Παρά το γεγονός ότι το Forbes εκτιμά ότι ο Μάικλ Τζόρνταν έχει κερδίσει συνολικά από τη Nike περίπου 1,3 δις δολάρια στα χρόνια της συνεργασίας τους, μην αφήνετε αυτό το ιλιγγιώδες ποσό να σας ξεγελάσει. Στην πραγματικότητα ο «Air» είναι ο… ριγμένος της υπόθεσης καθώς η αδιανόητη εμπορική επιτυχία του brand ήταν τόσο μεγάλη που ξεπέρασε και αυτήν την οποία γνώρισε ο κορυφαίος όλων των εποχών μέσα στα γήπεδα.
Κι όπως συμβαίνει συνήθως πίσω και από αυτό το success story κρύβονται μικρές λεπτομέρειες που θα μπορούσαν να είχαν αλλάξει την ιστορία (θα τις βρείτε εδώ), Τι θα είχε συμβεί εάν πίσω στο 1984 ο Τζόρνταν είχε πει «όχι» στη Nike. Οι πιθανότητες λένε ότι ο 6 φορές πρωταθλητής ΝΒΑ μάλλον θα εξελισσόταν και πάλι σε GOAT, αλλά η γνωστή μάρκα αθλητικών ειδών μάλλον θα συνέχιζε να βλέπει την σκόνη του ανταγωνισμού, τον οποίο άφησε τελικά… μίλια πίσω της, χάρη σε αυτήν την συμφωνία που άλλαξε για πάντα την αγορά αλλά και την κουλτούρα γύρω από το sportswear.
Όπως συμβαίνει πολύ συχνά και στο μπάσκετ, έτσι και στα οικονομικά, οι αριθμοί και τα στατιστικά έχουν τον πρώτο λόγο και συνήθως λένε την απόλυτη αλήθεια. Και στην περίπτωση του Τζόρνταν και της Nike λένε ότι όταν υπέγραφαν το πρώτο συμβόλαιό τους δεν είχαν και ιδιαίτερες απαιτήσεις ο ένας από τον άλλον. Για την ακρίβεια ο «Air», που ακόμα προτιμούσε την Adidas, ζητούσε διακαώς ένα αυτοκίνητο (προφανώς χωρίς να καταλαβαίνει πολλά από… λεφτά τότε), ενώ η εταιρεία έθεσε έναν στόχο πωλήσεων συνολικού ύψους 3 εκατ. δολαρίων σε χρονικό ορίζοντα τετραετίας.
Ήλπιζε, δηλαδή, μέσα σε αυτό το διάστημα να πάρει πίσω τα 2,5 εκατομμύρια τα οποία θα λάμβανε ο Τζόρνταν τα επόμενα 5 χρόνια και να βγάλει και ένα μικρό κέρδος. Έχοντας, βέβαια, κατά νου ότι για το συγκεκριμένο εγχείρημα «θυσίαζε» σε έναν παίκτη όλο το μπάτζετ της και παίρνοντας το υψηλό ρίσκο να ποντάρει πάνω του ουσιαστικά την ύπαρξή της.
Την συνέχεια την γνωρίζουμε όλοι, αλλά ας αφήσουμε τα νούμερα να μας δώσουν μια ξεκάθαρη εικόνα…
Μόνο τον πρώτο χρόνο της κυκλοφορίας τους τα Air Jordan I πλησίασαν τα 130 εκατομμύρια δολάρια σε πωλήσεις, την στιγμή που στην προ-Τζόρνταν εποχή η συνολική αξία της Nike ίσα που έφτανε τα 25.000.000! Κερδισμένος από αυτή την ιστορία ήταν βέβαια και ο ίδιος αφού έπαιρνε ποσοστά επί του συνολικού τζίρου και 1 δολάριο για κάθε ζευγάρι παπούτσια με το όνομά του. Κι όλα αυτά ενώ ως παίκτης των Bulls είχε μόλις υπογράψει ένα 7ετές συμβόλαιο για… ψίχουλα, δηλαδή 6 εκατομμύρια.
Πλέον αυτοί οι αριθμοί κινούνται σε ύψη που ούτε η… εξοχότητά του δεν έφτανε όταν σηκωνόταν να καρφώσει από την γραμμή των βολών, χαρίζοντας ένα από τα πιο διάσημα logo στην ιστορία της επιχειρηματικότητας. Μόνο πέρυσι κέρδισε 150.000.000 δολάρια βάσει της νέας συμφωνίας του, ενώ η Nike έχει έσοδα 15 εκατομμυρίων ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ από τα προϊόντα του! Με απλά μαθηματικά αυτό σημαίνει ότι πιάνει τον στόχο που κάποτε είχε θέσει (εκείνο των τριών εκατομμυρίων) για 4 χρόνια, μόνο μέσα σε λιγότερες από 5 ώρες!
Από αυτά τα χρήματα ο Τζόρνταν λαμβάνει περίπου 410.000 δολάρια την ημέρα, έχοντας το 5% επί των πωλήσεων, αλλά –είπαμε- ακόμη κι έτσι μπορεί να νιώθει και… αδικημένος, αν αναλογιστεί κανείς την διαφορά που έκανε αυτή η συμφωνία για την ίδια την Nike.
Πίσω στο 1984 δεν αποτελούσε καν… ενόχληση για την κραταιά Adidas, της οποίας το μέγεθος ήταν τεράστιο, ενώ αγκομαχούσε να προλάβει τον ανταγωνισμό της Converse (που τότε είχε τα μεγαλύτερα ονόματα όπως Μάτζικ Τζόνσον, Λάρι Μπερντ, Τζούλιους Έρβινγκ) και της Reebok η οποία είχε μπει πολύ δυναμικά στο παιχνίδι.
Ελάχιστες δεκαετίες αργότερα η εταιρεία από το Όρεγκον καυχιέται ότι είχε το 2021 έσοδα ύψους 40 δις (43 φορές μεγαλύτερα σε σχέση με την προ Τζόρνταν εποχή), ξεπερνώντας εκείνα της Adidas κατά 60%, ενώ η συνολική κεφαλαιακή αξία της Nike υπολογίζεται στα 135 δισεκατομμύρια, γεγονός που την καθιστά τρεις φορές μεγαλύτερο μέγεθος από τον σημαντικότερο ανταγωνιστή της!
Όπως και να το δει κανείς, μπορεί ο Τζόρνταν να συνεχίσει να βγάζει τρελά λεφτά ακόμη και τώρα που λείπει δεκαετίες από τα παρκέ, αλλά όπως είναι ξεκάθαρο τον… έκλεψαν!
Διότι ουδείς μπορούσε – πόσο μάλλον κάποιο στέλεχος της Nike – να φανταστεί τότε ότι το brand «Μάικλ Τζόρνταν» δεν θα έχανε ούτε ίχνος από την εμπορική του αξία ακόμα και δεκαετίες μετά το τέλος της αθλητικής καριέρας του.