτηρακόπουλος, τον προειδοποιεί πως για κάθε φορά που τον πλησιάζει, θα κόβει και ένα δάχτυλό του.

Και το κάνει. Και πετάει το πρώτο δάχτυλο στην πόρτα του σπιτιού του Παντράικ. Ενός Παντράικ που βλέπει μετά απ΄αυτό την αδερφή του να φεύγει για την πόλη για να δουλέψει.

Ο Κολμ τηρεί την δέσμευσή του και της κάνει raise, αφού από το ένα δάχτυλο, πάει στα τέσσερα. Και τα κόβει. Μένει χωρίς δάχτυλα στο ένα χέρι και υποτίθεται είναι βασικά για το όργανο που παίζει.

Τα δάχτυλα αυτά τα πετάει πάλι στον κήπο του Παντράικ. Κι από αυτό το σημείο θα συμβούν γεγονότα δραματικά που θα αποτυπωθούν με μια άνεση που χαρακτηρίζει το σκοτεινό χιούμορ και το σινεμά του άβολου που κάνει ο Μάρτιν ΜακΝτόνα.

Σε αυτό το στόρι λοιπόν, ξεχωρίζει ο Μπάρι Κίον ως ο κάπως αλαφροΐσκιωτος πιτσιρικάς του χωριού, που, δίχως πολλούς νέους να υπάρχουν, φορτώνεται στον Παντράικ. Είναι αγρότης, δεν κάνει μπάνιο, έχει κάτι το άξεστο και φλερτάρει την Σιβάν.

Η προσέγγιση του Κίον στον ρόλο, ο τρόπος που αποτυπώνει αυτό το αρκετά cringe και ταυτόχρονα γλυκό και συμπαθητικό του ήρωά του, είναι με όλη τη σημασία της έννοιας ένα αριστούργημα.

Είναι και δείγμα του τι μπορεί να κάνει ένας καλός ηθοποιός στα χέρια ενός καταπληκτικού σκηνοθέτη και καλλιτέχνη. Και τέτοιος είναι ο ΜακΝτόνα, που χάρη στην άψογη φωτογραφία δημιουργεί μία ατμόσφαιρα που θα τη θυμάστε για πολύ, πολύ καιρό.

Το The Banshees of Inisherin στριμάρει εδώ και λίγες μέρες στο Disney+ και αν δεν την έχετε δει στον κινηματογράφο, θα έπρεπε ήδη να έχετε πατήσει το play και ν’ απολαμβάνετε το κορυφαίο, ίσως, φιλμ του 2022.

Και για να διαπιστώσετε ιδίοις όμμασι το κινηματογραφικό «έγκλημα» που συντελέστηκε με το να μη δοθεί το χρυσό αγαλματίδιο στον ανυπέρβλητο Κόλιν Φάρελ.

Αυτό το Α΄ ανδρικό θα έπρεπε να φέρει το όνομά του…